Håmojåkk den 27/8 1967, bild (Byggnad)

av Ulfe, Wednesday, January 01, 2020, 10:27 (1574 dagar sedan)

Håmojåkk som är beläget mellan Gällivare och Kiruna utefter malmbanan.
God fortsättning på det nya året tillönskas.

[img]images/uploaded/202001010925135e0c6579122f0.jpg[/img]

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av Stig Lagergren, Wednesday, January 01, 2020, 21:49 (1573 dagar sedan) @ Ulfe

Mycket trevlig bild. Var rälsbussen ett resandetåg? Kan tänka mig att det står Gällivare på skylten.

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av Ulfe, Thursday, January 02, 2020, 07:46 (1573 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack! Ja det står Gällivare på destinationsskylten, min bror och hans kompis tältade i trädgården bredvid stationshuset som låg i väglöst land och gör det än i dag vad jag kan se på karta.

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av Pelle Björkman, Thursday, January 02, 2020, 22:46 (1572 dagar sedan) @ Ulfe

Vid ngt årtal, säg ca 1980, startade motorvagnen i Boden och gick till Luleå för att frakta tidningar till Malmfälten, återvände sedan till Gällivare för att sedan gå en sväng till Jokkmokk och åter till Gällivare fvb Boden.
I Jokkmokk gjordes det tågmöte på ett litet speciellt sätt. Infartsspåren från Gällivare respektive Arvidsjaur avslutades i en spårspärr.Tågmöte kunde därmed ske utan TKL.

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av Kjell Aghult, Friday, January 03, 2020, 06:41 (1572 dagar sedan) @ Pelle Björkman

I Jokkmokk gjordes det tågmöte på ett litet speciellt sätt. Infartsspåren från Gällivare respektive Arvidsjaur avslutades i en spårspärr.Tågmöte kunde därmed ske utan TKL.

"Dela bangården i två halvor" var den s k Årjängsmodellen: Den användes där 1978-1985, d v s tills persontrafiken nedlades. Stationen drevs till sist på 1½ man, en på heltid och en halvtidspensionär.

I Jokkmokk tillämpades modellen 1980-1997. Stationen ändrades då till "normal" obevakad körning.

I Kortfors lär modellen ha tillämpats i museitrafik: Vid anslutning mellan NBVJ och "Jernets banas" rälsbussar. Sant?

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av LasseE, Friday, January 03, 2020, 10:16 (1572 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Tidningsrälsbussen Boden-Kiruna gick under många år. Jag åkte själv med den ca. 1965. Jag och kompisen kom egentligen från Luleå men sista tåget till Boden gick på kvällen och rälsbussen vid 3-tiden. Tkl i Boden lät oss sova i den stängda väntsalen och väckte oss innan rälsbussen skulle gå. Fin service som nog är omöjlig i dag.

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av tobbe, Friday, January 03, 2020, 13:38 (1572 dagar sedan) @ LasseE

Den morgontidiga tidningsrälsbussen i Kiruna beskådade jag och kompisen från hotellfönstret på nu rivna Hotell "Järnis" ett antal gånger på våra sommarresor som tågfotografer men tyvärr tog vi inga vad jag minns bilder på denna.
tobbe

Håmojåkk den 27/8 1967, bild

av Ola Almquist, Saturday, January 04, 2020, 16:35 (1571 dagar sedan) @ LasseE

Tidningsrälsbussen Boden-Kiruna gick under många år. Jag åkte själv med den ca. 1965. Jag och kompisen kom egentligen från Luleå men sista tåget till Boden gick på kvällen och rälsbussen vid 3-tiden. Tkl i Boden lät oss sova i den stängda väntsalen och väckte oss innan rälsbussen skulle gå. Fin service som nog är omöjlig i dag.

Under många år fanns det en biblioteksrälsbuss på Malmbanan. Vad jag förstått fanns den kvar till början på 1970-talet då Kiruna bibliotek inte vill betala längre. Någon som har koll på hur den gick (och fick plats på banan)?

EDIT: [link=https://digitaltmuseum.se/021018075135/sveriges-nordligaste-jarnvagsstation-far-besok-av-bokbussen]Här[/link] finns det bilder. Det var uppenbarligen bokbuss* man skulle söka på. Det gick alltså mot Vassijaure.

