B 1037 nedkoppling av vevstakar (Fordon: lok)

av morrgan, Saturday, January 31, 2009, 13:37 (5561 dagar sedan)

Då B 1037 bullrar för mycket på grund av flera småslag på drivhjulen så kommer loket att få sina drivhjul svarvade, var och hur vet vi ej ännu. Men som förberedelse för detta är vevstakarna nedtagna och här beskriver vi hur BJs gjorde, det kan också finnas andra sätt att göra denna nedkoppling.

[image]

Man börjar med att en person tar bort alla saxpinnar i vevrörelsen. Här avlägsnas saxpinnarna på bultarna som säkrar låsningen av storkilen på vevlagret.

[image]

Här är saxpinnen i lilländeskilen borttagen och näst är det den stora saxpinnen i lilländesbulten som tas bprt.

[image]

Nästa steg är att ta bort exenterstången mellan kulissen och motveven på vevtappen.

[image]

Muttern på lilländesbulten tas av och den stora brickan avlägsnas, muttern sätts tillbaka jäms med bultens ända. Att bulten sätts tillbaka beror på att den skall skydda gänggången när lilländesbuten slås ut med storsläggan.

[image]

Efter att lilländesbulten är urslagen spettas eller spelas tvärstycket framåt så att lilländan frigörs från tvärstycket.

[image]

Med ett spakblock fastsatt i gångbordet dras sedan vevstaken framåt så att bakre lagerhalvan lossnar och kan tas bort.

[image]

Vevstaken dras så långt framåt att gaffeln kommer förbi vevtappen, och storändan sänks ner mot golvet.

[image]

En nedkoppling tar cirka en timma per sida.

[image]

[image]

morrgan

Svarven i M

av Fredrik Lundström, Saturday, January 31, 2009, 16:28 (5561 dagar sedan) @ morrgan

Alltid trevligt med bilder!

Svarven i M har för närvarande en kötid på flera veckor, detta pga att DSB's svarv inte fungerar efter en brand för ett tag sedan, vilket innebär att "allt" svarvas i M just nu. Dessutom finns ett stort "ackumulerat" svarvbehov eller vad man ska säga. Beställ i god tid...

Hgl och Äs har högt uttag på svarven nu med, mycket hjulskador för tillfället!

//Fredrik L

Svarven i M

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 31, 2009, 16:37 (5561 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Var inte Jvm ned med 1108 på svarv för en vecka sedan?
Rykten säger att hon skådats där.

Hur gick det, funkar svarven för ånglok efter att den blev moderniserad?

Svarven i M

av Micke Carlsson., Saturday, January 31, 2009, 17:39 (5561 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Berget kan komma till Muhammed numera. Fast den äter inte ånglok än.

[image]

Svarven i M

av HP, Sunday, February 01, 2009, 19:51 (5560 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Var inte Jvm ned med 1108 på svarv för en vecka sedan?
Rykten säger att hon skådats där.

Hur gick det, funkar svarven för ånglok efter att den blev moderniserad?

Nej, det gick dåligt med 1108. Tunnsvarv funkar inte längre i Hgl visade det sig. Så det blir svarv på annan ort istället. Däremot svarvades lite andra fordon i Hgl, men inga ånglok.

Mvh Henrik R

Svarven i M

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 21:02 (5560 dagar sedan) @ HP

Var inte Jvm ned med 1108 på svarv för en vecka sedan?
Rykten säger att hon skådats där.

Hur gick det, funkar svarven för ånglok efter att den blev moderniserad?


Nej, det gick dåligt med 1108. Tunnsvarv funkar inte längre i Hgl visade det sig. Så det blir svarv på annan ort istället. Däremot svarvades lite andra fordon i Hgl, men inga ånglok.

Mvh Henrik R

Attans osis men kollade ni inte med dem innan om det gick med stora hjul?
Tur att resan ändå inte var förgäves.

Hur är intresset för köpa en programuppdatering för stora hjul inom föreningsvärlden+Jvm.
Det är ju tydligen samma programvarabåde i Hgl å M.

Om 10st vill vara med så handlar det om ca 5000kr per skalle...???

Svarven i M

av Micke Carlsson, Sunday, February 01, 2009, 22:15 (5560 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det finns nog inget program för sparsvarv tror jag utan det är 8 mm bort som gäller. Sparsvarv är typiskt handarbete och det är den inte gjord för.

Du behöver köpa en profil för både axel III och IV, till en svarv som inte är lämpad för uppgiften... (Ramlager)

Älvsjös svarv är av "rätt sort" men står i en kurva. Ramverkslok göre sig icke besvär, om man inte gillar feta flänsar på ena sidan och tunna på den andra. Om Pendeln/SL bygger en ny svarv i Bro och slopar den i Äs vore det guld att ärva Älvsjös gamla... Den har gripdon för att hålla axeln still genom att belasta storlagren.

