Godståg på Hästholmenbanan 1963 (Fordon: lok)

av Stig Lagergren @, söndag, januari 12, 2020, 21:32 (11 dagar sedan)

Under en cykeltur med Omberg som mål råkade vi i Rök stöta på godståget Ödeshög - Mjölby. Dragare var J 1300, Fotograf: Börje Lagergren [image][image]

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av WS @, söndag, januari 12, 2020, 22:10 (11 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack! Denna bana ser vi inte ofta på bild :-) /WS/

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av johanmmolin @, måndag, januari 13, 2020, 00:39 (10 dagar sedan) @ WS
Redigerad av johanmmolin, måndag, januari 13, 2020, 00:51

Vad kan jag säga? Än är undrens tid inte förbi! Det är extremt svårt att hitta nya bilder från hästholmenbanan. Några här på forumet har bidragit med fina bildserier, med E2-lok och Z49-lokomotor. Och så nu dessa bilder!

Första G-vagnen är väl rimligen antingen en styckegodsvagn (styckegodstrafiken upphörde 1976 på hästholmenbanan) eller en vagnslast till / från Ödeshögsverken. Sedan kommer ju "caboosen" i tåget. En Rs-vagn kan jag inte minnas att jag sett på bild från banan tidigare, med det behövdes väl för grävmaskinens skull.

Jag kan inte riktigt se vad det står på arbetsbodarna (?) på O-vagnen. Hur som have synnerligen intressant! Tusen tack!

Och J 1300 på hästholmenbanan har jag aldrig hört talas om tidigare. Det har väl mest varit J 1392 vad jag kan minnas i denna sena timme.

---------------

Edit: På bodarna tycks det stå "--ASPEN" + ett telefonnummer, vilket jag tolkar som 013 någonting, alltså från Linköping.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av johanmmolin @, måndag, januari 13, 2020, 01:29 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

Med en dåres envishet återkommer jag till mitt favorittema, nämligen denna lilla bana.

Ska man ägna sig åt avancerad knappologi kan man fundera över vilka vagnar som fanns till buds som tågpersonalvagnar i godstågen vid denna tid.

Jag känner bara två bilder på sådana från den här tiden. Den ena visade du Stig, alltså 1963:

[image]

Den andra (utsnitt från kort ur en bildserie som Christer Fredriksson visade här för några år sedan. Året var då 1965, med E2-lok som dragare):

[image]

Uppenbarligen två olika vagnar. Det vore väl något att bita i, att försöka identifiera dem!

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Thomas Tell @, Vallentuna, måndag, januari 13, 2020, 11:15 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

Ska man ägna sig åt avancerad knappologi kan man fundera över vilka vagnar som fanns till buds som tågpersonalvagnar i godstågen vid denna tid.

[image]

SJ F1 modell 1915

[image]

SJ F4 där sidodörrarnas fönstren satts igen.
/tell

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Ola Almquist @, Göteborg, måndag, januari 13, 2020, 01:47 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

Vad kan jag säga? Än är undrens tid inte förbi! Det är extremt svårt att hitta nya bilder från hästholmenbanan. Några här på forumet har bidragit med fina bildserier, med E2-lok och Z49-lokomotor. Och så nu dessa bilder!

Första G-vagnen är väl rimligen antingen en styckegodsvagn (styckegodstrafiken upphörde 1976 på hästholmenbanan) eller en vagnslast till / från Ödeshögsverken. Sedan kommer ju "caboosen" i tåget. En Rs-vagn kan jag inte minnas att jag sett på bild från banan tidigare, med det behövdes väl för grävmaskinens skull.

Jag kan inte riktigt se vad det står på arbetsbodarna (?) på O-vagnen. Hur som have synnerligen intressant! Tusen tack!

Och J 1300 på hästholmenbanan har jag aldrig hört talas om tidigare. Det har väl mest varit J 1392 vad jag kan minnas i denna sena timme.

---------------

Edit: På bodarna tycks det stå "--ASPEN" + ett telefonnummer, vilket jag tolkar som 013 någonting, alltså från Linköping.

Kasper Höglund är mitt förslag.

M.v.h.
Ola

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av WS @, måndag, januari 13, 2020, 09:00 (10 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad kan jag säga? Än är undrens tid inte förbi! Det är extremt svårt att hitta nya bilder från hästholmenbanan. Några här på forumet har bidragit med fina bildserier, med E2-lok och Z49-lokomotor. Och så nu dessa bilder!

