Vilar under täcket ...(bild) (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Friday, January 30, 2009, 20:15 (5562 dagar sedan)

... är det många som gör så här års, även SWB Y3-16 i Nora ...

MVH
Michael Erhardsson

Min bildsida: www.flickr.com/photos/michaelerhardsson

[image]

BIlder från renoveringen av S-lok?

av Per-Åke Lampemo @, Freden/Östad, Saturday, January 31, 2009, 11:10 (5561 dagar sedan) @ Lasse M

... är det många som gör så här års, även SWB Y3-16 i Nora ...

MVH
Michael Erhardsson

Min bildsida: www.flickr.com/photos/michaelerhardsson

[image]

Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...

Därför blir man glad när man ser bilder på andra ånglok från olika håll i Sverige. Jag blir extra glad av att se tankloket SWB Y3 16 (SJ S10). Ett klart snyggt ånglok att titta på. Att man fått igång detta ånglok efter så många år utomhus (under bar himmel) är väl ändå en klart godkänd prestation. Har man gjort någon bilddokumentation på renoveringen av detta ånglok? Vore väldigt intressant och se lite (detalj) bilder från renoveringen samt lite från trafiktjänsten på NBVJ. Kan Michael Erhandsson månne ha några bilder från dessa tillfällen?

Man lyckades också vid Skånska Järnvägar att få igång sitt SJ Sa 1280. Detta ånglok är väl ett av SkJ´s trafiklok idag. Vore även i detta fall väldigt intressant och få ta del av bilder från denna renovering.

Mvh P-Å Lampemo

Smaken är som den berömda .....

av Nicke2, Saturday, January 31, 2009, 11:57 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo


Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...

Utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera andras åsikter så vill jag säga att jag ABSOLUT INTE tycker att det har blivit tjatigt med senaste tidens fokus på ett visst B-lok. Tvärtom tycker jag att det är lika intressant som imponerande läsning varje gång en ny tråd som börjar med "B 1037" dyker upp :-) Dessutom så har ju faktiskt en ganska stor del av inläggen varit av "generell ångloksteknisk" karraktär och har hjälpt oss som befinner sig längst ner på kunskapsstegen att "hoppa upp" ett eller två pinnhål.

Det fina med ett forum som detta är ju just att man kan välja vilka trådar man vill följa, och kan således ignorara allt som börjar med "B 1037" om man nu tycker att det blivit lite för mycket av det goda. jag för min del väntar, som sagt, med spänning på nästa B 1037-inlägg :-)

Självklart skulle även jag gärna vilja se fler trådar i liknande anda som behandlar andra ånglok. Ett par sådana till och man kan kasta ut TV:n :-P

/Nicke2

Smaken är som den berömda .....

av Per-Åke Lampemo, Saturday, January 31, 2009, 13:39 (5561 dagar sedan) @ Nicke2


Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...


Utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera andras åsikter så vill jag säga att jag ABSOLUT INTE tycker att det har blivit tjatigt med senaste tidens fokus på ett visst B-lok. Tvärtom tycker jag att det är lika intressant som imponerande läsning varje gång en ny tråd som börjar med "B 1037" dyker upp :-) Dessutom så har ju faktiskt en ganska stor del av inläggen varit av "generell ångloksteknisk" karraktär och har hjälpt oss som befinner sig längst ner på kunskapsstegen att "hoppa upp" ett eller två pinnhål.

Det fina med ett forum som detta är ju just att man kan välja vilka trådar man vill följa, och kan således ignorara allt som börjar med "B 1037" om man nu tycker att det blivit lite för mycket av det goda. jag för min del väntar, som sagt, med spänning på nästa B 1037-inlägg :-)

Självklart skulle även jag gärna vilja se fler trådar i liknande anda som behandlar andra ånglok. Ett par sådana till och man kan kasta ut TV:n :-P

/Nicke2

Visst har det varit intressant att följa SJ B 1037 utveckling allt från SVJM´s försäljning fram till BJs provkörning. Jag tycker som sagt som många andra att det varit bra. Men ibland känns den stora mängden bilder och antalet inlägg nästan lite maniskt. Detta forum drunknar bitvis i Morrgans inlägg om B 1037. Lite för mycket av det goda...inflation av information...