M.v.h.
Ola

Håmojåkk den 27/8 1967, bild - bokrälsbussen

av Ola Almquist, Sunday, January 05, 2020, 21:36 (1569 dagar sedan) @ Ola Almquist

Under många år fanns det en biblioteksrälsbuss på Malmbanan. Vad jag förstått fanns den kvar till början på 1970-talet då Kiruna bibliotek inte vill betala längre. Någon som har koll på hur den gick (och fick plats på banan)?

EDIT: [link=https://digitaltmuseum.se/021018075135/sveriges-nordligaste-jarnvagsstation-far-besok-av-bokbussen]Här[/link] finns det bilder. Det var uppenbarligen bokbuss* man skulle söka på. Det gick alltså mot Vassijaure.

Där blev det fel. Tåg-notisen funnen. Det var SJ som inte längre ville stå för servicen av kostnadsskäl. Trafiken gick Kiruna—Riksgränsen och hade pågått sedan 1950.

M.v.h.
Ola

Håmojåkk den 27/8 1967, bild Tidningsbussen

av Christer Fredriksson, Saturday, January 04, 2020, 19:45 (1571 dagar sedan) @ LasseE

Jag åkte med denna tidiga tidningsbuss ett antal gånger Boden - Kiruna både vintertid och sommartid.

Resenärerna var nästan uteslutande SJ-folk som skulle upp och fiska eller plocka bär samt ett antal samer som skulle hem till sina bopålar. Dessa senare hade oftast mycket "resgods" med sig och det tog tid att få dessa av tåget på linjen.

Så gott som alla resenärer hade sina egna platser där de ville stiga av, mycket sällan vid stationerna, utan vid någon km-angivelse eller bro.

Tidningar slängdes av vid småstationerna och Bv-stugorna, oftast rullade med gummisnoddar omkring, vintertid eller regn i plastpåsar. Vid större stationer var det tidningsbuntar.

Kaffe fanns oftast hos föraren som bjöd på detta för dem som så önskade.

Håmojåkk den 27/8 1967, trafohus

av Peter B, Friday, January 03, 2020, 11:32 (1572 dagar sedan) @ Ulfe

Fantastiskt, där är jämnat med marken numera. Har gått till Håmojokk några gånger från närliggande grusväg. Man kan ju undra hur många som åkte till och från platsen "förr". Det finns ett lite modernare bostadshus på motsatta sidan bangården numera.

Din bror lyckades inte få kort på transformatorhuset på motsatta sidan banan då?
Det var taget ur drift för matarledningen redan då, men det var i bruk som inmatningspunkt med en 16 kV förstärkningsledning från Gällivare som byggdes för att klara Dm3-lok på bandelen. Även om Dm3 väl inte var så vanligt söder om Kiruna då.

Håmojåkk den 27/8 1967, trafohus

av Ulfe, Friday, January 03, 2020, 16:43 (1572 dagar sedan) @ Peter B

Fantastiskt, där är jämnat med marken numera. Har gått till Håmojokk några gånger från närliggande grusväg. Man kan ju undra hur många som åkte till och från platsen "förr". Det finns ett lite modernare bostadshus på motsatta sidan bangården numera.

Din bror lyckades inte få kort på transformatorhuset på motsatta sidan banan då?
Det var taget ur drift för matarledningen redan då, men det var i bruk som inmatningspunkt med en 16 kV förstärkningsledning från Gällivare som byggdes för att klara Dm3-lok på bandelen. Även om Dm3 väl inte var så vanligt söder om Kiruna då.

Tack för intressant information! Min bror tog tyvärr inga fler bilder i Håmojåkk, men jag hittade en bild på digitalt museum och en bild på en kamouflerad transformator loupas.

https://digitaltmuseum.se/021018164652/jvmkdad01881/media?slide=0

https://digitaltmuseum.se/021018162346/hamojakk-kalixfors-maskerat-skjul-for-transforma...

Håmojåkk den 27/8 1967, trafohus

av Peter B, Friday, January 03, 2020, 18:40 (1572 dagar sedan) @ Ulfe

[img]images/uploaded/202001031737165e0f7bccbbc0b.jpg[/img]

Så här såg transformatorhuset ut för knappa 10 år sedan. Det var kopplingshus först, sen när Gällivare-Kiruna elektrifierades så byggdes det ut med transformatordelen. Sen blir det flera steg i historien med omläggningen till omformardrift. Huset lär stå kvar, och är enda som numera är kvar söder om Kiruna sedan de andra är rivna.