Första G-vagnen är väl rimligen antingen en styckegodsvagn (styckegodstrafiken upphörde 1976 på hästholmenbanan) eller en vagnslast till / från Ödeshögsverken. Sedan kommer ju "caboosen" i tåget. En Rs-vagn kan jag inte minnas att jag sett på bild från banan tidigare, med det behövdes väl för grävmaskinens skull.

Jag kan inte riktigt se vad det står på arbetsbodarna (?) på O-vagnen. Hur som have synnerligen intressant! Tusen tack!

Och J 1300 på hästholmenbanan har jag aldrig hört talas om tidigare. Det har väl mest varit J 1392 vad jag kan minnas i denna sena timme.

---------------

Edit: På bodarna tycks det stå "--ASPEN" + ett telefonnummer, vilket jag tolkar som 013 någonting, alltså från Linköping.


Kasper Höglund är mitt förslag.

M.v.h.
Ola


Ja, KASPER HÖGLUNDS, kan läsas på vänstra boden vid full zoom. /WS/

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av johanmmolin @, måndag, januari 13, 2020, 10:52 (10 dagar sedan) @ WS
Redigerad av johanmmolin, måndag, januari 13, 2020, 11:37

OK, tack! Jag kunde inte läsa detta.

Då kan man undra; för det mesta anlitades ju lokala förmågor när man skulle bygga hus och asfaltera vägar. Ska man anta att Kasper Höglund anlitats av någon statlig myndighet för arbete i västra Östergötland?

Det enda jag kan hitta som kan tänkas passa är i så fall det relativt nybyggda beredskapslagret för spannmål i just Rök. År 1963 gick det varmgång i ett lager där, vilket ledde till att hela byggnaden brann upp, Man byggde omedelbart en ny lagerbyggnad i betong. Om man antar att just en sådan byggnation hanterades av Styrelsen för Ekonomiskt Försvar (eller något motsvarande), skulle det ju kunna förklara närvaron av en "utsocknes" byggfirma för ändamålet.

Edit:
Kan det t o m vara så att den relativt nybildade Överstyrelsen för Ekonomiskt Försvar (som den visst hette) körde land och rike runt med ett eget specialtåg för att bygga sina beredskapslager – vilka ju skulle ligga i anslutning till järnväg? Det skulle ju i så fall kunna förklara den ovanliga gästen J I300 påhästholmenbanan.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Torger @, måndag, januari 13, 2020, 10:23 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

J 1300 är en gammal bekant från Skåne. Det tillhörde dåvarande 28 ms i Ystad, senare 10 ms i Malmö från mitten av 40-talet. Jag minns att loket ofta drog godståg på Kristianstad - Hästvedabanan i slutet av 50-talet. Att det senare kom till Östergötland var mig obekant.

Christer Torgersson, Malmö

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, måndag, januari 13, 2020, 22:06 (10 dagar sedan) @ Torger

J 1300 är en gammal bekant från Skåne. Det tillhörde dåvarande 28 ms i Ystad, senare 10 ms i Malmö från mitten av 40-talet. Jag minns att loket ofta drog godståg på Kristianstad - Hästvedabanan i slutet av 50-talet. Att det senare kom till Östergötland var mig obekant.

Christer Torgersson, Malmö

J 1300 har jag bestämt för mig också använts i persontågen till Falsterbo innan loket flyttades till Mjölby. Jag tror att jag ska ha ett foto på J 1300 vid lokstallet i Falsterbo och om jag inte minns helt fel är fotografen en man vid namn Hedman. Ska försöka leta upp fotot och i så fall skanna in det här. Att J 1300 gick på Mjölby - Hästholmen vill jag minnas att jag läst i gamla Ånghwisslan.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, måndag, januari 13, 2020, 22:23 (10 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

J 1300 är en gammal bekant från Skåne. Det tillhörde dåvarande 28 ms i Ystad, senare 10 ms i Malmö från mitten av 40-talet. Jag minns att loket ofta drog godståg på Kristianstad - Hästvedabanan i slutet av 50-talet. Att det senare kom till Östergötland var mig obekant.

