Norsesunds station - dia (Bana)

av bosc, Thursday, January 09, 2020, 23:25 (1563 dagar sedan)

Familjen hade ett sommarhus i Hemsjö så Norsesund var närmaste station. Mina minnen utgörs av en levande station med personal och mycket trafik, Hg-lok och B06-vagnar för resor till Göteborg. Jag minns också den speciella och trånga viadukten strax norr om stationen. Läget i en kurva utmed Sävelången är också mycket speciellt. Bilden tagen mot norr. [image]Varsågoda./BoSC

Norsesunds station - dia

av Sune Göthe, Friday, January 10, 2020, 08:01 (1562 dagar sedan) @ bosc

En mycket fin bild från den tiden då Norsesund (Ns) var en riktig station med hävstängsställverk vid sjökanten. Numera spårsanerat och en hållplats för Västtrafiks X61. Men vad användes det grå huset till? En liten plattformsväntsal eftersom det var så långt till stationshuset?

Norsesunds station - dia

av Dan Ingvar, Friday, January 10, 2020, 08:03 (1562 dagar sedan) @ Sune Göthe

Ja, en fin bild.
Från när då?

Hus 1B Norsesund

av Rasmus Axelsson, Friday, January 10, 2020, 09:04 (1562 dagar sedan) @ Sune Göthe

En mycket fin bild från den tiden då Norsesund (Ns) var en riktig station med hävstängsställverk vid sjökanten. Numera spårsanerat och en hållplats för Västtrafiks X61. Men vad användes det grå huset till? En liten plattformsväntsal eftersom det var så långt till stationshuset?

Tyvärr kan jag från bilden inte avgöra vad det står på husets nummerskylt på gaveln, men enligt denna bangårdskarta över Norsesund från 1946 kallas huset "1B" vilket borde indikera ett andra stationshus. Om det sen innebär att det fanns publika utrymmen i huset eller inte, kan jag inte svara på.

Norsesunds station - dia

av bosc, Tuesday, January 14, 2020, 21:43 (1558 dagar sedan) @ Sune Göthe

Ja, hur var det med den lilla byggnaden? Mycket svaga minnesbilder berättar att stationspersonal uppehöll sig där till och från. Trafiken kunde ibland vara ganska intensiv och kanske var det långt att gå tillbaka till stationshuset. Eller reglerades signaler därifrån? Det vore intressant att få några förslag/förklaringar./BoSC

Norsesunds station - dia

av Per Ljungberg, Friday, January 10, 2020, 10:18 (1562 dagar sedan) @ bosc

Tidsmässigt gissar jag på 1950-60-talet. 1962-63 Höll man på med linjeblockering mellan Alingsås och Göteborg så då försvann nog hävstångsställverket i Norsesund.

Norsesunds station - dia

av bosc, Friday, January 10, 2020, 22:58 (1562 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Bilden togs sommaren 1960 och vid 15 års ålder var jag inte tillräckligt uppmärksam på alla detaljer. Förhoppningsvis har det blivit bättre på den fronten, men jag tror att många deltagare på detta forum kan fylla i de luckor som finns./BoSC

Norsesunds station - dia

av Per Ljungberg, Saturday, January 11, 2020, 19:40 (1561 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag kan också tillägga att före den automatiska linjeblockeringen så hade man manuell linjeblockering med gröna vevapparater mellan Alingsås och Göteborg. Närmaste blockställe från Alingsås var Västra Bodarne (som då hade semaforer och skivförsignaler). Därefter kom Norsesund. Sjön Mjörns utlopp korsade järnvägen i norra änden av stationen. Där fiskas nors. Därav namnet Norsesund.

Norsesunds station - dia

av Sune Göthe, Saturday, January 11, 2020, 20:45 (1561 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Bortom järnvägsbron kan man ana ett hål in i berget. Där fanns en upplagsplats, ett bergrum som var inrättat för placering av en omformarstation att användas vid ofärdstider.

Norsesunds station - dia

av David Sohlberg, Saturday, January 11, 2020, 20:52 (1561 dagar sedan) @ Sune Göthe

Bortom järnvägsbron kan man ana ett hål in i berget. Där fanns en upplagsplats,

Den finns fortfarande kvar. Om än nyligen igengjuten.

ett bergrum som var inrättat för placering av en omformarstation att användas vid ofärdstider.

Nästan. Det var just en upplagsplats. Där fanns inget ställverk eller andra nödvändiga saker i berget utan man skulle flytta vagnar från en omformarstation i relativa närheten och driftsätta upplagsplatsen med dessa.

Norsesunds station - dia

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 12, 2020, 21:53 (1560 dagar sedan) @ David Sohlberg

Nästan. Det var just en upplagsplats. Där fanns inget ställverk eller andra nödvändiga saker i berget utan man skulle flytta vagnar från en omformarstation i relativa närheten och driftsätta upplagsplatsen med dessa.

Någon gång på 1970-talet genomfördes en ombyggnad av omformarstationen i Alingsås. Då flyttade man omformarvagnar mm till upplagsplatsen i Norsesund, och matade banan därifrån istället. Jag kände inte till detta när jag råkade gå förbi på vägen och förvånades över det kraftiga surrande ljudet inifrån berget.