Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 5 (Fordon: vagnar)

av Martin Långström / MBV ⌂ @, Friday, January 30, 2009, 21:03 (5558 dagar sedan)

Innan jag fortsätter med berättelsen om renoveringen av RB4 3581 hos MBV så hänvisar jag till tidigare delar för er som inte sett dessa.

Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 1
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 2
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 3
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 4

Efter inmätningar av B1-sofforna visade sig att det lämpligaste, trots mest materialåtgång, att bygga en konsol som återanvände de hålen som B7-sofforna satt fast i. Detta för att slippa göra nya hål och problemet med att laga befintliga hål i golvmattan och väggen.

Tyvärr så för att få plats med B1-sofforna så vart vi tvugna att demontera lutningsfunktionen, alternativt minska antalet platser och då föra nya infästningar i golvet med samma följdproblem som nämts ovan.

För att minska materalåtgången kom vi på att vi kunde använda underdelen av en soffa som inte skulle komma till användning och vända den uppochned samt skära bort armstöden m.m., på så sätt fick vi ramen att fästa sofforna på, fästöronen var på så sätt redan klara. I 3581 så följde fästkonsolen i väggen för B7-sofforna med, så det blev enkelt att återanvända den, efter förlängning, till våran tänkta konstruktion.

[image]
De två första konsolerna till B1-sofforna 070106. Foto: Jan Långström


Det visade sig bli en bra lösning som dessutom kom att frigöra en hel del utrymme på golvet vid städning.

[image]
Provmontering av första B1-soffan inför kontroll 070113. Foto: Jan Långström


Efter småjusteringar av måtten så kom tillverkningen igång på allvar och när alla var klara så kunde vi inte låta bli att provmontera flera soffor för att få oss en bild om hur det skulle komma att bli.

[image]
Provmontage 070221. Foto: Martin Långström


Samtidigt som konsolbygget gjordes en nogrannare besiktning av vagnskorgen avseende rost m.m., men det eländet tar vi i nästa kapitel.

Norrbottens Järnvägsmuseum

Det kommer mera...

Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 5

av WS, Saturday, January 31, 2009, 17:31 (5557 dagar sedan) @ Martin Långström / MBV

Innan jag fortsätter med berättelsen om renoveringen av RB4 3581 hos MBV så hänvisar jag till tidigare delar för er som inte sett dessa.

Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 1
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 2
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 3
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 4


Efter inmätningar av B1-sofforna visade sig att det lämpligaste, trots mest materialåtgång, att bygga en konsol som återanvände de hålen som B7-sofforna satt fast i. Detta för att slippa göra nya hål och problemet med att laga befintliga hål i golvmattan och väggen.

Tyvärr så för att få plats med B1-sofforna så vart vi tvugna att demontera lutningsfunktionen, alternativt minska antalet platser och då föra nya infästningar i golvet med samma följdproblem som nämts ovan.

För att minska materalåtgången kom vi på att vi kunde använda underdelen av en soffa som inte skulle komma till användning och vända den uppochned samt skära bort armstöden m.m., på så sätt fick vi ramen att fästa sofforna på, fästöronen var på så sätt redan klara. I 3581 så följde fästkonsolen i väggen för B7-sofforna med, så det blev enkelt att återanvända den, efter förlängning, till våran tänkta konstruktion.

[image]
De två första konsolerna till B1-sofforna 070106. Foto: Jan Långström


Det visade sig bli en bra lösning som dessutom kom att frigöra en hel del utrymme på golvet vid städning.

[image]
Provmontering av första B1-soffan inför kontroll 070113. Foto: Jan Långström


Efter småjusteringar av måtten så kom tillverkningen igång på allvar och när alla var klara så kunde vi inte låta bli att provmontera flera soffor för att få oss en bild om hur det skulle komma att bli.

[image]
Provmontage 070221. Foto: Martin Långström


Samtidigt som konsolbygget gjordes en nogrannare besiktning av vagnskorgen avseende rost m.m., men det eländet tar vi i nästa kapitel.

Norrbottens Järnvägsmuseum

Det kommer mera...

Kul att även se arbeten med vagnar här i forumet.
Tråkigt bara att ni behövt lägga ner en massa onödigt jobb på vagnen.
Tycker nog att ni borde fått överta en komplett vagn - Med stolar. WS.

Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 5

av Martin Långström, Saturday, January 31, 2009, 19:19 (5557 dagar sedan) @ WS

Innan jag fortsätter med berättelsen om renoveringen av RB4 3581 hos MBV så hänvisar jag till tidigare delar för er som inte sett dessa.

Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 1
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 2
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 3
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 4


Kul att även se arbeten med vagnar här i forumet.
Tråkigt bara att ni behövt lägga ner en massa onödigt jobb på vagnen.
Tycker nog att ni borde fått överta en komplett vagn - Med stolar. WS.


Jo, det hade underlättat om den hade varit komplett, men som påpekats i del 2 & 3 (se länk ovan) så kunde fallet inte så ske. Dessutom så var meningen att dessa vagnar skulle skrotas.

Att det skulle vara onödigt jobb, kan tyckas, men då vi ser resultatet närma sig å tycker vi att vagnen blir mycket trevligare och bekvämare än vad den nånsin har varit. Detta kommer vi till i ett senare avsnitt.