Lokskrotning Vislanda 1961 - dia (Fordon: lok)

av bosc, Sunday, January 12, 2020, 01:12 (1539 dagar sedan)

På semesterresa i Småland, lyckades jag övertala föräldrarna att göra en avstickare till Vislanda - ett måste för lokdiggare, hur sorgligt det än var. Här kommer några bilder tagna i juli 1961 och enigt mina noteringar är det L15p 3144 (1), okända lok på bild 2, 3 och 4 /jag har skrivit "SB 18 och SB 9", men vet inte säkert/, S2t 4028 (5) och S7t 4034 (6). L15p var ju väldigt annorlunda med sin speciella tankvagnstender. Varsågoda./BoSC[image][image][image][image][image][image]

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av HJP, Sunday, January 12, 2020, 01:58 (1539 dagar sedan) @ bosc

S7t 4034.


[image]
****
Sorgligt kan man tycka, men jag blir nyfiken på Hildingen bakom 4034. Kan det möjligen vara en Yo1s? Tog du händelsevis en bild på den?

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av bosc, Sunday, January 12, 2020, 02:53 (1538 dagar sedan) @ HJP

Nej, jag var uppenbarligen inte tillräckligt intresserad av rälsbussar. Det var bara lok som gällde då. Sorry./BoSC

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia. Yo1s/Yo1p?

av Leif B, Sunday, January 12, 2020, 10:00 (1538 dagar sedan) @ HJP

S7t 4034.


[image]
****
Sorgligt kan man tycka, men jag blir nyfiken på Hildingen bakom 4034. Kan det möjligen vara en Yo1s? Tog du händelsevis en bild på den?

Är den inte för smal för att vara en Yo1s? Kan det vara en Yo1p (av den nyare varianten med högt tak)? Eller Yo1t?

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia. Yo1s/Yo1p?

av Mattias Jansson, Sunday, January 12, 2020, 11:45 (1538 dagar sedan) @ Leif B

S7t 4034.


[image]
****
Sorgligt kan man tycka, men jag blir nyfiken på Hildingen bakom 4034. Kan det möjligen vara en Yo1s? Tog du händelsevis en bild på den?


Är den inte för smal för att vara en Yo1s? Kan det vara en Yo1p (av den nyare varianten med högt tak)? Eller Yo1t?

Sannolikt inte, inga smalspårsrälsbussar skrotades i Vislanda 1961, däremot 6 st året efter men de slopades i december 1961 efter att bl a Vetlanda- och Ölandsbanorna lagts ned, så någon av dessa kan det inte vara.

Men sammanlagt 18 st normalspåriga Yo1 (alltså den litet smalare mer ursprungliga 4-axliga varianten) skrotades i Vislanda under 1961 (liksom 14 st till 1962 men så länge stod de nog inte där) så det förefaller väl inte orimligt att det är en av dessa. Men det är litet för många för detektivarbete så längre än så kommer i a f inte jag.

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia. Yo1s/Yo1p?

av HJP, Sunday, January 12, 2020, 12:38 (1538 dagar sedan) @ Mattias Jansson

S7t 4034.


[image]
****
Sorgligt kan man tycka, men jag blir nyfiken på Hildingen bakom 4034. Kan det möjligen vara en Yo1s? Tog du händelsevis en bild på den?


Är den inte för smal för att vara en Yo1s? Kan det vara en Yo1p (av den nyare varianten med högt tak)? Eller Yo1t?


Sannolikt inte, inga smalspårsrälsbussar skrotades i Vislanda 1961, däremot 6 st året efter men de slopades i december 1961 efter att bl a Vetlanda- och Ölandsbanorna lagts ned, så någon av dessa kan det inte vara.

Men sammanlagt 18 st normalspåriga Yo1 (alltså den litet smalare mer ursprungliga 4-axliga varianten) skrotades i Vislanda under 1961 (liksom 14 st till 1962 men så länge stod de nog inte där) så det förefaller väl inte orimligt att det är en av dessa. Men det är litet för många för detektivarbete så längre än så kommer i a f inte jag.

