B 1037 på "torken" (Fordon: lok)

av morrgan, Friday, January 30, 2009, 12:14 (5537 dagar sedan)

Nu när B 1037 är provad och vi har lite åtgärder att vidtaga så hon är satt på "torken". Panna och tender är tömda på vatten, pannan är blåst med tryckluft så att det inte finns några vattenfickor kvar som kan förorsaka frostsprängning, vintern är inte slut än. I manometerrör, sotare, injektorer är viktiga att förvisa sig om att inget vatten finns kvar.


[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken1.jpg[/img]

Ett Munther aggregat trycker in torkad luft i en tät ledning till en av stossarna för säkerhetsventilerna, denna luft suger åt sig fuktighet inne i pannan och pannan blir torr efter en tid.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken2.jpg[/img]

Det är noga med att skarvar är teipade med till exempelvis silverteip så att inte torkad luft läcker ut innan pannan.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken3.jpg[/img]

Från fyrboxen sugs det fuktig luft från pannan för att torkas i aggregatet innan luft pressas in i pannan igen. I det öppna röret kommer det ut fukt och lite vatten. I början av torkprocessen så är några pluggar i bottenringen urtagna tills bottenringen har torkat. Regulatorn är öppen så när pluggarna är isatta så pressas den torkade luften vidare till överhettare och cylinderpaket och kommer ut i blästern innan den når tuberna i eldsidan och kommer till fyrboxen och returslangen till Muntheraggregatet.
Skorstenen skall vara täckt, asktratten tät liksom är det bra om roster och asklåda är så täta som möjligt för att inte få in fukt utifrån i systemet i onödan.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken4.jpg[/img]

Att några valvstenar lossat vet vi, om vi skall reparera eller byta valv har vi inte bestämt än.

morrgan

Hur tar sig torrlluften förbi cylindrarna?

av Nisse, Friday, January 30, 2009, 12:31 (5537 dagar sedan) @ morrgan

.

Hur tar sig torrlluften förbi cylindrarna?

av morrgan, Friday, January 30, 2009, 13:42 (5537 dagar sedan) @ Nisse

Flodinventilerna på loket låter torrluften passera eller komma i kontakt med cylinderpaketet innan torrluften kommer ut i sotskåpet genom blästerkonan.

Man torkar inte bara pannan för att få bort vatten och dess sprängverkan om det fryser på, dels stoppar man avrostningen på tuber och pannplåt, och dels hejdar man skadeverkan från galvaniska strömmar då pannan innehåller järn, stål, mässing och koppar.

morrgan

B 1037 på "torken"

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, January 30, 2009, 19:55 (5537 dagar sedan) @ morrgan

Glöm inte att plocka av vattensäckarna på manometerrören. Ta helst ner manometrarna oxå... En del Bourdon-rör KAN ha vatten i sej.. (Rep.byteskostnad per manometer /hos Sv. Manometerfabr./ cirka en tusenlapp per manom. ...

B 1037 på "torken"

av Anders Ö/NJM, Friday, January 30, 2009, 21:17 (5537 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Glöm inte att plocka av vattensäckarna på manometerrören. Ta helst ner manometrarna oxå... En del Bourdon-rör KAN ha vatten i sej.. (Rep.byteskostnad per manometer /hos Sv. Manometerfabr./ cirka en tusenlapp per manom. ...

Förhoppningsvis en självklarhet för alla medångpannor ;o)))

Glöm inte att öppna injektorerna och blåsa rören. Vi brukar faktiskt fylla pannan med luft och köra ur det sista vattnet några metrar fram och åter innan Munthern kommer på.

B 1037 på "torken"

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, January 30, 2009, 21:44 (5537 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Glöm inte att öppna injektorerna och blåsa rören. Vi brukar faktiskt fylla pannan med luft och köra ur det sista vattnet några metrar fram och åter innan Munthern kommer på.

Bra för överhettarelementen oxå - låt alltså loket tuffa på luft lite.

Fast man behöver inte annonsera ut detta för mckt - trycksättning av pannan med luft får egentl. inte göras...

B 1037 på "torken"

av Tomas, Friday, January 30, 2009, 22:11 (5537 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Varför skulle det inte vara tillåtet med trycksättning med luft?

B 1037 på "torken"

av Anders Ö,,,/NJM, Friday, January 30, 2009, 23:15 (5537 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jo det är ju den stora fördelen med att alla ångutrymmen blir tömda, speciellt vinter tid när kylan kankomma snabbt innan torken gjort sitt jobb.

Men varför inte då? Var står det?
Vår besiktningsman har iaf inte haft några åsikter.
Vi fyller ju inte med fullt tryck.
Visserligen är säkert enn panna med 5-6kg tryckluft och ingen het vattenmassa ändå en större bomb om den rämmar än en panna med kokande vatten och ånga men risken för att den ska rämma är ju betydligt mindre med med halva drifttrycket.
filosoferat i huvet en fredagkväll....

B 1037 på "torken"

av Micke Carlsson., Friday, January 30, 2009, 23:52 (5536 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Har inte heller hört detta om otillåtet tidigare, men pannan är väl förmodligen skörare/kallare, minns Titanic... det är ingen pansarplåt precis, inte helt fel med lite mjukgörande värme förstås.

B 1037 på "torken"

av J. O. Andersson, Monday, February 02, 2009, 14:08 (5534 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Precis så! När stålet passerar en temperatur på ca 60 grader så blir det mer segt och följsamt och mindre sprickbenäget. Därför trycker man inte en kall ångpanna till fullt tryck.