Jag har personligen varit väldigt intresserad av de beredskapslok som plockades ut från Sandträsk.
En bättre samlad dokumentation om B 1037 på BJs egen hemsida tror jag skulle vara en bra modell i detta fallet.
Man kan sedan som många andra föreningar länka till sin hemsida när aktuell information om B 1037 finns att tillgå.
Jag håller dock med om att fler jvg-föreningar borde försöka bli bättre på att ge detta forum en fingervisning om aktuell info. Men det finns säkert många olika åsikter i detta ämne. Detta är min åsikt.

Mvh Per-Åke Lampemo

Smaken är som den berömda .....

av John Thoweman, Saturday, January 31, 2009, 16:12 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo


Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...


Utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera andras åsikter så vill jag säga att jag ABSOLUT INTE tycker att det har blivit tjatigt med senaste tidens fokus på ett visst B-lok. Tvärtom tycker jag att det är lika intressant som imponerande läsning varje gång en ny tråd som börjar med "B 1037" dyker upp :-) Dessutom så har ju faktiskt en ganska stor del av inläggen varit av "generell ångloksteknisk" karraktär och har hjälpt oss som befinner sig längst ner på kunskapsstegen att "hoppa upp" ett eller två pinnhål.

Det fina med ett forum som detta är ju just att man kan välja vilka trådar man vill följa, och kan således ignorara allt som börjar med "B 1037" om man nu tycker att det blivit lite för mycket av det goda. jag för min del väntar, som sagt, med spänning på nästa B 1037-inlägg :-)

Självklart skulle även jag gärna vilja se fler trådar i liknande anda som behandlar andra ånglok. Ett par sådana till och man kan kasta ut TV:n :-P

/Nicke2


Visst har det varit intressant att följa SJ B 1037 utveckling allt från SVJM´s försäljning fram till BJs provkörning. Jag tycker som sagt som många andra att det varit bra. Men ibland känns den stora mängden bilder och antalet inlägg nästan lite maniskt. Detta forum drunknar bitvis i Morrgans inlägg om B 1037. Lite för mycket av det goda...inflation av information...

Jag har personligen varit väldigt intresserad av de beredskapslok som plockades ut från Sandträsk.
En bättre samlad dokumentation om B 1037 på BJs egen hemsida tror jag skulle vara en bra modell i detta fallet.
Man kan sedan som många andra föreningar länka till sin hemsida när aktuell information om B 1037 finns att tillgå.
Jag håller dock med om att fler jvg-föreningar borde försöka bli bättre på att ge detta forum en fingervisning om aktuell info. Men det finns säkert många olika åsikter i detta ämne. Detta är min åsikt.

Mvh Per-Åke Lampemo

Det är väl ingen som, likt huvudpersonen i "A Clockwork Orange", tvingas med upptvingade ögonlock läsa exakt alla inlägg i detta forum? ;-)

Om man ska vara tillspetsad kan man snarare hävda att prompt läsa just exakt alla, vartenda ett, av inläggen på detta forum, kanske är det snarare detta som är "maniskt"? OBS--> ;-)

Trots allt handlar väl inte de aktuella inläggen enbart om just ett visst B-lok?
Precis som Nicke2 skriver, så ser jag de aktuella Morrgan-inläggen snarare som en serie pedagogiskt inriktade ånglokslektioner i allmänhet, eller åtminstone försmak av sådana.

Det är på det här forumet trots allt kanske inte alla förunnat att ha en sådan ånglokskunskap som t.ex. hr Lampemo. Är man van ångloksförare och d:o -meckare, så är det kanske inte så skojigt - men hoppa över inläggen då!

