DONJ-frågor (Bana)

av Linus på linjeplatsen @, Linköping, Tuesday, January 01, 2008, 23:19 (5957 dagar sedan)

Det ska ha funnits en driftplats/trafikplats med namnet Tallås grusgropsväxel (Tågr) på DONJ/JTJ. Finns den kvar som officiell trafikplats idag? Dessutom undrar jag om någon har en aning om förklaringen till signaturen Vh för Vintjärn (tidigare Vintjern), om uppgiften i http://www.jvmv.se/bandelsregister/Baslista/Alla/bd174.htm stämmer. Varifrån kommer h:et?

DONJ-frågor

av Hans Olov Frisk @, Wednesday, January 02, 2008, 00:03 (5957 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Det ska ha funnits en driftplats/trafikplats med namnet Tallås grusgropsväxel (Tågr) på DONJ/JTJ. Finns den kvar som officiell trafikplats idag? Dessutom undrar jag om någon har en aning om förklaringen till signaturen Vh för Vintjärn (tidigare Vintjern), om uppgiften i http://www.jvmv.se/bandelsregister/Baslista/Alla/bd174.htm stämmer. Varifrån kommer h:et?

Wintjern hette det på gammelsvenska så det har nog inget med det och göra. Troligt att det kommer från Hinsen som är sjön som Järnvägen i förlängningen gick till (ÅJ alltså)? Någon mer insatt kan säkert upplysa oss mera i ämnet ?

Tallås Grusgropsväxeln finns kvar och används emellanåt, även sin egen semafor har jag för mig?

VH Frisken

Tallås grusgropsväxel

av Linus på linjeplatsen @, Friday, January 04, 2008, 17:58 (5955 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Signaturen skulle tydligen vara Tåsgr. Kan någon på rak arm säga om det finns fler fembokstaviga signaturer på trafikplatser i drift i Sverige?

Fembokstavssignaturer

av Linus på linjeplatsen @, Friday, January 04, 2008, 22:05 (5954 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

För den som inte orkar läsa igenom hela JVS:s lista, som jag nu har gjort, men är nyfiken, kan jag sammanfatta att det tycks finnas två fembokstaviga trafikplatssignaturer i bruk i Sverige. Förutom Tåsgr är det Ljdgr, som står för Ljungbyheds grusgrop.

DONJ-frågor

av Carl-Axel Schiller, Friday, January 04, 2008, 19:34 (5955 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Enligt mina noteringar var signaturen Vn. Ett handskrivet "n" kan tolkas som "h".