KURJ vagnar. (Fordon: vagnar)

av Sid, Friday, January 30, 2009, 14:09 (5564 dagar sedan)

Hej!

Söker upgifter om en del av KURJ:s vagnars vidare öden efter förstatligandet, kanske någon här har uppgifter om någon eller några av dessa:)

Personvagnar:

B1 nr 2 ombyggdes 1953 till Bgv nr ? , har någon uppgift om nummret? Skall senare ha sålts, vet någon när och till vem?
CD2 nr 4 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
CD1 nr 5 ombyggdes 1953 till Bgv nr ? , när togs den över av Jvm och/eller av järnvägsförening?
C1 nr 8 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 11 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 12 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
Co1 nr 13 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BCo1 nr 16 (Cot/Bot 850)ombyggdes 1956 till Tjv nr ?
BC2 nr 17 (Ct 445) ombyggdes 1956 till Bgv nr ? när togs den över av Jvm och/eller av järnvägsförening?

Godsvagnar:

X1 nr 135 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Nm (Nstu)nr 164 ombyggd 1962 till Tjv nr ?
X3 nr 183 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
X2 nr 197 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Gsha (Gastu)nr 250 ombyggd 1966 till Tjv nr ?

Har någon uppgifter om skrotnings år/plats eller övriga öden för ovanstående vagnar är jag också tacksam:)

Mvh/Sid

KURJ vagnar.

av Granis, Friday, January 30, 2009, 15:11 (5564 dagar sedan) @ Sid

BC2 nr 17 (Ct 445) ombyggdes 1956 till Bgv nr ? när togs den över av Jvm och/eller av järnvägsförening?

Vagnen togs över av "Järnvägsföreningen 1067" i slutet av 70-talet, men såldes till WFJ när föreningen upphörde några år senare. Och så, i början på 90-talet, hamnade den på Bornholm. Exakta årtal har säkert någon annan.

/ L G

KURJ vagnar komplettering

av Stefan Olsson, Friday, January 30, 2009, 16:29 (5564 dagar sedan) @ Granis

När 1067-föreningen upphörde skänktes ett antal vagnar till JTJ, som beträffande nr 17 konstaterade att denna nog inte lämpade sig för 891-fiering. Den hade dels högre golvnivå än de andra vagnarna, dels 10 cm bredare korg än tom BLJ BCo 4, vilken är en ovanligt biffig 891-vagn. Vagnarna överfördes därför till VÖJF som dels var intresserade av finkorna, dels tydligen ändå ville fortsätta tankarna på omspårning av 17.
Troligen ersattes alla dessa tankar av köpen av lämpligare vagnar från NKlJ och RB varför nr 17 skeppades till Bornholm.

KURJ vagnar komplettering

av Dag Bonnedal, Friday, January 30, 2009, 16:48 (5564 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Troligen ersattes alla dessa tankar av köpen av lämpligare vagnar från NKlJ och RB varför nr 17 skeppades till Bornholm.

Tidigare fanns en hel del på nätet om verksamheten på Bornholm. Vagnen plus det f.d. SCA-loket från Limhamn, vilket byggdes om med löpaxlar.
Nu hittar jag ingenting alls. Någon som vet mer? Har verksamheten helt avsomnat?
Dag B

KURJ vagnar -Bornholm

av Granis, Friday, January 30, 2009, 17:22 (5564 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Ja, detta har vi ju haft uppe på detta forum förut. Själv tycker jag väl det vore OK om vagnen hamnat på Bornholm, eller för den skull nån annanstans (även utomlands), om man hade gjort/ ville göra en "museal renovering" (fast det behöver vi kanske inte snöa in på här och nu; vad det innebär kan man ju diskutera i all evighet med allehanda exempel) i stället för att den skulle fortsatt förfalla i Sverige. Men det som nu är (var?) aktuellt på Bornholm är ju att bygga om den till boggivagn!

Nu verkar ju verksamheten på Bornholm "gått i stå", och i o m det också (förhoppningsvis) planerna på förvanskningen av Bt 445/ KUJ 17. Efter Dags undran har jag nu upptäckt att föreningen DBJ´s "stora hemsida" försvunnit; om man "googlar" hamnar man i stället på denna betydligt enklare hemsida. Eller har jag helt enkelt missat nåt?