Christer Torgersson, Malmö


J 1300 har jag bestämt för mig också använts i persontågen till Falsterbo innan loket flyttades till Mjölby. Jag tror att jag ska ha ett foto på J 1300 vid lokstallet i Falsterbo och om jag inte minns helt fel är fotografen en man vid namn Hedman. Ska försöka leta upp fotot och i så fall skanna in det här. Att J 1300 gick på Mjölby - Hästholmen vill jag minnas att jag läst i gamla Ånghwisslan.

Jag hittade fotot direkt och här kommer det. J 1300 i Falsterbo 26 juli 1959. Foto: Gunnar Hedman, som jag fått bilden av när jag träffade honom i Malmö på 1960-talet.
[image]

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Jan Frelin @, Vällingby, måndag, januari 13, 2020, 21:43 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

Boggievagnen är en Obu.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av K Lemming @, måndag, januari 13, 2020, 22:06 (10 dagar sedan) @ Jan Frelin

Boggievagnen är en Obu.

Ja någon Rs är det inte, tänkte först på Ob, men visst är det en Obu, stämmer bättre med gavellämmarna.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Stig Lagergren @, måndag, januari 13, 2020, 23:19 (10 dagar sedan) @ K Lemming

Boggievagnen är en Obu.


Ja någon Rs är det inte, tänkte först på Ob, men visst är det en Obu, stämmer bättre med gavellämmarna.

Men Rs hette väl Obu före litterareformen så helt galet är det väl inte, eller?

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av K Lemming @, måndag, januari 13, 2020, 23:31 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Boggievagnen är en Obu.


Ja någon Rs är det inte, tänkte först på Ob, men visst är det en Obu, stämmer bättre med gavellämmarna.


Men Rs hette väl Obu före litterareformen så helt galet är det väl inte, eller?

Det har du ju rätt i, så jag gör en pudel, det är en blivande Rs. Det var nog min första tanke på Ob som förvirrade mig rörande Rs plus att jag tänkte på Rs med stolpar av pressad plåt.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Anders.k. @, tisdag, januari 14, 2020, 13:26 (9 dagar sedan) @ K Lemming
Redigerad av Anders.k., tisdag, januari 14, 2020, 13:42

Boggievagnen är en Obu.


Ja någon Rs är det inte, tänkte först på Ob, men visst är det en Obu, stämmer bättre med gavellämmarna.


Men Rs hette väl Obu före litterareformen så helt galet är det väl inte, eller?


Det har du ju rätt i, så jag gör en pudel, det är en blivande Rs. Det var nog min första tanke på Ob som förvirrade mig rörande Rs plus att jag tänkte på Rs med stolpar av pressad plåt.

Ja en Rs är det , eller fd Obu .
Ingen av dom första serien om 200 Rs (som ser ut som den på bilden) ska idag vara skrotad ,någon är ju lite ombyggd , andra går som intervagnar men många rullar dock fortfarande i vanlig vagnlasttrafik så det är ju inte helt otroligt att vagnen på bilden än idag rullar igenom Mjölby då och då.

Tillagt:
Otaliga lastas ju i Boxholm idag också.

M.V.H Anders.k.

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av HP @, måndag, januari 13, 2020, 09:04 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Stig för alla otroligt fina bilder du lägger ut!/HP

J 1300.

av S-O Johansson @, måndag, januari 13, 2020, 11:45 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Kan användningen av J 1300 vara en provkörning inför beredskapsavställning. Såg loket i Linköping 18 december 1969. Då var det framtaget från beredskapsstallet i Verveln, tror jag, för att tillsammans med K4 774 transporteras till Vislanda.
Normalt var det väl redan då lokomotor som dragkraft till Ödeshög.

J 1300.

av Stig Lagergren @, måndag, januari 13, 2020, 12:05 (10 dagar sedan) @ S-O Johansson

Loket fanns nog i Mjölby några år i början på 60-talet. Minns att det användes i gruståg från Skänninge grusgrop. Senare ersattes det av E2 1123.

J 1300.

av johanmmolin @, måndag, januari 13, 2020, 12:08 (10 dagar sedan) @ S-O Johansson

J 1392 användes tydligen mycket på hästholmenbanan åren kring 1960, och användes på denna uppenbarligen så sent som 1962. Senare (1966) kunde man se E2 1329.