****
Så kan det nog vara. Ljuset gör att det är svårt att avgöra takhöjden.

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Ola Almquist, Sunday, January 12, 2020, 02:08 (1539 dagar sedan) @ bosc

På semesterresa i Småland, lyckades jag övertala föräldrarna att göra en avstickare till Vislanda - ett måste för lokdiggare, hur sorgligt det än var. Här kommer några bilder tagna i juli 1961 och enigt mina noteringar är det L15p 3144 (1), okända lok på bild 2, 3 och 4 /jag har skrivit "SB 18 och SB 9", men vet inte säkert/, S2t 4028 (5) och S7t 4034 (6). L15p var ju väldigt annorlunda med sin speciella tankvagnstender. Varsågoda./BoSC

[image][image][image]

De okända loken är sannolikt SRJ 18 och DHJ 9. Vad säger våra vänner i SRJmf?

M.v.h.
Ola

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Granis, Sunday, January 12, 2020, 10:00 (1538 dagar sedan) @ Ola Almquist

De okända loken är sannolikt SRJ 18 och DHJ 9. Vad säger våra vänner i SRJmf?

Borde nog stämma. Kollade i lite anteckningar; enligt uppgifter från Kjell Aghult skrotades såväl SRJ 18 som DHJ 9 i juli 1961 i just Vislanda.

/ L G

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Olof W, Sunday, January 12, 2020, 09:46 (1538 dagar sedan) @ bosc

[image]

Tack för trevliga bilder!

Visst ser det ut som att det fanns 891-spår utlagda i Vislanda? En spårvidd som annars inte fanns i trakten.
/Olof

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av tobbe, Sunday, January 12, 2020, 10:40 (1538 dagar sedan) @ Olof W

Vill minnas att det fanns 3-skenspår på vissa stickspår.
tobbe

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av PeO, Sunday, January 12, 2020, 14:47 (1538 dagar sedan) @ tobbe

Vill minnas att det fanns 3-skenspår på vissa stickspår.
tobbe

På bilden av 4034 syns det. Torde vara 1067/1435.
Jag lyckas inte säkert bedöma på vilket spår Hildingen står.

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Stig Lagergren, Sunday, January 12, 2020, 12:40 (1538 dagar sedan) @ bosc

På semesterresa i Småland, lyckades jag övertala föräldrarna att göra en avstickare till Vislanda - ett måste för lokdiggare, hur sorgligt det än var. Här kommer några bilder tagna i juli 1961 och enigt mina noteringar är det L15p 3144 (1), okända lok på bild 2, 3 och 4 /jag har skrivit "SB 18 och SB 9", men vet inte säkert/, S2t 4028 (5) och S7t 4034 (6). L15p var ju väldigt annorlunda med sin speciella tankvagnstender. Varsågoda./BoSC[image]


Apropå L15p 3144. Loket syns nedan upplastat på en Q37 i Alvesta sommaren 1963. Huru härmed? (Foto: Börje Lagergren)[image]

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Granis, Sunday, January 12, 2020, 12:54 (1538 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Apropå L15p 3144. Loket syns nedan upplastat på en Q37 i Alvesta sommaren 1963. Huru härmed?

Det har att göra med diverse bevarandeplaner. 3144 slopades 1960, togs till Vislanda (uppenbarligen) varefter JMF i Linköping ville bevara loket och tydligen lyckades ta det från Vislanda (till Linköping?). Dock ändrade man sig/ blev man tvungna att ändra sig varför 3144 skickades till/ tillbaka till Vislanda där det skrotades 1963.

Samma år övertog man i stället L19p 3069 (fd GJ 10) som stått i Spångenäs. Även detta skickades dock till skrot sex år senare. Då hade man även överlåtit S2p 3037 (fd KTsJ 15) till Kalmar stad för uppställning där året innan, så efter 1969 hade man endast N4p 3160 (fd NÖJ 18) kvar för muséets räkning i Linköping. Även det övertaget 1963 då det befann sig i Vislanda.

Med facit i hand hade ju samtliga tre lok varit trevliga att bevara (S2p 3037 är ju annars åter i Östergötland men hos WFJ även om den är på dep hos TJF i Västervik sedan några år tillbaka). "Varför" är väl en fråga som kan debatteras i all (?) oändlighet, men vi får glädja oss åt och ta hand om det som trots allt blev bevarat. Bl a 3037 då.

/ L G :-)

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Anders Sandgren, Sunday, January 12, 2020, 13:15 (1538 dagar sedan) @ Granis

Apropå L15p 3144. Loket syns nedan upplastat på en Q37 i Alvesta sommaren 1963. Huru härmed?