/ L G

... och ja just det: Jag glömde att 1067-vagnarna först hamnade hos JTJ

KURJ vagnar -Bornholm

av Dag Bonnedal, Friday, January 30, 2009, 17:31 (5564 dagar sedan) @ Granis

Ja, det var ju 15 år sedan...
Det var väl EU-pengar som drog igång detta projekt?

En av de få bevarade vagnarna finns ju utanför Köpenhamn
DBJ postvagn

och även den omspårad, till 700 mm spårvidd.

Dag B

KURJ vagnar

av Sid, Saturday, January 31, 2009, 22:19 (5562 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tack för er hjälp:), nu söker jag bara uppgifter på nedstående:

Personvagnar:

B1 nr 2 ombyggdes 1953 till Bgv nr ? , Skall senare ha sålts, vet någon när och till vem?
CD2 nr 4 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
CD1 nr 5 ombyggdes 1953 till Bgv nr ? , Överförd 19__ till Jvm, dep 1971 till Köping stad. Överförd 19__ till ?

C1 nr 8 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 11 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 12 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
Co1 nr 13 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BCo1 nr 16 (Cot/Bot 850)ombyggdes 1956 till Tjv nr ?
BC2 nr 17 (Ct 445) ombyggdes 1956 till Bgv 859. Såld 1976 till Jvgföreningen 1067. Överförd 19__ till JTJ. Skänkt 19__ till WFJ.

Godsvagnar:

X1 nr 135 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Nm (Nstu)nr 164 ombyggd 1962 till Tjv nr ?
X3 nr 183 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
X2 nr 197 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Gsha (Gastu)nr 250 ombyggd 1966 till Tjv nr ?

Har någon uppgifter om skrotnings år/plats eller övriga öden för ovanstående vagnar är jag också tacksam:)

Mvh/Sid

KURJ vagnar

av Anders Nordebring, Sunday, February 01, 2009, 01:10 (5562 dagar sedan) @ Sid

I brist på tid bara en kommentar om bevarade fordon: vagn 5, som är skrotad, måste här vara sammanblandad med vagn 9.

KURJ vagnar

av Sid, Sunday, February 01, 2009, 04:10 (5562 dagar sedan) @ Anders Nordebring

I brist på tid bara en kommentar om bevarade fordon: vagn 5, som är skrotad, måste här vara sammanblandad med vagn 9.

Okay, tack för uppgiften, men jag har igen uppgift om att KURJ nr 9 skall ha tagits över av SJ, den kanske slopades innan övertagandet?

Personvagnar:

B1 nr 2 ombyggdes 1953 till Bgv nr ? , Skall senare ha sålts, vet någon när och till vem?
CD2 nr 4 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
CD1 nr 5 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
C1 nr 8 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 11 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 12 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
Co1 nr 13 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BCo1 nr 16 (Cot/Bot 850) ombyggdes 1956 till Tjv nr ?
BC2 nr 17 (Ct 445) ombyggdes 1956 till Bgv 859. Såld 1976 till Jvgföreningen 1067. Överförd 19__ till JTJ. Skänkt 19__ till WFJ.

Godsvagnar:

X1 nr 135 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Nm (Nstu)nr 164 ombyggd 1962 till Tjv nr ?
X3 nr 183 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
X2 nr 197 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Gsha (Gastu)nr 250 ombyggd 1966 till Tjv nr ?

Har någon uppgifter om skrotnings år/plats eller övriga öden för ovanstående vagnar är jag också tacksam:)

Mvh/Sid

KURJ vagnar

av Stig Lundin, Tuesday, February 03, 2009, 23:43 (5559 dagar sedan) @ Sid

I brist på tid bara en kommentar om bevarade fordon: vagn 5, som är skrotad, måste här vara sammanblandad med vagn 9.


Okay, tack för uppgiften, men jag har igen uppgift om att KURJ nr 9 skall ha tagits över av SJ, den kanske slopades innan övertagandet?