Ordinarie lokomotorer tycks i alla fall 1964 ha varit Z43 468 och 470.

Men som sagt, J 1300?

– Stig hann precis före mig. Om J 1300 kunde ses i Skänninge så blir dess närvaro vid Rök plötsligt mycket mer begriplig!
Det finns en bild någonstans (Digitalt Museum?) på E2 1123 i Mjölby just år 1963.

J 1300.

av 53 Wadsten @, Norrköping, måndag, januari 13, 2020, 14:47 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

Har ett minne av att gamla "Riksettan" korsade Hästholmenbannan, men vart, övergången var obevakad minns jag.

MHJ och Riksettan

av johanmmolin @, måndag, januari 13, 2020, 15:43 (10 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ganska snart efter MHJ:s stickspår till Kungshöga grustag. Således mellan Mjölby och Hogstad. Ett av de två ställen jag kan minnas av att ha sett tåg på hästholmenbanan, innan dåvarande E4 blev motorväg.

MHJ och Riksettan

av WS @, måndag, januari 13, 2020, 17:30 (10 dagar sedan) @ johanmmolin

Ganska snart efter MHJ:s stickspår till Kungshöga grustag. Således mellan Mjölby och Hogstad. Ett av de två ställen jag kan minnas av att ha sett tåg på hästholmenbanan, innan dåvarande E4 blev motorväg.


Det beror nog lite på hur man räknar vägar och årtal.
Det fanns en mellanperiod efter gamla riksettan genom
Väderstad, och dagens E4 motorväg söder om Mjölby.

Under mellanperioden var E4 motortrafikled söder om Mjölby.
Där strax utanför Mjölby, vill jag minnas att det saknades
bommar, men att det där fanns övertäckta SJ ljussignaler
under någon period när spåret fortfarande låg kvar och viss
sporadisk trafik förekom. Måste varit på slutet av banans
trafikering. Senare trots nerlagd trafik, så låg spåret kvar
på just denna plats rätt länge över motortrafikleden. /WS/

MHJ och Riksettan

av Anders.k. @, tisdag, januari 14, 2020, 13:23 (9 dagar sedan) @ WS

Något urspårat.
På Eniro historiska flygfoto ser man att ett ganska avancerat motorvägsmot är byggt i Ödeshög , innan motorvägen ens är påbörjad ser det ut som.
När byggdes det motet med tillhörande bro ?

M.V.H Anders.k.

MHJ och Riksettan

av WS @, tisdag, januari 14, 2020, 16:11 (9 dagar sedan) @ Anders.k.

Något urspårat.
På Eniro historiska flygfoto ser man att ett ganska avancerat motorvägsmot är byggt i Ödeshög , innan motorvägen ens är påbörjad ser det ut som.
När byggdes det motet med tillhörande bro ?

M.V.H Anders.k.


Kan inte säga exakt vilket år bygget var klart, men det man ser
är byggandet av E4 Motortrafikleden förbi Ödeshög, som ersatte
tidigare riksettans gamla sträckning genom centrala Ödeshög.

Den rejäla bron med avancerade påfarter är en viktig länk till Rv 50
mot Vadstena-Motala-Örebro. Men så klart även för norra Ödeshög.

Bron byggdes förberedd och med utrymme för, att en framtida motorväg
skulle få plats under bron. När det många år senare blev dags att bygga
motorväg här så valde man dock ändå att riva bron och bygga nytt. /WS/

MHJ och Riksettan

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, januari 14, 2020, 17:52 (9 dagar sedan) @ WS

Jag tänker år 1965.

MHJ och Riksettan

av johanmmolin @, tisdag, januari 14, 2020, 18:18 (9 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nej, tidigare. När jag växte upp hade familjen sommarhus utanför Halmstad, samtidigt som vi flyttade till Motala I96I. Jag kom således att åka denna väg otaliga gånger under min uppväxt.

Närmast Ödeshög byggdes det en motortrafikled, gissningvis något av de första åren på 60-talet. Denna sträckning var ett fåtal km lång, i princip förbi Ödeshög. Jag minns fortfarande när min morfar levde, hur vi rastade vid Holavedens Kaffestuga, det kan m a o knappast vara tidigare än när jag var omkring 5 – 6 år, men ungefär däromkring.

