Arbetsdressin Västerås Västra (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av bosc, Thursday, January 09, 2020, 00:40 (1567 dagar sedan)

Här kommer ytterligare en diabild, denna gång på en arbetsdressin. Den står nära den dåvarande vägövergången (numera borta) på västra delen av Västerås Västra. Till höger skymtar tornen för påfyllning av sand (tror jag). Vet inte vilken beteckning dressinen har, men jag tycker det står "156" under SJ-emblemet. Bilden togs 1960. Varsågoda./BoSC[image]

Arbetsdressin Västerås Västra

av Ola Almquist, Thursday, January 09, 2020, 02:34 (1567 dagar sedan) @ bosc

Här kommer ytterligare en diabild, denna gång på en arbetsdressin. Den står nära den dåvarande vägövergången (numera borta) på västra delen av Västerås Västra. Till höger skymtar tornen för påfyllning av sand (tror jag). Vet inte vilken beteckning dressinen har, men jag tycker det står "156" under SJ-emblemet. Bilden togs 1960. Varsågoda./BoSC[image]

Mycket trevligt. Det är MTR52 156, ombyggd från Y 642 f.d. DJ 83 f.d. NOJ 10. Mer om motortrallor ombyggda från rälsbussar finns här. David Sohlberg har fler uppgifter.

M.v.h.
Ola

Arbetsdressin Västerås Västra

av David Sohlberg, Thursday, January 09, 2020, 02:45 (1567 dagar sedan) @ Ola Almquist

Här kommer ytterligare en diabild, denna gång på en arbetsdressin. Den står nära den dåvarande vägövergången (numera borta) på västra delen av Västerås Västra. Till höger skymtar tornen för påfyllning av sand (tror jag). Vet inte vilken beteckning dressinen har, men jag tycker det står "156" under SJ-emblemet. Bilden togs 1960. Varsågoda./BoSC[image]


Mycket trevligt. Det är MTR52 156, ombyggd från Y 642 f.d. DJ 83 f.d. NOJ 10. Mer om motortrallor ombyggda från rälsbussar finns här. David Sohlberg har fler uppgifter.

M.v.h.
Ola

Ja, en motortralla (dvs enkelt sagt dressin med påbyggt flak).

Jag har inte så mycket uppgifter om den där, men lite kan vi skrapa ihop;

1936 - Levererad från HC som NOJ 10
1940 - Såld till DJ och fick nya beteckningen DJ Y6 3
1946 - Omnumrerad till DJ 83
1948 - Till SJ som SJ Y 642
1953 - Slopad
1953-09 - Ombyggd till MTR52 156 vid huvudverkstaden i Örebro och placerad i Bålsta
1961 - Omnumrerad till 3100
1964 - Skrotad i Bollnäs (OA)

Kan någon ringa in t ex skrottidpunkt och plats för den vore det jättebra.

Arbetsdressin Västerås Västra - Färg?

av Peter A, Thursday, January 09, 2020, 09:03 (1567 dagar sedan) @ David Sohlberg

Underbar bild och underbart fordon :-) Färgen förbryllar mig dock. Är den målad i standardbrun eller i någon annan färg?

[image]

Arbetsdressin Västerås Västra

av Peter Lidskog, Thursday, January 09, 2020, 10:00 (1567 dagar sedan) @ Ola Almquist

Utan att ha tillgång till originalet så kanske jag inte ska kommentera, men när jag zoomar på min dator skulle det kunna utläsas som 154 i stället för 156. Är 154 ett möjligt nummer för denna vehikel?

Peter

Arbetsdressin Västerås Västra

av Ola Almquist, Thursday, January 09, 2020, 14:50 (1567 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Utan att ha tillgång till originalet så kanske jag inte ska kommentera, men när jag zoomar på min dator skulle det kunna utläsas som 154 i stället för 156. Är 154 ett möjligt nummer för denna vehikel?

Peter

Jag kan hålla med om att det kan se ut så men det fanns inte fler av denna typ. Sedan kom MTR54 och de skiljer sig väl inte så fantastiskt mycket från denna. Hade de möjligen fäste för snöplog? En annan bild på MTR52 156 finns här. Trallan 156 nämns i en artikel om snöplogrälsbussar i TÅG 6/77.

M.v.h.
Ola

Arbetsdressin Västerås Västra

av David Sohlberg, Thursday, January 09, 2020, 20:50 (1567 dagar sedan) @ Ola Almquist

Utan att ha tillgång till originalet så kanske jag inte ska kommentera, men när jag zoomar på min dator skulle det kunna utläsas som 154 i stället för 156. Är 154 ett möjligt nummer för denna vehikel?

Peter


Jag kan hålla med om att det kan se ut så men det fanns inte fler av denna typ. Sedan kom MTR54 och de skiljer sig väl inte så fantastiskt mycket från denna. Hade de möjligen fäste för snöplog? En annan bild på MTR52 156 finns här. Trallan 156 nämns i en artikel om snöplogrälsbussar i TÅG 6/77.