Om Morrgans inlägg kan väcka intresse för ånglokshobbyn och få någon att börja engagera sig aktivt - då är varje inlägg värt sin vikt i guld. Vi har ju exempel på att t.ex Nicke2 har fått ett slumrande intresse återuppväckt.

Är det inte mer konstruktivt att enbart uppmuntra sådana inlägg man uppskattar (såsom i inlägget om NBVJs lok), och om man tycker sig se "informationsinflation", istället själv göra ännu fler inlägg om sådant man själv tycker är intressant, medan inlägg man personligen tycker är ointressanta bäst kan förbigås med tystnad?

Diskussionfora blir det man gör dem till.

Jag ger mej...

av Per-Åke Lampemo, Saturday, January 31, 2009, 18:51 (5561 dagar sedan) @ John Thoweman


Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...


Utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera andras åsikter så vill jag säga att jag ABSOLUT INTE tycker att det har blivit tjatigt med senaste tidens fokus på ett visst B-lok. Tvärtom tycker jag att det är lika intressant som imponerande läsning varje gång en ny tråd som börjar med "B 1037" dyker upp :-) Dessutom så har ju faktiskt en ganska stor del av inläggen varit av "generell ångloksteknisk" karraktär och har hjälpt oss som befinner sig längst ner på kunskapsstegen att "hoppa upp" ett eller två pinnhål.

Det fina med ett forum som detta är ju just att man kan välja vilka trådar man vill följa, och kan således ignorara allt som börjar med "B 1037" om man nu tycker att det blivit lite för mycket av det goda. jag för min del väntar, som sagt, med spänning på nästa B 1037-inlägg :-)

Självklart skulle även jag gärna vilja se fler trådar i liknande anda som behandlar andra ånglok. Ett par sådana till och man kan kasta ut TV:n :-P

/Nicke2


Visst har det varit intressant att följa SJ B 1037 utveckling allt från SVJM´s försäljning fram till BJs provkörning. Jag tycker som sagt som många andra att det varit bra. Men ibland känns den stora mängden bilder och antalet inlägg nästan lite maniskt. Detta forum drunknar bitvis i Morrgans inlägg om B 1037. Lite för mycket av det goda...inflation av information...

Jag har personligen varit väldigt intresserad av de beredskapslok som plockades ut från Sandträsk.
En bättre samlad dokumentation om B 1037 på BJs egen hemsida tror jag skulle vara en bra modell i detta fallet.
Man kan sedan som många andra föreningar länka till sin hemsida när aktuell information om B 1037 finns att tillgå.
Jag håller dock med om att fler jvg-föreningar borde försöka bli bättre på att ge detta forum en fingervisning om aktuell info. Men det finns säkert många olika åsikter i detta ämne. Detta är min åsikt.

Mvh Per-Åke Lampemo


Det är väl ingen som, likt huvudpersonen i "A Clockwork Orange", tvingas med upptvingade ögonlock läsa exakt alla inlägg i detta forum? ;-)

Om man ska vara tillspetsad kan man snarare hävda att prompt läsa just exakt alla, vartenda ett, av inläggen på detta forum, kanske är det snarare detta som är "maniskt"? OBS--> ;-)

Trots allt handlar väl inte de aktuella inläggen enbart om just ett visst B-lok?
Precis som Nicke2 skriver, så ser jag de aktuella Morrgan-inläggen snarare som en serie pedagogiskt inriktade ånglokslektioner i allmänhet, eller åtminstone försmak av sådana.

Det är på det här forumet trots allt kanske inte alla förunnat att ha en sådan ånglokskunskap som t.ex. hr Lampemo. Är man van ångloksförare och d:o -meckare, så är det kanske inte så skojigt - men hoppa över inläggen då!

Om Morrgans inlägg kan väcka intresse för ånglokshobbyn och få någon att börja engagera sig aktivt - då är varje inlägg värt sin vikt i guld. Vi har ju exempel på att t.ex Nicke2 har fått ett slumrande intresse återuppväckt.

