UDF015 2072 i Västerås (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av bosc, Tuesday, January 07, 2020, 23:14 (1563 dagar sedan)

Fortsätter med diabilderna. Denna gång är det en rälsbuss, SJ nr 2072, littera osäker. Har inte hittat den i de str 77 jag förfogar över och är därför tacksam för besked.
Som tidigare lämnar jag bilden för fri disposition, men jag vill att jag anges som fotograf, Bo S. Carlén./BoSC[image]

UDF015 2072 i Västerås

av Björn Arvidsson, Wednesday, January 08, 2020, 00:19 (1563 dagar sedan) @ bosc

Du var osäker på litteran. här kommer den rätta UBFo7ye sedan efter 1970 UBF7Z

Vänligen
Björn

UDF015 2072 i Västerås

av bosc, Wednesday, January 08, 2020, 00:53 (1563 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Tack för hjälpen med både littera och str./BoSC

UDF015 2072 i Västerås

av Ola Almquist, Wednesday, January 08, 2020, 00:40 (1563 dagar sedan) @ bosc

Fortsätter med diabilderna. Denna gång är det en rälsbuss, SJ nr 2072, littera osäker. Har inte hittat den i de str 77 jag förfogar över och är därför tacksam för besked.
Som tidigare lämnar jag bilden för fri disposition, men jag vill att jag anges som fotograf, Bo S. Carlén./BoSC[image]

Svaret har du fått från Björn A. Jag kan rekommendera Str 422 som finns här.

M.v.h.
Ola

Littera på fordon med SJ-nr

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, January 08, 2020, 01:26 (1563 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fortsätter med diabilderna. Denna gång är det en rälsbuss, SJ nr 2072, littera osäker. Har inte hittat den i de str 77 jag förfogar över och är därför tacksam för besked.
Som tidigare lämnar jag bilden för fri disposition, men jag vill att jag anges som fotograf, Bo S. Carlén./BoSC[image]


Svaret har du fått från Björn A. Jag kan rekommendera Str 422 som finns här.

M.v.h.
Ola

Str 263 och senare 422 visar bara illustrerade datablad vissa år, men kan man klara sig utan databladen med översiktsritning så finns tabeller fordonsnr->littera och vissa enkla utrustningsdetaljer för varje år 1867-1967 i Str 77/420 som man hittar om man klickar på "Skannat material" enligt Olas länk och sedan "Särtryck". Går också att ladda ner om man vill sitta och dregla utan att vara "uppkopplad"!
Fast detta hjälper inte om man vill ha de nya litteror som man ändrade till 1970. Finns dessa uppgifter alls sammanställda i något tryckalster bortsett från SJK:s böcker SLM osv? /funderade CEO, byråkrat emeritus
PS: Snygg bild, man kanske skulle försöka sig på sånt själv också. Vilken upplösning är det skannat med?

Littera på fordon med SJ-nr

av bosc, Wednesday, January 08, 2020, 22:37 (1562 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Roligt att de gamla bilderna sprider glädje och väcker frågor.
Diorna är nyskannade med en Plexgear Pixaver Express och med 3200 dpi. Därefter har jag skalat ner storleken samt justerat nivåer och ljussättning. Till sist lägger jag på oskarp mask. Trots allt detta är jag inte riktigt nöjd med skärpan i bilderna, men vad gör man?/BoSC