Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren @, måndag, januari 06, 2020, 17:01 (91 dagar sedan)

På den tiden det begav sig kunde man se långa motorvagnståg på sträckan Linköping - Bjärka Säby. Man hade dispens för 10 vagnar (normalt max. 8) men vid något tillfälle såg jag 12 vagnar. Några bilder från 3 juni 1973, som väl var Annandag Pingst[image]Tåg 1743 före avg. från Linköping C


[image]Samma tåg mellan Tannefors och Hackefors


[image]Tåg 1744 strax norr om Sturefors

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Rolf Johansson @, måndag, januari 06, 2020, 18:26 (91 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilka fantastiska bilder! Jag trodde den tekniska begränsningen var 8 vagnar i ett Y-tåg pga av manöverledningar mm men här finns bevis att det går att köra med längre tåg.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Herbert Paalberg @, måndag, januari 06, 2020, 18:54 (91 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Det gick att kringgå detta med att lägga en DN.tidning mellan elkontakterna i scharfarna på två släpor och köra med två körbord öppna, vi gjorde det ibland på str. Lp-Bsä-Lp då ofta tågsettena var långa i veckosluten Vk-Lp Hf-Lp. Annars gick det även att sätta i en större manöverströmssäkring i sista vagnen.
Palle i Vika som har avverkat Yp/Y6-8/Y1/Y31/Y2 under åren på dieselsidan.;-)

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Farbror Mossa @, tisdag, januari 07, 2020, 11:02 (90 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det gick att kringgå detta med att lägga en DN.tidning mellan elkontakterna i scharfarna på två släpor och köra med två körbord öppna, vi gjorde det ibland på str. Lp-Bsä-Lp då ofta tågsettena var långa i veckosluten Vk-Lp Hf-Lp. Annars gick det även att sätta i en större manöverströmssäkring i sista vagnen.
Palle i Vika som har avverkat Yp/Y6-8/Y1/Y31/Y2 under åren på dieselsidan.;-)

Vad hände om man satte i Svenskan istället? Drog vagnarna högerut då?

:-D

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, tisdag, januari 07, 2020, 11:28 (90 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Då gick alltihop åt fel håll förståss.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, måndag, januari 06, 2020, 18:55 (91 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Det långa tåget delades i Bjärka-Säby.´Man hade dispens. 3-4 vagnar ,ibland 5 gick till Västervik. Resten gick till Hultsfred. Samma procedur även för Y:1 tågen. Den förekom i båda riktningarna.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ. Radioblocket

av Leif B @, tisdag, januari 07, 2020, 13:23 (90 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
Redigerad av Leif B, tisdag, januari 07, 2020, 13:40

Det långa tåget delades i Bjärka-Säby.´Man hade dispens. 3-4 vagnar ,ibland 5 gick till Västervik. Resten gick till Hultsfred. Samma procedur även för Y:1 tågen. Den förekom i båda riktningarna.

Når Radioblocket kom, behövde man inte längre köra tågen hopkopplade. Med radioblocket fick man många korta signalsträckor (blocksträckor) och kunde köra Västerviks- och Hultfreds/Kalmartågen tätt efter varann och slapp koppla/dela i Bsä.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ. Radioblocket

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, tisdag, januari 07, 2020, 18:54 (90 dagar sedan) @ Leif B

Kvällstågen från Stockholm till Kalmar och Västervik gick sammankopplade till Bsä. Men då var det bara att tryck på en knapp så stack Kalmar tåget iväg. När fjärren lagt om växlarna så försvann även Västervikståget.Fungerade allt ok behövde man inte stanna ens. Gällde bara om det var Y:2or.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Alex @, måndag, januari 06, 2020, 21:53 (91 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Helt underbara bilder! Det är lika roligt varje gång att se de gul orange målade rälsbussarna och blev det ju extra allt!

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, januari 07, 2020, 01:08 (91 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På den tiden det begav sig kunde man se långa motorvagnståg på sträckan Linköping - Bjärka Säby. Man hade dispens för 10 vagnar (normalt max. 8) men vid något tillfälle såg jag 12 vagnar. Några bilder från 3 juni 1973, som väl var Annandag Pingst[image]Tåg 1743 före avg. från Linköping C


[image]Samma tåg mellan Tannefors och Hackefors


[image]Tåg 1744 strax norr om Sturefors

Nu blev det komplicerat. Den 3 juni var inte annandag pingst 1973 men väl 1974. För 1973 - 1974 finns tidtabellen här. Där är inte tågen 1743 och 1744 gemensamma men däremot 1741 SoH. Då är frågan om det är 3 juni 1973 som var en vanlig söndag och om tiderna var annorlunda i denna tidtabell. Alternativen kan också vara någon specialare eller att 1744 var försenat så att 2644 ställdes in Bjärka Säby - Västervik. Det är nio enheter i 1743 och tio i 1744 på bilderna och det ser ut som att pentrysläpet (UBF8Y 1981?) går i främre delen i båda riktningarna.
Kommentarer?