Det har att göra med diverse bevarandeplaner. 3144 slopades 1960, togs till Vislanda (uppenbarligen) varefter JMF i Linköping ville bevara loket och tydligen lyckades ta det från Vislanda (till Linköping?). Dock ändrade man sig/ blev man tvungna att ändra sig varför 3144 skickades till/ tillbaka till Vislanda där det skrotades 1963.

Samma år övertog man i stället L19p 3069 (fd GJ 10) som stått i Spångenäs. Även detta skickades dock till skrot sex år senare. Då hade man även överlåtit S2p 3037 (fd KTsJ 15) till Kalmar stad för uppställning där året innan, så efter 1969 hade man endast N4p 3160 (fd NÖJ 17) kvar för muséets räkning i Linköping. Även det övertaget 1963 då det befann sig i Vislanda.

Med facit i hand hade ju samtliga tre lok varit trevliga att bevara (S2p 3037 är ju annars åter i Östergötland men hos WFJ även om den är på dep hos TJF i Västervik sedan några år tillbaka). "Varför" är väl en fråga som kan debatteras i all (?) oändlighet, men vi får glädja oss åt och ta hand om det som trots allt blev bevarat. Bl a 3037 då.

/ L G :-)

Enligt ett tidigare inlägg om 3144 upptäcktes skador när loket tagits till Linköping. 3037 var Kalmar stad intresserade av då det var KVAB nr 1. Inget annat KVAB-lok blev ju bevarat, ett finns ju i delvis demonterat skick på bilderna.
Varför 3069 skrotades vet jag inte, GHJ hade nog gärna haft det idag...

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Granis, Sunday, January 12, 2020, 13:49 (1538 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enligt ett tidigare inlägg om 3144 upptäcktes skador när loket tagits till Linköping. 3037 var Kalmar stad intresserade av då det var KVAB nr 1. Inget annat KVAB-lok blev ju bevarat, ett finns ju i delvis demonterat skick på bilderna. Varför 3069 skrotades vet jag inte, GHJ hade nog gärna haft det idag...

Med risk att vi nu närmar oss "skrönstadiet" (igen) så figurerade nån skadad sotskåpslucka. Om det var på 3144 eller 3069 ska jag låta vara osagt (jag tror det var det sistnämnda) vilket i sig skulle kunna tyda på att man ändå planerade att visa upp fordonen i drift; museibana alltså (typ). Nånstans... (Planerna på en rundbana i Vallaområdet är dock av senare datum, påstår jag). Man höll vid denna tidpunkt till vid smalspårsstallen i Linköping (Norra) som ju med (smal)spår fanns kvar även sedan JMF flyttat till sin hall i Ryd. In på 80-talet t o m.

Men vid 60-talets slut blev man ålagda av SJ att rensa i samlingarna, och valde då denna lösning. Vad gäller 3069 lär AGJ framfört intresse av loket, men då fått reda på att man precis börjat skrota det i Vislanda. Nyheter/ rykten flög ju betydligt saktare på denna helanaloga tid...

/ L G

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Herbert Paalberg, Sunday, January 12, 2020, 14:41 (1538 dagar sedan) @ Granis

Vad gäller L19p 3069 (GJ 10) är det en liten sorglustig historia bakom lokets förgängelse, den maskinen stod ju uppställd inne i lokstallet i Spångenäs ett antal år men så i början av 1960-talet så var det en lokal åkeriägare som ville köpa stallet och flytta det till Vibo några km ifrån järnvägen. Nåväl gubbarna som skulle effektuera rivningen (Ba) anlände dit och öppnade stallporten och fann till sin förvåning ett ånglok ståendes precis innanför (3069). Då uppstod ett delikat problem nämligen det att vändskivan utanför blev skrotad några år innan och loket hade glömts bort. Man fick nu fylla gropen med en massa slipers och bygga ett spår på detta så att loket kunde dras ur sin fångenskap och drogs till Västervik för att sedan transporteras upp till Linköping och dess blivande Jvg-museum där Bengt Unver basade över verksamheten. Han verkade som rälsbussförare på MÖJ-nätet med placering i Lp. Han var ganska tongivande i denna förening och hade innan förklarat sitt ointresse för "Tunnmaskinen" 3144 och valde då att istället erhålla GJ 10 som kompensation men efter närmare betraktelse så fann han den maskinen lika ointressant då det inte hade någon historisk förankring till fastlandets 891-nät varför tyvärr även denna maskin gick in i lokhimlen. Sorgligt enligt min mening då den gärna hade kunnat tjänstgöra på sin gamla ö Gotland hos dagens GHJ. Det här hände några år innan jag själv engagerade mig i smalspåret i Vk (1967) och det som senare utvecklades till TJF. Där hade vi i alla fall förstånd att förvalta NVHJ:s historia med att iståndsätta NVHJ 22 (L18p 3147) och dithörande vagnar som i salig åminnelse tidigare signalreparatören Wilhelm Häggström hade räddat åt eftervärlden. Just detta lok var också anledningen till mitt stora intresse för att starta upp föreningen då jag genom mina år inom järnvägen är en genuin lokman med stort intresse av just "vattenkokare" och dess historia och bevarande av denna teknik till kommande generationer. Motoriserade fönsterförsedda "containrar" få andra gärna syssla med då jag har fått nog av dessa vehicklar efter snart 45 år i yrket. Palle i Vika;-)

