Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979 (Fotografier/bildfrågor)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, January 06, 2020, 13:12 (1569 dagar sedan)

Jag har fått bilder tagna i samband med den stora urspårningen i Nässjö den 22 oktober 1979. Det var nattsnälltåget 212 Malmö-Stockholm som kom in i en växel i för hög fart. Endast lokföraren omkom.

Förutom för de tre sista bilderna är fotograf okänd.

Lindman

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av L.Strömberg, Monday, January 06, 2020, 14:43 (1569 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Min svärfar S-O Lundberg som var en stor järnvägsfantast (var lokförare) har tagit en del av dessa bilder vet jag . Han visste inget om förrän jag ringde till honom på morgonen för att berätta vad som hänt så han tog sej ner och tog en hel del bilder. Han hade tillstånd att fotografera järnvägsmiljöer så han fick också beträdda spårområde.

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av lokf, Monday, January 06, 2020, 15:08 (1569 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Man hade tydligen inte så pass sent som 1979 bytt till vulstbälg på alla vagnar.

B.Bodin

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Björn Arvidsson, Monday, January 06, 2020, 15:22 (1569 dagar sedan) @ lokf

Man hade tydligen inte så pass sent som 1979 bytt till vulstbälg på alla vagnar.

B.Bodin

Nog ser det ut som alla vagnar man ser har eller har haft det. ser ut som de slitits av i olyckan eller tagits bort i samband med röjning. vid den tiden var det väll bara enstaka vagnar som gick som reserv eller på korta sträckor som hade kvar dragspelsbälgar

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av lokf, Monday, January 06, 2020, 15:33 (1569 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Vagnen/arna på bild nr 6 och 12 Har inte påbyggnaden som vulstbälgen satt på. Det du ser där är skyddet som alltid fanns utanför vikbälgen.

Björn

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Björn Arvidsson, Monday, January 06, 2020, 15:40 (1569 dagar sedan) @ lokf

Vagnen/arna på bild nr 6 och 12 Har inte påbyggnaden som vulstbälgen satt på. Det du ser där är skyddet som alltid fanns utanför vikbälgen.

Björn

På bild 12 ser du vulstbälgen hänger på sidan av vagnen, på bild 6 ser det ut som att vulstbälgen slitits bort i olyckan och det syns inga spår efter upphängning av dragspelsbälg på gaveln

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av lokf, Monday, January 06, 2020, 15:46 (1569 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Ja du har rätt. Det är jag som ser dåligt.

Björn

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Christer Fredriksson, Monday, January 06, 2020, 17:01 (1569 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Vad hade drabbat lokföraren?
Det måste ha gått fort med tanke på förödelsen!

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Kjell Aghult, Monday, January 06, 2020, 17:37 (1569 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad hade drabbat lokföraren?
Det måste ha gått fort med tanke på förödelsen!

Okänt, då han själv omkom i olyckan.

Enligt "Säkerhetstjänsten 1979" hade tåget med 130 km/h passerat infartssignalen i "stopp".
Växlarna låg till en 40 km/h-tågväg. Loket var enbemannat, liksom alla andra efter 1977.

Tåget bestod av 12 vagnar, varav 6 sov- och liggvagnar. Det medförde ca 300 resande, varav 44 skadades. Därav 11 allvarligt.

Varken signalteknisk undersökning eller maskinteknisk undersökning av lok och vagnar i tåget kunde påvisa tekniska fel.

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av tobbe, Monday, January 06, 2020, 19:37 (1569 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Var inte olycksplatsen belägen intill nuvarande NJM:s område nuvarande "Ångsågen" av bilderna att döma..eller ser jag helt fel? Tycker att någon av husen liknar deras station...
tobbe

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Herbert Paalberg, Monday, January 06, 2020, 20:15 (1569 dagar sedan) @ tobbe

Du ser rätt, det är precis utanför gamla Ångsågen i N där NJ idag huserar. Gamla södra ställverket precis under bron skymtar fram bland vraken. Palle i Vika.

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av L.Strömberg, Tuesday, January 07, 2020, 16:48 (1568 dagar sedan) @ tobbe

På den tiden var ångsågen som det nu heter tjänstebostad för Överbanmästaren. Banmästaren som bodde där då olyckan inträffade hete Rolf Petersson han hade inte hört något av smällen när tåget spårade ut, han fick en mindre chock när han såg förödelsen trodde knappt sina ögon. Tror att han var den siste banmästaren som bodde i den tjänstebostaden fram till 1984.

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Jim Hansson, Monday, January 06, 2020, 19:41 (1569 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad hade drabbat lokföraren?
Det måste ha gått fort med tanke på förödelsen!

Det hände en stor mängd olyckor från det att man slopade lokbiträdena tills dess ATC var införd. I alla fallen jag känner till när föraren överlevt har han helt enkelt missat en restriktiv signal. Några sjukdomsfall känner jag inte till. Det är väl stor sannolikhet att föraren i Nässjöfallet somnat.
Jim
Lokf sedan 81-03-25

Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979

av Kjell Aghult, Tuesday, January 07, 2020, 07:41 (1569 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det hände en stor mängd olyckor från det att man slopade lokbiträdena tills dess ATC var införd. I alla fallen jag känner till när föraren överlevt har han helt enkelt missat en restriktiv signal. Några sjukdomsfall känner jag inte till. Det är väl stor sannolikhet att föraren i Nässjöfallet somnat.

Olyckor kunde hända även med tvåbemannade lok: Mycket uppmärksammad var den i Alby 1964-09-05. Tåg 94 spårade ur med 9 vagnar: 8 personer omkom och 26 skadades, varav 2 i ett närliggande hus. Tåget körde för fort i utfartsväxlarna, där spårövergång skulle ske.

Jag arbetade själv på tlc H natten för den s k Sävsjöolyckan (1972-12-23). Växling med tåg 5201 pågick inne på Sä stn. Tåg 5286 passerade med full fart infartssignalen i "stopp" och rände in i 5201. Båda lokbiträdena omkom och ene föraren avled senare på sjukhus.

Jag arbetade 13 år som tl/fjtkl innan ATC började införas på tlc H sträckor. Enda "förbikörning" jag upplevde var en gång med tåg 540 i Skattkärr, med ett möteståg på ingående i andra bangårdsänden. Föraren på 540 backade snabbt utanför infartssignalen och ringde från signaltelefonen. Hans elev körde och bromssträckan felbedömts på några meter. Även föraren på möteståget ringde. Vi överenskom att alla tre rapportera händelsen. Vad som sedan hände vet jag inte.