M.v.h.
Ola

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Stig Lagergren @, tisdag, januari 07, 2020, 08:24 (90 dagar sedan) @ Ola Almquist

Upptäckte att jag nog var ute och cyklade när jag antog att det var annandag pingst. Bilderna är tagna 3 juni 1973. Förlåt fadäsen.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, tisdag, januari 07, 2020, 10:38 (90 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På senare tid ( 1990 talet) kördes det Y:1or i koppling varje vardags morgon till Bsä där tåget delades och 1 vagn gick till Rimforsa och 1 vagn till Västervik. Men Rimforsatåget lyckades ÖTRAF försnilla bort när alla hållplatser lades ner.Som vanligt i Ötrafs anda. Man ersatte tåget med Buss men det varade bara något år ,sedan struntade Ötraf i resenärerna.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, januari 08, 2020, 00:47 (90 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Upptäckte att jag nog var ute och cyklade när jag antog att det var annandag pingst. Bilderna är tagna 3 juni 1973. Förlåt fadäsen.

Inga problem. Det var fantastiska bilder på de långa tågen. Jag hade förresten fel när jag skrev pentrysläpvagnen. Pentryt hade nog plockats bort redan 1972. Däremot stämmer det nog att det är UBF8Y 1981. Det fanns nog ingen annan i Linköping - Nässjö vid denna tid.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, januari 08, 2020, 00:49 (90 dagar sedan) @ Ola Almquist

Upptäckte att jag nog var ute och cyklade när jag antog att det var annandag pingst. Bilderna är tagna 3 juni 1973. Förlåt fadäsen.

Inga problem. Det var fantastiska bilder på de långa tågen. Jag hade förresten fel när jag skrev pentrysläpvagnen. Pentryt hade nog plockats bort redan 1972. Däremot stämmer det nog att det är UBF8Y 1981. Det fanns nog ingen annan i Linköping - Nässjö vid denna tid. Och så menade jag förstås att 2644 eventuellt ställdes in Bjärka Säby - Linköping. Om det nu gick 1972 - 1973...

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ, till Stockholm C

av Besc @, tisdag, januari 07, 2020, 15:56 (90 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På den tiden det begav sig kunde man se långa motorvagnståg på sträckan Linköping - Bjärka Säby. Man hade dispens för 10 vagnar (normalt max. 8) men vid något tillfälle såg jag 12 vagnar. Några bilder från 3 juni 1973, som väl var Annandag Pingst[image]Tåg 1743 före avg. från Linköping C


[image]Samma tåg mellan Tannefors och Hackefors


[image]Tåg 1744 strax norr om Sturefors

Stort tack för dessa bilder, jättekul, men framför allt ovanligt med så långa tåg på bild.
Gissningsvis gick de fyra första vagnarna till Västervik, vagn 5 till Oskarshamn och vagnarna 6-9 till Hultsfred, på de översta bilderna.
På det nedre fotot går Västerviksdelen först vagn 1-4, därefter från Oskarshamn (vagn 5 och kanske vagn 6), samt resten från Hultsfred.
Åkte själv i Allhelgonahelgens söndag 1969, då man för första gången (?) körde genomgående tåg till Stockholm C. Detta var något som kördes i samband med storhelger och då som förstärkning/extratåg från Linköping till Stockholm C.
YBo8 1069 gick hela vägen från Oskarshamn och mellan Bjärka-Säby och Linköping var det 10 vagnar! Där kopplades de två främsta av för att nästa morgon gå till Finspång!
Jo det kändes mycket speciellt när ett åttavagnars YBo-tåg dundrade igenom tunneln mellan Stockholm S och Stockholm C och ljudet när man satt längst bak med rutan neddragen, var inte dåligt det heller...!!

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ, till Stockholm C

av yngve nilsson @, onsdag, januari 08, 2020, 10:40 (89 dagar sedan) @ Besc

Det är mästan riktigt att det första gången gick direkt vagn Oskarshamn-Stockholm allhelgonahelgen 1969 och det var YBo8 1069 som gick hela vägen. Jag åkte själv med tåget Oskarshamn-Linköping och tåget var fullsatt från Kisa. Samma dag var det premiär med direktvagn Västervik-Stockholm vilka kopplades på i Bjär4ka-säby. Första gången det blev direktvagn Oskarshamn-Stockholm lär varit ett halvår tidigare detta då ett snälltåg meddelat att det var fullsatt från Nässjö. Man lät då de vagnar som gick i p 3424 fortsätta till Stockholm i extratåg från Linköping. Den gången var det YBo8 1123 som kom från Oskarshamn, övriga från Hultsfred.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ, till Stockholm C

av Stig Lagergren @, onsdag, januari 08, 2020, 15:34 (89 dagar sedan) @ yngve nilsson

Jag har en anteckning från 3 november 1968 där tåg 3424 ankom Linköpíng med 10 enheter och 224 fortsatte med 8 enheter (6 YBo + 2 UBFo). Varifrån dessa kom vet jag inte.