Personvagnar:

B1 nr 2 ombyggdes 1953 till Bgv nr ? , Skall senare ha sålts, vet någon när och till vem?
CD2 nr 4 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
CD1 nr 5 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
C1 nr 8 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 11 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BC2 nr 12 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
Co1 nr 13 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?
BCo1 nr 16 (Cot/Bot 850) ombyggdes 1956 till Tjv nr ?
BC2 nr 17 (Ct 445) ombyggdes 1956 till Bgv 859. Såld 1976 till Jvgföreningen 1067. Överförd 19__ till JTJ. Skänkt 19__ till WFJ.

Godsvagnar:

X1 nr 135 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Nm (Nstu)nr 164 ombyggd 1962 till Tjv nr ?
X3 nr 183 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
X2 nr 197 blev den ommärkt till Tjv/Bgv?
Gsha (Gastu)nr 250 ombyggd 1966 till Tjv nr ?

Har någon uppgifter om skrotnings år/plats eller övriga öden för ovanstående vagnar är jag också tacksam:)

Mvh/Sid

Vagn 1 och 8 sålda 1958-08-29. På vagn 8 har jag skrivit Kolsva.
Vagn 4 var kvar länge. Den gick i tågen.
Vagn 5, 6, 7, 11 och 15 ska ha skrotats i oktober 1959 av 31 ms.
Vagn 183 skrotad i juni 1960 i Köping.
Vagn 11 och 14 har jag fotograferat i Bernshammar där de stod uppställda mot slutet av 1950-talet.
/Stig Lundin

KURJ C01 13

av Kjell Friberg, Sunday, February 01, 2009, 15:19 (5562 dagar sedan) @ Sid

Tack för er hjälp:), nu söker jag bara uppgifter på nedstående:

Personvagnar:

Co1 nr 13 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?

Vagnen ställdes upp utan boggier på fd EÖJ godsbangård i Eksjö. Jag har ett datum 1953-04-09 för vilket jag är osäker på om det är besluts- eller verkställighetsdatum för denna uppställning. Vagnen stod kvar ända till nedläggningen av linjen Eksjö - Österbymo och skrotades i Vislanda 1969.

KURJ C01 13

av Sid, Sunday, February 01, 2009, 18:57 (5562 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack för er hjälp:), nu söker jag bara uppgifter på nedstående:

Personvagnar:

Co1 nr 13 ombyggdes 1953 till Bgv nr ?


Vagnen ställdes upp utan boggier på fd EÖJ godsbangård i Eksjö. Jag har ett datum 1953-04-09 för vilket jag är osäker på om det är besluts- eller verkställighetsdatum för denna uppställning. Vagnen stod kvar ända till nedläggningen av linjen Eksjö - Österbymo och skrotades i Vislanda 1969.

Tack för din uppgift! du vet inte om den fick något Bgv nr?
Mvh/Sid

KURJ vagnar -Bornholm

av Anders Nordebring, Sunday, February 01, 2009, 01:04 (5562 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Såvitt jag har mig bekant har på senare år diskuterats dels en bana Neksø - Balka strand, dels en bana i Almindingen (dvs. på linjen till Gudhjem). Den förra banan verkar nu vara avskriven medan den senare vad jag förstår har aktualiserats i samband med att ett antal miljoner kronor av gamla realkreditföreningsmedel rätt nyligen har beviljats några olika utvecklingsområden på Bornholm, varav ett är Ekkodalen i Almindingen. Om detta kan resultera i något återstår väl att se. KUJmf arbetar iallafall på att återfå KURJ 17 till Köping.

KURJ vagnar -Bornholm

av Dag Bonnedal, Sunday, February 01, 2009, 10:26 (5562 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Såvitt jag har mig bekant har på senare år diskuterats dels en bana Neksø - Balka strand, dels en bana i Almindingen (dvs. på linjen till Gudhjem). Den förra banan verkar nu vara avskriven medan den senare vad jag förstår har aktualiserats i samband med att ett antal miljoner kronor av gamla realkreditföreningsmedel rätt nyligen har beviljats några olika utvecklingsområden på Bornholm, varav ett är Ekkodalen i Almindingen. Om detta kan resultera i något återstår väl att se. KUJmf arbetar iallafall på att återfå KURJ 17 till Köping.

Tack, och lycka till!

Dag B