Är det inte mer konstruktivt att enbart uppmuntra sådana inlägg man uppskattar (såsom i inlägget om NBVJs lok), och om man tycker sig se "informationsinflation", istället själv göra ännu fler inlägg om sådant man själv tycker är intressant, medan inlägg man personligen tycker är ointressanta bäst kan förbigås med tystnad?

Diskussionfora blir det man gör dem till.

Du har väl rätt här John och jag fel. Jag har nog tänkt en aning snävt här...ibland ser man inte skogen för alla träd. Visst är detta ett utmärkt bra sätt att föra ångloks-hobbyn framåt, inget snack om saken.
Så man får väl be om ursäkt och låta det hela fortsätta i en god anda:-)

Mvh P-Å Lampemo

Jag ger mej...

av Calle, Saturday, January 31, 2009, 18:56 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Be inte om ursäkt, kom med några bilder från Herrljunga istället... Det är väl så att Morrgan inte lägger ut för många bilder utan att "de andra" lägger ut för få... Tack till alla som orkar lägga ut dessa intresanta bilder på olika projekt runt om i landet!
/C

Jag ger mej...

av Per-Åke Lampemo, Saturday, January 31, 2009, 18:59 (5561 dagar sedan) @ Calle

Be inte om ursäkt, kom med några bilder från Herrljunga istället... Det är väl så att Morrgan inte lägger ut för många bilder utan att "de andra" lägger ut för få... Tack till alla som orkar lägga ut dessa intresanta bilder på olika projekt runt om i landet!
/C

Det finns som vanligt färska bilder från Herrljunga att beskåda på www.gunnarpalmborg.se under Herrljunga lokstall.

Mvh P-Å Lampemo

Jag ger mej...

av Calle, Saturday, January 31, 2009, 19:04 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jo, jag vet och har sett alla! Du är en av dom som tillför mest i detta forum så se inte mitt tidigare inlägg som kritik, tvärs om!
/C

Jag ger mej...

av John Thoweman, Saturday, January 31, 2009, 19:31 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo


Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...


Utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera andras åsikter så vill jag säga att jag ABSOLUT INTE tycker att det har blivit tjatigt med senaste tidens fokus på ett visst B-lok. Tvärtom tycker jag att det är lika intressant som imponerande läsning varje gång en ny tråd som börjar med "B 1037" dyker upp :-) Dessutom så har ju faktiskt en ganska stor del av inläggen varit av "generell ångloksteknisk" karraktär och har hjälpt oss som befinner sig längst ner på kunskapsstegen att "hoppa upp" ett eller två pinnhål.

Det fina med ett forum som detta är ju just att man kan välja vilka trådar man vill följa, och kan således ignorara allt som börjar med "B 1037" om man nu tycker att det blivit lite för mycket av det goda. jag för min del väntar, som sagt, med spänning på nästa B 1037-inlägg :-)

Självklart skulle även jag gärna vilja se fler trådar i liknande anda som behandlar andra ånglok. Ett par sådana till och man kan kasta ut TV:n :-P

/Nicke2


Visst har det varit intressant att följa SJ B 1037 utveckling allt från SVJM´s försäljning fram till BJs provkörning. Jag tycker som sagt som många andra att det varit bra. Men ibland känns den stora mängden bilder och antalet inlägg nästan lite maniskt. Detta forum drunknar bitvis i Morrgans inlägg om B 1037. Lite för mycket av det goda...inflation av information...

Jag har personligen varit väldigt intresserad av de beredskapslok som plockades ut från Sandträsk.
En bättre samlad dokumentation om B 1037 på BJs egen hemsida tror jag skulle vara en bra modell i detta fallet.
Man kan sedan som många andra föreningar länka till sin hemsida när aktuell information om B 1037 finns att tillgå.
Jag håller dock med om att fler jvg-föreningar borde försöka bli bättre på att ge detta forum en fingervisning om aktuell info. Men det finns säkert många olika åsikter i detta ämne. Detta är min åsikt.