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Per-Olov Brännlund, Sunday, January 12, 2020, 23:12 (1538 dagar sedan) @ Granis

L15p 3144 sändes från Vislanda till Linköping under 1961 eller kanske 1962 för att bevaras för framtiden. Enligt foto från Vislanda 1961-04-02 saknade loket inte bara sotskåpsluckan utan hela främre panngaveln. Det återsändes till Vislanda 1963 och skrotades.

SJ erbjöd då istället Linköpingsmuséet L19p 3069 som redan stod i Vislanda, det kom till Linköping 1963. År 1969 fick museiföreningen besök av byrådirektör Axhamre från SJ som drog tillbaka depositionerna för L19p 3069 som ju gick till skrot, S2p 3037 som gick till Kalmar och ställdes upp vid gamla Kalmar verkstad. Vagnarna Fp 155, Bp 439, D15p 444 samt några godsvagnar skrotades sedan i Linköping.

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Karlsson, Monday, January 13, 2020, 00:05 (1538 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

L15p 3144 sändes från Vislanda till Linköping under 1961 eller kanske 1962 för att bevaras för framtiden. Enligt foto från Vislanda 1961-04-02 saknade loket inte bara sotskåpsluckan utan hela främre panngaveln. Det återsändes till Vislanda 1963 och skrotades.

SJ erbjöd då istället Linköpingsmuséet L19p 3069 som redan stod i Vislanda, det kom till Linköping 1963. År 1969 fick museiföreningen besök av byrådirektör Axhamre från SJ som drog tillbaka depositionerna för L19p 3069 som ju gick till skrot, S2p 3037 som gick till Kalmar och ställdes upp vid gamla Kalmar verkstad. Vagnarna Fp 155, Bp 439, D15p 444 samt några godsvagnar skrotades sedan i Linköping.

Bp 439 finns bevarad i gott skick i Västervik. Det är inte någon annan vagn du menar, VB hade två likadana har jag för mig?

Lokskrotning Vislanda 1961 - dia

av Ola Almquist, Monday, January 13, 2020, 00:14 (1538 dagar sedan) @ Karlsson

L15p 3144 sändes från Vislanda till Linköping under 1961 eller kanske 1962 för att bevaras för framtiden. Enligt foto från Vislanda 1961-04-02 saknade loket inte bara sotskåpsluckan utan hela främre panngaveln. Det återsändes till Vislanda 1963 och skrotades.

SJ erbjöd då istället Linköpingsmuséet L19p 3069 som redan stod i Vislanda, det kom till Linköping 1963. År 1969 fick museiföreningen besök av byrådirektör Axhamre från SJ som drog tillbaka depositionerna för L19p 3069 som ju gick till skrot, S2p 3037 som gick till Kalmar och ställdes upp vid gamla Kalmar verkstad. Vagnarna Fp 155, Bp 439, D15p 444 samt några godsvagnar skrotades sedan i Linköping.


Bp 439 finns bevarad i gott skick i Västervik. Det är inte någon annan vagn du menar, VB hade två likadana har jag för mig?

Det var Bp 271. Den nämns i denna tråd. Att vagnen stått uppställd vid Ankarsrums bruk tror jag inte stämmer. Däremot stod den i Vassmolösa grusgrop.

EDIT: Den 19 juni 1963 skrevs i ett PM om kontakt med Björk. Den 27 februari 1964 tilldelades vagnen Jvm för deponering hos Järnvägarnas Museiförening i Linköping (dnr ma 439/1991). Den skulle kunna ha mellanlandat i Ankarsrum.

M.v.h.
Ola