Xoa7 med sovvagn (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Monday, January 06, 2020, 23:50 (1574 dagar sedan)

Under en period drogs sovvagnen mellan Stockholm och Landskrona med motorvagn Xoa7/X7 mellan Eslöv och Landskrona. Kan någon vara så snäll och hjälpa mig med lite uppgifter kring detta och ännu hellre en bild?
Jim

Xoa7 med sovvagn

av Alex, Tuesday, January 07, 2020, 08:49 (1574 dagar sedan) @ Jim Hansson

Frågan har varit uppe tidigare bl.a. i Postvagnen men jag är osäker på om jag sett en bild på Xoa7 med sovvagn. Hoppas att den dyker upp nu.

Det som var lite speciellt med sovvagnen till Landskrona var att den också gick fram och tillbaka på morgonen från Malmö. Det betydde då att sovvagnsresenärer till Lund fick tre(!) chanser att stiga av sovvagnen på morgonen.

[image]

Xoa7 med sovvagn till Landskrona.

av K Lemming, Friday, May 06, 2022, 14:26 (724 dagar sedan) @ Alex

Frågan har varit uppe tidigare bl.a. i Postvagnen men jag är osäker på om jag sett en bild på Xoa7 med sovvagn. Hoppas att den dyker upp nu.

Det som var lite speciellt med sovvagnen till Landskrona var att den också gick fram och tillbaka på morgonen från Malmö. Det betydde då att sovvagnsresenärer till Lund fick tre(!) chanser att stiga av sovvagnen på morgonen.

[image]

Förstår jag det rätt att en sovvagnsresenär till Lund kunde alltså passera Lund på vägen till Malmö, sen passera Lund på vägen till Landskrona och sen hoppa av i Lund på återvägen från Landskrona?

Sovvagnen återvände alltså till Malmö med vändande tåg i Landskrona?

När lade SJ ner sovvagntrafiken till Landskrona?

Xoa7 med sovvagn - Avstigande i Lund och Eslöv?

av K Lemming, Tuesday, May 10, 2022, 01:35 (720 dagar sedan) @ Alex

Frågan har varit uppe tidigare bl.a. i Postvagnen men jag är osäker på om jag sett en bild på Xoa7 med sovvagn. Hoppas att den dyker upp nu.

Det som var lite speciellt med sovvagnen till Landskrona var att den också gick fram och tillbaka på morgonen från Malmö. Det betydde då att sovvagnsresenärer till Lund fick tre(!) chanser att stiga av sovvagnen på morgonen.

[image]

6) säger att resande till Lund kan stiga av vid tre tillfällen, alltså på vägen söderut mot Malmö, efter vagnen vänt i Malmö samt på återgång från Landskrona till Malmö. Men resenärer till Eslöv kan bara stiga av två gånger, inte på återgång från Landskrona till Malmö. Alltså gissar jag att sovvagnen då gick Landskrona - Kävlinge - Lund - Malmö. Inga resandetåg i Eslöv som kom från Teckomatorp oavsett vilken som var deras utgångsstation passerade väl Eslöv så att sovvagnen skulle gått i ett sådant tåg?

Xoa7 med sovvagn

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, January 07, 2020, 17:03 (1573 dagar sedan) @ Jim Hansson

Under en period drogs sovvagnen mellan Stockholm och Landskrona med motorvagn Xoa7/X7 mellan Eslöv och Landskrona. Kan någon vara så snäll och hjälpa mig med lite uppgifter kring detta och ännu hellre en bild?
Jim

I tdt-boken del A fanns intaget särskilda bestämmelser om vagnvikt för Xoa4 och Xoa7. Jag har skannat in sid 177 från tdt-boken med giltighet fr.o.m. 31/5 1964 (tog med hela sidan).
[image]

S1 lok tillåten vagnvikt

av mormorsgruvan, Saturday, March 07, 2020, 14:10 (1514 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Varför var tillåtna vagnvikten lägre för S1 än för S, S6 och S8 ?

Xoa7 med sovvagn

av K Lemming, Tuesday, January 07, 2020, 20:21 (1573 dagar sedan) @ Jim Hansson

ÖSJ-Bladet hade en artikelserie om Xoa7 motorvagnarna, kan det finnas nåt där?

Xoa7 med sovvagn - bild

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 07, 2020, 21:17 (1573 dagar sedan) @ K Lemming

ÖSJ-Bladet hade en artikelserie om Xoa7 motorvagnarna, kan det finnas nåt där?

ja, i del 3 av Sören Svenssons Xoa7-artikel, ÖSJ-bladet 1997 nr 1, finns en bild tagen av Tom Persson i Teckomatorp 1964.

I första delen av samma artikel, ÖSJ-bladet nr 3 1996, finns för övrigt en bild på en G-vagn kopplad siste i ett trevagns Xoa7-tåg som rullar iväg från Malmö C.

Xoa7 med sovvagn - bild

av Överkörmästaren, Tuesday, January 07, 2020, 21:19 (1573 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

ÖSJ-Bladet hade en artikelserie om Xoa7 motorvagnarna, kan det finnas nåt där?


ja, i del 3 av Sören Svenssons Xoa7-artikel, ÖSJ-bladet 1997 nr 1, finns en bild tagen av Tom Persson i Teckomatorp 1964.

I första delen av samma artikel, ÖSJ-bladet nr 3 1996, finns för övrigt en bild på en G-vagn kopplad siste i ett trevagns Xoa7-tåg som rullar iväg från Malmö C.

Är det tre vagnar inklusive G-vagnen eller är det två motorvagnar, en manövervagn samt G-vagnen?

Xoa7 med sovvagn - bild

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 07, 2020, 21:51 (1573 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I första delen av samma artikel, ÖSJ-bladet nr 3 1996, finns för övrigt en bild på en G-vagn kopplad siste i ett trevagns Xoa7-tåg som rullar iväg från Malmö C.


Är det tre vagnar inklusive G-vagnen eller är det två motorvagnar, en manövervagn samt G-vagnen?

Xoa7 + Box7 + Xoa7 + G.

Xoa7 med sovvagn - bild

av Gunnar Olson, Tuesday, January 07, 2020, 23:07 (1573 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I första delen av samma artikel, ÖSJ-bladet nr 3 1996, finns för övrigt en bild på en G-vagn kopplad siste i ett trevagns Xoa7-tåg som rullar iväg från Malmö C.


Är det tre vagnar inklusive G-vagnen eller är det två motorvagnar, en manövervagn samt G-vagnen?


Xoa7 + Box7 + Xoa7 + G.

Jag har ca 1960 sett ett fyravagnars motorvagnståg (Två motorvagnar och två manövervagnar) med en F1 i slutet i ett snabbpersontåg från Malmö till Hälsingborg.