Mvh Per-Åke Lampemo


Det är väl ingen som, likt huvudpersonen i "A Clockwork Orange", tvingas med upptvingade ögonlock läsa exakt alla inlägg i detta forum? ;-)

Om man ska vara tillspetsad kan man snarare hävda att prompt läsa just exakt alla, vartenda ett, av inläggen på detta forum, kanske är det snarare detta som är "maniskt"? OBS--> ;-)

Trots allt handlar väl inte de aktuella inläggen enbart om just ett visst B-lok?
Precis som Nicke2 skriver, så ser jag de aktuella Morrgan-inläggen snarare som en serie pedagogiskt inriktade ånglokslektioner i allmänhet, eller åtminstone försmak av sådana.

Det är på det här forumet trots allt kanske inte alla förunnat att ha en sådan ånglokskunskap som t.ex. hr Lampemo. Är man van ångloksförare och d:o -meckare, så är det kanske inte så skojigt - men hoppa över inläggen då!

Om Morrgans inlägg kan väcka intresse för ånglokshobbyn och få någon att börja engagera sig aktivt - då är varje inlägg värt sin vikt i guld. Vi har ju exempel på att t.ex Nicke2 har fått ett slumrande intresse återuppväckt.

Är det inte mer konstruktivt att enbart uppmuntra sådana inlägg man uppskattar (såsom i inlägget om NBVJs lok), och om man tycker sig se "informationsinflation", istället själv göra ännu fler inlägg om sådant man själv tycker är intressant, medan inlägg man personligen tycker är ointressanta bäst kan förbigås med tystnad?

Diskussionfora blir det man gör dem till.


Du har väl rätt här John och jag fel. Jag har nog tänkt en aning snävt här...ibland ser man inte skogen för alla träd. Visst är detta ett utmärkt bra sätt att föra ångloks-hobbyn framåt, inget snack om saken.
Så man får väl be om ursäkt och låta det hela fortsätta i en god anda:-)

Mvh P-Å Lampemo

Trevligt att du tar det på detta sätt, Per-Åke!
Jag ska väl själv om möjligt bli bättre på att tillföra (i alla fall för mig) intressanta inlägg också.

Så "man lever som man lär" som det heter :-)

BIlder från renoveringen av S-lok?

av Jan Frelin, Saturday, January 31, 2009, 16:13 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Det är numera överhopat med bilder på ett SJ B-lok på detta forum. Visst kan det vara intressant att se hur ett f.d beredskapslok väcks till liv igen. Visst är det kul att ett nytt ånglok (B 1037) nu rullar för egen maskin igen. Men det kan också bli lätt lite tjatigt bara se ett enda ånglok i detta forum. För mycket och för lite skämmer som sagt allt...

Personligen har jag haft mycket nöje av alla detaljbilder och förklaringar från Morrgan.

BIlder från renoveringen av S-lok?

av Ola Sigurdh, Saturday, January 31, 2009, 17:24 (5561 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Några bilder från den första påeldningen av SWB 16 i Nora. Vid detta tillfälle skulle vi blåsa rent sliderna? från skräp, kolla luftpumpen samt säkert tusen grejor till. Ska se om jag hittar några fler bilder.

[image]
[image]
[image]

Ola (lite delaktig i renoveringen av SWB 16)

Vilar under täcket ...(bild)

av ACo2c_3219, Saturday, January 31, 2009, 14:11 (5561 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

... är det många som gör så här års, även SWB Y3-16 i Nora ...

MVH
Michael Erhardsson

Min bildsida: www.flickr.com/photos/michaelerhardsson

[image]


Det är en stor glädje att se SWB 16 i trafik igen. Speciellt som det visar att det finns mer i museisverige än B och E lok.
Ett jättestort beröm till alla i Nora.

Det känns länge sen bilden nedan togs i mitten av 1970-talet i Sundbyberg

[image]