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ, till Stockholm C

av yngve nilsson @, torsdag, januari 09, 2020, 10:35 (88 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tyvärr skrev jag fel datum för min resa Oskarshamn-Linköping-Västervik. Det skall vara 1968-11-03 alltså Allhelgonahelgen 1968 och det var YBo8 1069 som gick Oskarshamn-Stockholm den kvällen. Övriga vagnar de tåg jag åkte med.
P 2224 YBo6 994+1010+UB06 1952+YBo6 1048+YBo8 1069 1069 endast till Hultsfred
P 3424 UBF07ye 2070+YB07 1258+YB06 1092+YB08 1160+UBF07ye 2067+YBo7 1257+YBo6 1012+UBDFo6 1902+YBo8 1069 de fyra första tillkopplade i Bjärka Säby kom från Västervik med P 2644
S 224 YBo8 1069+UBFo6 1902+YBo6 1012+YBo7 1257+UBFo7ye 2067+YBo8 1160+YBo6 1092
P 3425 YBo6 992+YBo8 1009+YBo6 1005+YBo8 1008+YBo6 1004

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ, till Stockholm C

av yngve nilsson @, torsdag, januari 09, 2020, 14:20 (88 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tyvärr blev det fel i förra inlägget, jag glömde en vagn i 3424 och 224 YBo6 1002. Vagnordninmgen skall därför vara
P 3424 från Hultsfred 1002+2067+1257+1012+1902+1069
p3424 från Bjärka-Säby 2070+1258+1092+1160+1002+2067+1257+1012+1902+1069
S 224 1069+1902+1012+1257+2067+1002+1160+1092

Långa motorvagnståg på f.d. ÖCJ, till Stockholm C

av Stig Lagergren @, torsdag, januari 09, 2020, 16:00 (88 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tack Yngve. Då hade jag räknat rätt. Min iakttagelse gällde ju just 68-11-03.

Falun C

av el_vikingo @, tisdag, januari 07, 2020, 17:57 (90 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vad var det för tåg som gick till Falun?

Falun C

av Stig Lagergren @, tisdag, januari 07, 2020, 22:22 (90 dagar sedan) @ el_vikingo

Någon annan kan säkert svara mera exakt om Faluntågen. Jag vet bara att det efter den stora tidtabellsreformen 1968 gick två direkttåg Linköping - Falun med Yoa2 / X9. Det ena hette 354 och gick via Västerås, avg. Linköping 7.25. Det andra hette 51001 - 510 och gick via Mjölby - Örebro - Ludvika, avg. från Linköping 10.20.

Långa tåg på ÖCJ

av yngve nilsson @, onsdag, januari 08, 2020, 10:22 (89 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ett flertal helger gick det upp till 10 vagnar mellan Bjärka-Säby och Linköping.Särsiklt söndagskvällar ble4v det många vagnar när sista tåge4n från Hultsfred och Västervik kopplades ihop i Bjärka-Säby. Vissa söndagar vid storhelger gick 8 av dessa 10 vagnar i ett snälltåg 224 vidare till Stockholm. Rekordet var tåg med 11 vagnar och detta blev det i tåg 22412 den 69-12-21. Tåget bestod då av
Y6 1027+Y8 1160+UBF 1902+UBF7Z 2068+Y8 1007+Y7 1260+Y8 1009+UDF20 1917+UBF6Z 1928+Y6 994+Y7 1252. De två första vagnar5na gick till Oskarshamn, de fyra därefter till Hultsfred och de fem sista till Västervik 994 och 1252 gick låsta.

Långa tåg på ÖCJ

av Stig Lagergren @, onsdag, januari 08, 2020, 15:21 (89 dagar sedan) @ yngve nilsson

Har hittat mina anteckningar från 3 juni 1968. Då bestod tåg 3426 av 5 YBo + UBFo + 6 YBo, d.v.s. totalt 12 enheter.

Långa tåg på MTJ

av Ulf Diehl @, torsdag, januari 09, 2020, 19:29 (88 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En järnvägsintresserad syssling boende i Kulladal på somrarna 1958 berättade att även tågen från Södervärn på sommarhelger kunde vara 12 Y6+släp enheter, varav 5 gick till Trelleborg och resten till Falsterbo efter delning i Vellinge
Ulf Diehl

RSS-feed av trådar
powered by my little forum