Svarven i M

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 23:20 (5560 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det blir väl en profil för både axel III, IV och V, ingen är ju den andre lik??

Men om det bara går att köra ett "full bett" på 8mm så är ju Hgl inte så intressant såvida man inte plattat till alla hjulen...

Vi får bearbeta SL...

Svarven i M

av HP, Tuesday, February 03, 2009, 07:46 (5558 dagar sedan) @ HP

Nej, det gick dåligt med 1108. Tunnsvarv funkar inte längre i Hgl visade det sig. Så det blir svarv på annan ort istället. Däremot svarvades lite andra fordon i Hgl, men inga ånglok.

Mvh Henrik R

Mittåt! Flänsen hade tydligen kunnat tas, men diametern visade sig först på plats bli problemet.

Mvh Henrik R

Frågor om verkstadsarbete

av Göran Holmertz, Saturday, January 31, 2009, 16:38 (5561 dagar sedan) @ morrgan

Intressanta bilder! Jag kan inget om verkstadsarbete, men när man ser hur sådant här arbete går till blir man nyfiken på hur ni håller ordning på alla lösa sprintar, muttrar, brickor och bultar tills allt skall monteras ihop igen!
Finns det någon standardmetod i alla verkstäder?

Frågor om verkstadsarbete

av Kurt G. Möller, Sthlm, Saturday, January 31, 2009, 16:52 (5561 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Inte speciellt trassligt - så länge det handlar om standardlok (eller i v f lok byggda med traditionell teknik)... Saxpinnarna ska f ö oftast ersättas med nya sen... Hjälp-knep kan oxå vara att binda ihop ex.vis en packe shims, alltså mellanlägg (eller löda ihop dom, eller allra helst ersätta bunten med ett eller två av samma tjocklek).

Visst kan det ngn gång vara lite knepigt, men man lär sej fort. Däremot är det viktigt att hålla isär vänster resp. höger sidas detaljer - dom ska egentligen vara identiska men är det sällan. Fast även det visar sej snart.

Pågår däremot del-demontering av två lok på en gång, D Å får man passa sej... (Även om större detaljer brukar vara numrerade med lokets nummer. Vid nytillverkning av lagerhalvor, kilar o sånt är det mycket bra att hålla sej till denna princip!!)

Frågor om verkstadsarbete

av morrgan, Saturday, January 31, 2009, 16:53 (5561 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Intressanta bilder! Jag kan inget om verkstadsarbete, men när man ser hur sådant här arbete går till blir man nyfiken på hur ni håller ordning på alla lösa sprintar, muttrar, brickor och bultar tills allt skall monteras ihop igen!
Finns det någon standardmetod i alla verkstäder?

Vi lägger vänstersidan delar i en hög - låda och högersidans delar i en annan hög - låda på var sin sida om loket, sedan ser man bara att loket kommer in i samma riktning när det är dags för montering.
morrgan

B 1037 nedkoppling av vevstakar

av Patric H, Sunday, February 01, 2009, 10:26 (5560 dagar sedan) @ morrgan

Till Morrgan direkt!!

Har du kollat att dom har programvara för 1700 hjul i Malmö??

Hagalund har INTE det för kännedom.

Sten och hans gäng har gjort ett svarv försök på 1108 med detta bittra konstaterande!!!

Patric

B 1037 nedkoppling av vevstakar

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 10:59 (5560 dagar sedan) @ Patric H

Till Morrgan direkt!!

Har du kollat att dom har programvara för 1700 hjul i Malmö??

Hagalund har INTE det för kännedom.

Sten och hans gäng har gjort ett svarv försök på 1108 med detta bittra konstaterande!!!

Patric

Aha för oss i 08-land....!!
Man kan inte svarva storhjul längre i Hgl?????
Men T21 å slikt (typ E) går bra???

Vad kostar det att ta framenny programvara?
Följdfråga - kan samma programvara användas på fler svarvar?

B 1037 nedkoppling av vevstakar

av Micke Carlsson, Sunday, February 01, 2009, 12:52 (5560 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

En ny profil kostar ca 50.000 kr, alltså programkoden. Sedan kostar det att läsa in den i svarven också.

B 1037 nedkoppling av vevstakar

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 14:11 (5560 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Huum hum...
En transport ToR Notviken hamnar väl på ungefär samma summa....
Alltså enklare att beställa ett nytt program (fast kanske inte lika roligt ;o)

Hjulsvarvning av B-lok

av Per-Åke Lampemo, Sunday, February 01, 2009, 11:34 (5560 dagar sedan) @ Patric H

Till Morrgan direkt!!