Att fylla med några kg tryckluft för att få ut vattnet kan dock knappast vara skadligt för pannan om den inte står utomhus i -40 och snöstorm... ;-)

B 1037 på "torken"

av Micke Carlsson., Monday, February 02, 2009, 14:24 (5534 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Hm. Det slår mig att klokt folk borde elda på en smula i samband med "kalltryckning" före ångprov... Att man ska ta det piano vid kalltryckningen är ju inget nytt, men man går ju faktiskt upp 10% över drifttryck i det läget, usch och fy.

B 1037 på "torken"

av J. O. Andersson, Monday, February 02, 2009, 14:47 (5534 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Ännu värre, man "kalltrycker" normalt till 130% av drifttrycket och ja, det får absolut inte göras utan att värma upp pannan först!

Vanligen skruvar man ur en säkerhetsventil eller något annat lämligt på toppen av ångdomen, fyller pannan med kallvatten och lägger in en beskedlig fyr och värmer tills vattnet sjuder ordentligt. Först när fyren slocknat och hela pannan uppnått en jämn och fin värme runt 80 grader pluggar man hålet och börjar pumpa upp trycket.

B 1037 på "torken"

av Stefan Skoglund, Monday, February 02, 2009, 18:21 (5534 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Ännu värre, man "kalltrycker" normalt till 130% av drifttrycket och ja, det får absolut inte göras utan att värma upp pannan först!

130 % är väl ändå enbart i samband med kalltryckning efter pannarbeten, inte den normala tryckningen i samband med årlig inspektion.


Vanligen skruvar man ur en säkerhetsventil eller något annat lämligt på toppen av ångdomen, fyller pannan med kallvatten och lägger in en beskedlig fyr och värmer tills vattnet sjuder ordentligt. Först när fyren slocknat och hela pannan uppnått en jämn och fin värme runt 80 grader pluggar man hålet och börjar pumpa upp trycket.

och innan man stänger ser man till att fylla pannan ända upp så att det rinner vatten ur pluggöppningen.
Viktigt att man gör vad man kan för att få bort luftfickor.

Blev det inte fel nu?

av Nisse, Saturday, January 31, 2009, 01:51 (5536 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Ånga och överhettat vatten måste vara mer potent
än tryckluft i lika behållare och tryck.
Nisse

Blev det inte fel nu?

av T.Lager, Saturday, January 31, 2009, 02:04 (5536 dagar sedan) @ Nisse

Ånga och överhettat vatten måste vara mer potent
än tryckluft i lika behållare och tryck.
Nisse

När ånga och överhettat vatten tränger ut genom ett litet hål eller en spricka värmer det upp det omkringliggande materialet. När luft gör samma sak kyler det ner det omkringliggande materialet. Vatten gör inget annat än rinner ut.

Blev det inte fel nu?

av Nisse, Saturday, January 31, 2009, 02:24 (5536 dagar sedan) @ T.Lager

Vid trycksänkningen förångas allt vatten samtidigt och vill komma ut.
jag tror att vattnet kokar vid omkring 140 grader vid 12 Bar.

Blev det inte fel nu?

av Kristoffer Johansson, Saturday, January 31, 2009, 08:32 (5536 dagar sedan) @ Nisse

Exakt hur det är med den frågan överlåter jag till T Lager, men vid 12kp har pannan en tempratur på ca 190-192 grader C.

Blev det inte fel nu?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Saturday, January 31, 2009, 08:57 (5536 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Vatten vid normalt tryck kokar ju vid 100 grader.Vid 12 kg tryck är temperaturen 186,9 grader.Om pannan plötsligt brister frigöres all värme i vattnet över 100 grader och förvandlas till ånga. Rymden av vattenånga vid 100 grader är 1700 ggr så stor som vattnets volym,varför pannan exploderar. Har man luft i pannan inträffar inget annat än att den pyser ut. Se 1949 års loklära sid 29 till 31.:-) Sune

Blev det inte fel nu?

av Kristoffer Johansson, Saturday, January 31, 2009, 21:22 (5536 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det var jag som tänkte lite snabbat, har nämligen för mig att en 12kp ångpanna brukar ha 192 grader C på inspectas skylt. Men ja skall studera dessa sidor igen för, ja vet inte hur många gånger ja har läst den boken:-)

Blev det inte fel nu?

av Dag Bonnedal, Saturday, January 31, 2009, 23:33 (5535 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Det var jag som tänkte lite snabbat, har nämligen för mig att en 12kp ångpanna brukar ha 192 grader C på inspectas skylt. Men ja skall studera dessa sidor igen för, ja vet inte hur många gånger ja har läst den boken:-)

... men du har rätt i detta fall. Tabellen i Ånglokläran s. 29 är lite lurig. Den anger kokpunkten för ånga av olika absoluttryck (ata). När vi talar om panntryck så avses alltid ångans övertryck (atö) som är ett kilo lägre. (Alltså övertrycket jämfört med luftens tryck.)
Alltså kokar vattnet i en panna med 12 kilos tryck (atö) vid ca. 192 grader C.

Notera dock att denna tabell är mycket slarvigt skriven. Den innehåller två ordentliga fel: Ånga vi 0,5 ata kokar vid 80,9 (inte 89,9) grader och ånga vid 7 ata (6 atö) kokar vid 164 (inte 169) grader.

Sedan är det också lite lurigt det där med vattnets kokning vid en trycksänkning. Det går åt väldigt mycket värme att koka vatten. Den värme som finns lagrat i vatten vid 192 graders temp. dvs. 12 atö räcker långt ifrån till för att koka detta vatten vid atmosfärstryck. I själva verket är det nog bara en sjättedel av vattnet som kokar, resten blir hundragradigt vatten. Men ändå blir volymökningen knappt 300 gånger, om jag nu räknat rätt i tabellerna. Timmen är sen...
Det är därför som det sprutar väldigt mycket vatten när man bottenblåser, inte bara ånga.

Dag B