Underredsdetaljer kylvagnar (Fordon: vagnar)

av ccgan, Wednesday, January 01, 2020, 10:33 (1549 dagar sedan)

En fråga som berör förebilden till H0-modell som kanske hör hemma här på forumet.

Hobbytrade har tagit fram flera svenska kylvagnar i modell. Jag har själv några men har aldrig reagerat att de är lite olika undertill. Det var min vän Lars som påpekade detta när han köpte 5 olika och undrade om det saknas något på vissa modeller. Det är en låda som saknas på några.
Jag tänkte höra om någon här vet något om förebilderna och vad det är som saknas på vissa modeller medan andra har lådan och varför det var så.

[image]
På den högra vagnen saknas en låda på höger sida under fotsteget mitt på vagnen. Där syns istället två hål.

[image]
Likaså här syns på den bortre vagnen hålen, medan den främre har en låda påsatt där.

[image]
Här på Icps syns till höger den låda som vissa modeller saknar

Lådan måste väl ha någon betydelse, innehålla batterier eller dylikt. Men varför saknar vissa littera denna låda medan andra har den?
Eller är det så enkelt att tillverkaren har glömt sätta dit den på vissa modeller?
Tacksam om någon vet något om detta!

Underredsdetaljer kylvagnar

av Martin Långström, Wednesday, January 01, 2020, 11:54 (1549 dagar sedan) @ ccgan

Lådan innehåller en transformator från 1000v till den spänning som vagnen behövde till kylmaskineriet, troligtvis 220v.

Vissa äldre kylvagnar kanske hade maskineri som gick på 1000v och behövde bara 24v manöverspänning, som man fick från en mindre transformator som inte syns lika bra på en modell.