Har du kollat att dom har programvara för 1700 hjul i Malmö??

Hagalund har INTE det för kännedom.

Sten och hans gäng har gjort ett svarv försök på 1108 med detta bittra konstaterande!!!

Patric

Är det inte så att endast lokverkstaden Notviken kan svarva B-lokshjul med diameter av 1750 mm?

mvh P-Å Lampemo

Hjulsvarvning av B-lok

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 11:44 (5560 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hgl har ju kunnat tidigare...
Men sen har väl svarven både byggts om och moderniserats väl?
(kanske bytts ut?)

Dubbhållarna för axel centrum är väl borta numera?
Men det kan kompensweras genom lättare/mindre skär om jag fattat rätt.

Men om man saknar program för 1750-hjul så borde väl det vara kopplat till hjuldiametern och dess pereferihastighet kontra skärhastighet, inte själva tvärsnittet på hjulringen (dvs det som ska svarvas av) ??

Hurvida det går att svarva ramverkslok i Älvsjö är väl okänt?

Hjulsvarvning av B-lok

av Patric H, Sunday, February 01, 2009, 12:11 (5560 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

OK! Då kör vi lite vidare info.

Programvaran som finns i både M och Hgl:s svarvar har ett diameter yttermått "maxmått på 1600 mm"

Tack vara att den inte har funnits behov av svarvningar av hjul med större diameter än typ 1540 har man inte kunnat "räkna hem" tid/pengar för en annan programvara.

Naturligtvis kan EM om det finns behov knåpa på en ny "softvare"

Annars är det Notviken som gäller,så vitt jag vet.

Hjulsvarvning av B-lok-samordning

av Per-Åke Lampemo, Sunday, February 01, 2009, 12:21 (5560 dagar sedan) @ Patric H

OK! Då kör vi lite vidare info.

Programvaran som finns i både M och Hgl:s svarvar har ett diameter yttermått "maxmått på 1600 mm"

Tack vara att den inte har funnits behov av svarvningar av hjul med större diameter än typ 1540 har man inte kunnat "räkna hem" tid/pengar för en annan programvara.

Naturligtvis kan EM om det finns behov knåpa på en ny "softvare"

Annars är det Notviken som gäller,så vitt jag vet.

Det är väl önskvärt med en samordnad transport av B-lok för svarv till Notviken. Det är väl egentligen flera B-lok som idag är i behov åtgärder av sina hjul.

Mvh P-Å Lampemo

Hjulsvarvning av B-lok-samordning

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 12:45 (5560 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vad kostar en progammering i jämförelse med en transport ToR till Notviken tro?

Hjulsvarvning av B-lok

av Tobias B utan lösenord, Sunday, February 01, 2009, 18:30 (5560 dagar sedan) @ Patric H

OK! Då kör vi lite vidare info.

Programvaran som finns i både M och Hgl:s svarvar har ett diameter yttermått "maxmått på 1600 mm"

Tack vara att den inte har funnits behov av svarvningar av hjul med större diameter än typ 1540 har man inte kunnat "räkna hem" tid/pengar för en annan programvara.

Naturligtvis kan EM om det finns behov knåpa på en ny "softvare"

Annars är det Notviken som gäller,så vitt jag vet.

Jo, det stämmer med Notviken. Jag håller med Per-Åke, samla ihop B-lok som är i behov av svarv och ta en samlad transport up north. JVM, BJs och ev. NJM gör redan tre B-lok vilket ger mkt lägre transportkostnader för alla inblandade.

/ Tobias

Hjulsvarvning av B-lok

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 23:18 (5560 dagar sedan) @ Tobias B utan lösenord

Höppa.. vi har inget behov av svarv (på B-lok. just nu iaf ;o)) jag bara teoriserar OM behovet skulle uppstå...det kan ju gå illa kvickt med lite otur.

B 1037 nedkoppling av vevstakar

av Micke Carlsson., Sunday, February 01, 2009, 12:49 (5560 dagar sedan) @ Patric H

Malmö och Hagalund ska ha samma programvara, nyligen inplanterat, och det är samma typ av svarv. En skillnad finns dock, Hagalund har dessutom ett program för tunn fläns axel II för U-lok. Det här med hjulsvarvning är väl inga problem? :-)

B 1037 nedkoppling av vevstakar

av kurt g möller, Sunday, February 01, 2009, 15:42 (5560 dagar sedan) @ Patric H

B-lok har väl 1750 mm drivhjul?