JVM verkstadsrapport del 2 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, December 30, 2019, 15:47 (1573 dagar sedan)

Här kommer del 2 som handlar om vagnar.

[b]Träpersonvagnar[/b]

Co4 1275 är nästa större trävagnsprojekt i Gävle, och en undersökning av vagnens skick pågår nu för att skapa en plan hur denna kan göras iordning.

C3c 1683 i Ängelholm, taket börjar bli klart, och en de arbeten är gjort på korgen. Golvmatta är på väg in och interiör målning är påbörjad. Ångvärme och bänkar är sedan två större projekt som återstår.

Ro2a 2702 går stadigt framåt. Utsidan börjar se klar ut och på insidan pågår jobb med kök och inredning. En passande vedspis är anskaffad.

[b]Stålpersonvagnar[/b]

So11 2959 är Kulturtågets gamla personalvagn och den gör mycket god tjänst som personalvagn för oss, men korgen är ohjälpigt rostig i nedkanten under fönstren. I vintern är målet att sanera rosten och byta en del plåt, sedan ommålning. Fråga då till alla er på forumet: Vagnen är en fd ACo4/WLABo4/WL11, när den blev specialvagn hette den S8T/S28T/S8TL. Vi valde att kalla den So11 (11 efter WL11) när den blev brun igen. Den har en historiskt korrekt utsida som en sovvagn och det är träfönster (med gummilist) runt om. Bör vi kalla den exvis WLABo4 trots att den har en annan inredning, eller bör den ha en S-litt med hänsyn till insidan?

Co8d 3137 är i behov av nytt tyg på en de soffor. Vi håller på att kolla om vi kan väva upp nytt tyg i rätt model för detta.

Bo5b 3295 kommer målas om under våren och får då gul 1-klassrand och litt Ao15b.

BC2 3566 är inne i verkstaden för en mindre uppfrächning på insidan samt att alla öppningsbara fönster, tas ned och ses över. Detta eftersom de varit igenskruvade och inte gått att öppna, och så kan vi ju inte ha det.

S1 3607 var på lackering i november och ser nu mycket proper ut!

Ro3b 3749 får alla stolar och rullgardiner, samt de roterande omformarna renoverade. Vi ska också försöka sy nya gardiner.

Ao3 3945 har fått alla kommoder (lucka för handfat) i kupéerna renoverade och är nu helt iordning efter en långsam renovering lite då och då.

BF2 4463 avses bli "Hjulanspassad vagn" för rullstolar och barnvagnar samt med WC som går till tank. Om vi får anslag för detta kan arbetet påbörjas 2020.

WL5DE 4639 har fått alla fyra fläktmotorerna uttagna för revision.

Vi planerar att under 2020 bygga Wifi i Sahlins vagn (S1 3607) samt två personalvagnar.

Vi har köpt en vagn av Infranord, OGT 4890M, fd B1 4890. Det är ogrästågets fd personalvagn. Den står just nu i Kristianstad med flyttas till Ängelholm nästa vecka för att sedan komma till Gävle framåt våren.

[b]Godsvagnar[/b]

Vi kommer bygga om en vagn till förrådsvagn för Tågtrafiken, och som sådan ska den stå vid stoppbocken vid Fiskeby. Vi klurade ett tag på en plattaksfinka, men har nog svängt lite. Det kan bli en Gbs istället. Syftet är att ha linneförråd, skafferi mm mellan resorna, och den kommer då stå nära där tåget är.

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM

JVM verkstadsrapport del 2 - So11 2959

av Oskar F, Monday, December 30, 2019, 16:52 (1573 dagar sedan) @ HP

So11 2959 är Kulturtågets gamla personalvagn och den gör mycket god tjänst som personalvagn för oss, men korgen är ohjälpigt rostig i nedkanten under fönstren. I vintern är målet att sanera rosten och byta en del plåt, sedan ommålning. Fråga då till alla er på forumet: Vagnen är en fd ACo4/WLABo4/WL11, när den blev specialvagn hette den S8T/S28T/S8TL. Vi valde att kalla den So11 (11 efter WL11) när den blev brun igen. Den har en historiskt korrekt utsida som en sovvagn och det är träfönster (med gummilist) runt om. Bör vi kalla den exvis WLABo4 trots att den har en annan inredning, eller bör den ha en S-litt med hänsyn till insidan?

Kul att det går framåt med bevarandet av järnvägshistorien!

Min åsikt beträffande din fråga (ovan) är att det är mest historiskt korrekt att litterera vagnstypen efter dess avsedda användning, dvs. vilken inredning den har och vilken trafiktjänst (intern/kommersiell) den är avsedd för. I det här fallet är det onekligen en specialvagn för personalen, ingen sovvagn för resenärer. Den har också varit specialvagn sedan 1987 (snart 33 år), men ACo4 i 22 år, WLABo4 i 14 år och WL11 i 17 år. Det enda som skulle tala för sovvagnsmärkning är om man önskar en exteriört riktig "kuliss" från 1930-1980-talen, men då får man ändå bestämma sig för en av tre tidsepoker (och ska gummilisten vara kvar någon av de senare).

JVM verkstadsrapport del 2 BF2 4462

av Svempa, Tuesday, December 31, 2019, 05:02 (1572 dagar sedan) @ HP

Jag är 100 % på denna iden . Kan man tänka sig att de 2 första kupéerna från resgodsutrymmet görs som sov/liggvagn kupéer med den närmast resgodsutrymmet breddad och ingång möjlighet från resgodsutrymmet så att resenär kan lyftas över. Vid kortare resor ska dessa kupéer naturligtvis vara obäddade. De flesta rullstolsanvändare kan gå korta sträcker varför det kan vara värdefullt att ha plats för 2-3 rullstolar/Barnvagnar där användaren sitter på annan plats i tåget.

en annan möjlighet vore om man kunde återställa någon av de båda So10 vagnarna 1899 eller 1901 för detta behov. För i tiden fick vi rullstolsanvändare åka i resgodsvagnen ofta FV1 ( före 1972 F5) och F5/F6 (efter 1972) innan tågen var anpassade.

Jag åker regelbundet tåg med min elrullstol och ledsagning på stationerna.

Ett annat önskemål skulle vara att UBF släpet fick en ramp så att man kan ta pendlen till musset med rullstolen

JVM verkstadsrapport del 2

av Thomas Tell, Tuesday, December 31, 2019, 10:41 (1572 dagar sedan) @ HP

Kan ni inte fixa en F5/FV1 att ha i persontågen för att slippa köra med en godsvagn som ni gör nu?
/tell

JVM verkstadsrapport del 2

av HP, Wednesday, January 01, 2020, 21:25 (1571 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan ni inte fixa en F5/FV1 att ha i persontågen för att slippa köra med en godsvagn som ni gör nu?
/tell

Det kommer nog vad det lider./HP