SJ-lok utan och med dubbelskorsten (Fordon: lok)

av BD, Saturday, January 31, 2009, 11:58 (5558 dagar sedan)

[image]
B-loken levererades redan från början med dubbelskorsten.
[image]
De första E-loken hade ljuddämpare i hytten.
[image]
S-lok utan dubbelskorsten
[image]
S-lok med dubbelskorsten
[image]
Möjligen hade alla J-lok dubbelskorsten vid leveransen.

SJ-lok utan och med dubbelskorsten

av Per-Åke Lampemo, Saturday, January 31, 2009, 15:34 (5558 dagar sedan) @ BD

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/B-/1026/2.jpg[/IMG]
B-loken levererades redan från början med dubbelskorsten.
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/E-/906/1.jpg[/IMG]
De första E-loken hade ljuddämpare i hytten.
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/S-/938/938a.jpg[/IMG]
S-lok utan dubbelskorsten
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/S-/1175/1175d.jpg[/IMG]
S-lok med dubbelskorsten
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/J-/1399/1.jpg[/IMG]
Möjligen hade alla J-lok dubbelskorsten vid leveransen.

Trevliga och informativa bilder! Ser gärna fler.:-)
Mvh P-Å Lampemo

SJ-lok utan och med dubbelskorsten

av Per Ljungberg, Saturday, January 31, 2009, 18:06 (5557 dagar sedan) @ BD

Var lok med dubbelskorsten sådana som hade haft vakuumbroms? Var det dubbla väggar i skorstenen för att dämpa ljudet från luftsugaren?
PLj

SJ-lok utan och med dubbelskorsten

av HP, Saturday, January 31, 2009, 19:46 (5557 dagar sedan) @ BD

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/S-/1175/1175d.jpg[/IMG]

Bilden på 1178 ser ut att vara tagen i Nässjö.

Mvh Henrik R

HP, U_balkarna för lyftarmen, nedanför gavelspetsen

av Bengt, Sunday, February 01, 2009, 02:18 (5557 dagar sedan) @ HP

U_balkarna för lyftarmen, nedanför gavelspetsen är unika för 1910 års stall i N.
Syns bakom kranen vid skorstenen.
Bengt

SJ-lok utan och med dubbelskorsten

av Michael Erhardsson, Saturday, January 31, 2009, 21:13 (5557 dagar sedan) @ BD

Mycket trevliga bilder för en ångloksdiggare som mig ....

MVH
Michael Erhardsson

SJ-lok utan och med dubbelskorsten

av Jan Söderlund, Sunday, February 01, 2009, 16:45 (5557 dagar sedan) @ BD

När Vakum bromsen framledes nedmonterades sattes en Blindfläns där Avloppsröret anslutits till yttermanteln,, Detta gjorde att vatten samlades och skorstenarna frös och kanske även rostade sönder, därför kunde många Lok ses med band som höll ihop skorstenarna så inte dom rasade isär.., Jan