Första motorvägsbiten var väl mellan Motell Vätterleden och Huskvarna, och den bör ha tillkommit 64.

MHJ och Riksettan

av Anders.k. @, lördag, januari 18, 2020, 13:54 (5 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack för svaren, och försök till klarläggande.
Tycker nog att vägar och deras utbyggnad är ganska dåligt kartlagt, skulle behöva någon liknande bok som Järnvägsdata.

M.V.H Anders.k.

J 1300.

av Markus Frisén @, måndag, januari 13, 2020, 16:02 (10 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det torde varit i Väderstad som det skedde. Men kan den ha varit obevakad...?

J 1300.

av Peter A, måndag, januari 13, 2020, 16:34 (10 dagar sedan) @ Markus Frisén

Kartbild ser det ut som det skulle vara något byggt vid vägkanten som skulle kunna vara bomanläggning. Ett enkelt kryssmärke hade kanske inte synts så tydligt?

J 1300.

av Christer Fredriksson @, måndag, januari 13, 2020, 16:38 (10 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den var bevakad!
Jag hade min morfar i Väderstad och åkte Mjölby - Väderstad ca 4 - 6 ggr per år på 1950-, 60- och 70-talen och som regel i förarhytten då min moder var bekant med de Rbsf som körde där, genom min morfar och deras resp. fäder. Lokala personer känner varandra och i dessa trakter kände nästan alla varandra vid denna tid!

J 1300.

av PeO @, måndag, januari 13, 2020, 17:54 (10 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har vid ett enda tillfälle i slutet av 80-talet fått stanna för tåg på platsen. En Z65 med ett par godsvagnar passerade. Nog var den korsningen bevakad, åtminstone med röda kastljus, möjligen också bommar.
F.ö. E4:s näst sista plankorsning, Spårvägen i Norrköping är kvar, men E4 har flyttat.

J 1300.

av Gåård @, måndag, januari 13, 2020, 19:50 (10 dagar sedan) @ PeO

Den absolut sista var väl i Uppsala med Lennakatten. Även där har E4:an flyttat ut på slätten.

Mvh Fredrik

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Christer Josefsson @, måndag, januari 13, 2020, 20:54 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Grävmaskinen på vagnen är en Ruston Bucyrus 19 eller 22 RB, med löst höjdgrävningsaggregat stående bakom maskinen. Denna typ av aggregat brukade användas vid gruslastning, är tåget på väg till en grusgrop?

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av johanmmolin @, måndag, januari 13, 2020, 21:22 (10 dagar sedan) @ Christer Josefsson

Knappast troligt. Tåget är ju på väg "hem" till Mjölby från Ödeshög, så sannolikt har Kaspers byggfirma varit på något uppdrag i trakterna längst västerut i Östergötland (jag förutsätter att grävmaskinen och byggbodarna hör ihop, vilket givetvis inte kan sägas med totalt säkerhet, men väl med viss sannolikhet).

Stämmer min teori ska väl dessa båda vagnar transporteras vidare "hem" från Mjölby.

Den grusgrop som fanns på gamla hästholmenbanan låg strax vid utfarten från Mjölby, vid Kungshöga. Frågan är hur länge den användes; det är väl sannolikt att den vid det här laget var nedlagd. Men det faller rent geografiskt således på sin egen orimlighet att grävskopan är på väg dit. Varför i så fall göra svängen mot Ödeshög först?

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Fredrik, torsdag, januari 16, 2020, 15:38 (7 dagar sedan) @ johanmmolin

Grustaget vid Kungshöga lades ner på mitten av 50 talet ( Mjölby kommun byggde ett centralförråd på platsen) Anledningen till att grustaget nedlades var de fornfynd som kom i dagen vi grävningarna) Stickspåret samt bangården vi grustaget låg kvar till ca 1969

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Dan Ingvar @, måndag, januari 13, 2020, 21:56 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bommen är inte fälld.
Kan någon förklara?

/Ingvar

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Christer Fredriksson @, måndag, januari 13, 2020, 22:01 (10 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Växlingsrörelse!

Godståg på Hästholmenbanan 1963

av Dan Ingvar @, måndag, januari 13, 2020, 22:39 (10 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Aha. Tack.
Där lärde jag mig något.