M.v.h.
Ola

Ja, hela MTR5x-serien verkar ha varit reserverad för ombyggda rälsbussar.

MTR52, MTR53p, MTR54, MTR55 och MTR56. Det där regelbekräftande undantaget är MTR57 och 57p som var några slags hemmabyggen.

Arbetsdressin Västerås Västra

av Stefan Olsson, Friday, January 10, 2020, 09:39 (1566 dagar sedan) @ David Sohlberg

En av skillnaderna mellan 52, 54 och 56 hade att göra med axlarna. Det fanns olika dimensioner på dessa, kanske hade det att göra med om de var ombyggda tidigt eller ej (se äldre inlägg om gummiklossade ursprungshjul). Nr 156 verkar inte heller vara förstärkt i ramen, kanske var det så att 54 resp 56 hade bättre axlar och ramar förstärkta med en påsvetsad ubalk. Har inte några ritningar tillgängliga just nu.

Kanske ersatte man helt enkelt de ursprungliga trettiotalsaxlarna med "modernare" axlar från boggiebussar. Ombyggnaderna var i många fall rätt omfattande så kanske var det bara ramverken som blev kvar då man fått bygga mer eller mindre nya korgar också i en del fall eller kanske bytt till sådana som var i bättre skick...

Arbetsdressin Västerås Västra

av David Sohlberg, Friday, January 10, 2020, 11:54 (1566 dagar sedan) @ Stefan Olsson

En av skillnaderna mellan 52, 54 och 56 hade att göra med axlarna. Det fanns olika dimensioner på dessa, kanske hade det att göra med om de var ombyggda tidigt eller ej (se äldre inlägg om gummiklossade ursprungshjul). Nr 156 verkar inte heller vara förstärkt i ramen, kanske var det så att 54 resp 56 hade bättre axlar och ramar förstärkta med en påsvetsad ubalk. Har inte några ritningar tillgängliga just nu.

Kanske ersatte man helt enkelt de ursprungliga trettiotalsaxlarna med "modernare" axlar från boggiebussar. Ombyggnaderna var i många fall rätt omfattande så kanske var det bara ramverken som blev kvar då man fått bygga mer eller mindre nya korgar också i en del fall eller kanske bytt till sådana som var i bättre skick...

54 är enda typen som behöll boggierna efter ombyggnad.

55 kom väl i ett enda exemplar så det var säkert något som skulle prövas eller inte var likt det som fanns på 54.

56 kom i två serier. Första är/var ombyggda från ett fordon per motortralla, men den andra serien är nytillverkad från det som blev över och annat som fanns tillgängligt.

Arbetsdressin Västerås Västra - en stund i photoshop

av Bobo L, Friday, January 10, 2020, 15:35 (1566 dagar sedan) @ bosc

Här kommer ytterligare en diabild, denna gång på en arbetsdressin. Den står nära den dåvarande vägövergången (numera borta) på västra delen av Västerås Västra. Till höger skymtar tornen för påfyllning av sand (tror jag). Vet inte vilken beteckning dressinen har, men jag tycker det står "156" under SJ-emblemet. Bilden togs 1960. Varsågoda./BoSC[image]

Hej! Tack för ett väldigt intressant foto av en fordonstyp som få av oss idag sett på riktigt! :-)

Hoppas jag inte begått alltför stort etikettsbrott genom att medelst en kopp kaffe och en stund med Photoshop dra lite i färger och skuggor i originalbilden? Säg till i så fall så monterar jag bort bilden!

Jag har gått lite mer (men inte väldigt mycket) hårdhänt tillväga än om man ska försöka göra en "snygg" färdigbild. Jag ljusade upp skuggpartierna ganska rejält (och då blev även de redan ljusa partierna ännu ljusare, vilket går att finlira mer med). Dessutom drog jag upp de gula och röda färgerna medan jag drog ner grönt, blått, cyan och magenta kraftigt, i syfte att minimera verkan av färgstick på motortrallans egenfärg.


Som jämförelseobjekt använde jag den rödgula vägbommen, det ljusgula bussläpet och sandhögen framför motortrallan. I någon mån även rälerna hitom motortrallan. Med mera kunskap om Photoshop och mer tid kan säkert resultatet bli mycket bättre, men syftet var att försöka få fram något om trallans kulör.

Nedan resultatet av kaffekoppen:


[image]

Arbetsdressin Västerås Västra - en stund i photoshop

av bosc, Friday, January 10, 2020, 22:53 (1565 dagar sedan) @ Bobo L

Tack Bobo L för fint arbete. Jag har ju lämnat bilderna fria och gjorde också en ganska kort redigering före publiceringen, så allt är OK./BoSC