Godståg på Hästholmenbanan 1963 -- "fusk!"

av Ulf Pålsson @, Stockholm, tisdag, januari 14, 2020, 00:41 (9 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Bommen är inte fälld.
Kan någon förklara?

Växlingsrörelse!

Där lärde jag mig något.

Ja, du lärde dig att det nog har fuskats en hel del med vägskyddsanläggningar vid växling under årens lopp. Enligt trafikreglerna (säo) skulle även vid växling bommar vara fällda (eller ljus- och ljudsignaler vara igångsatta vid vägskyddsanläggning utan bommar).

"Fusk, mina herrar", som latinläraren (Stig Järrel) uppbragt sa i filmen 'Hets' från 1940-talet.

Godståg på Hästholmenbanan 1963 -- "fusk!"

av Dan Ingvar @, tisdag, januari 14, 2020, 08:40 (9 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

På det lilla viset!
Ja, det var något som skavde.

Om (o-)jämförelsen är relevant vet jag inte men när loket i lokaltåget i Alingsås för 45 år sedan gjorde rundgång så var bommarna fällda för vägtrafiken på Göteborgsvägen.

Godståg på Hästholmenbanan 1963 -- "fusk!"

av Christer Nyqvist @, Alingsås, tisdag, januari 14, 2020, 08:41 (9 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Är det fusk? För mig ser det ganska normalt ut vid växling. Det kan ha gått till så att växlaren följt med loket ut till vägen och fällt vägskyddet. Så snart loket spärrat vägen tar växlaren upp bommarna, knallar tillbaka till växeln, lägger om den och visar back. Och då är lyckligtvis Stig Lagergren på plats och tar denna läckra bild.
Jag är inte den som skall slå SÄO-oraklet UP på fingrarna. Men är inte vägskydd, oavsett art (hel/halvbommar, ljud/ljus, flaggvakt etc), till för att varna vägtafikanter för den annalkande faran? Inte hindra. Kör man på något uppe på spåret får man skylla sig själv.

Godståg på Hästholmenbanan 1963 -- "fusk!"

av Leif B @, tisdag, januari 14, 2020, 09:14 (9 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Är det fusk? För mig ser det ganska normalt ut vid växling. Det kan ha gått till så att växlaren följt med loket ut till vägen och fällt vägskyddet. Så snart loket spärrat vägen tar växlaren upp bommarna, knallar tillbaka till växeln, lägger om den och visar back. Och då är lyckligtvis Stig Lagergren på plats och tar denna läckra bild.
Jag är inte den som skall slå SÄO-oraklet UP på fingrarna. Men är inte vägskydd, oavsett art (hel/halvbommar, ljud/ljus, flaggvakt etc), till för att varna vägtafikanter för den annalkande faran? Inte hindra. Kör man på något uppe på spåret får man skylla sig själv.

Jag minns från barndom att jag sett plankorsningar där bommarna gick upp så snart början på tåget passerat vägen. D v s vagnarna i tåget förväntades vägtrafikanten se själv. Och i det fallet gällde det alltså tågrörelse ute på linjen inte växling på en station. (Om nu växlingsrörelse eller tågrörelse har någon som helst betydelse för vägtrafikanten.)

Jag kan nog tycka att det är bra att man skärpt till detta eftersom en rad mörka godsvagnar inte är särskilt lätta att se en mörk, dimmig natt mot granskogen. Och särskilt idag, när det t ex långtradare är upplysta som julgranar.


Dock tror jag att det förekom en del lokalt "fusk" med vägskydd förr i tiden (och i enstaka fall än idag). T ex på rälsbussbanor där stationerna var obevakade på kvällarna och rbs-föraren skulle stanna, gå ut och veva när bommarna, köra över vägen, stanna igen och veva upp bommarna. Nog hände det att han i stället stannade, (tutade), tittade och smög över vägen istället. Och motsvarande vid växling. Med gott omdöme fungerade det utmärkt! Någon gång var omdömet sämre och då gick det mindre bra.

(Ett exempel på när det gick mindre bra finns i DONJ-boken "Från inlandet till kusten" på sidan 178: vid växling i Jädraås var uppsikten inte tillräckligt bra vid växling och dieselloket råkade sticka in kopplet i en "plötsligt uppdykande" buss på korsningen. Omfattande skador på busen men inga personskador.)

RSS-feed av trådar
powered by my little forum