Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, January 13, 2020, 19:59 (1564 dagar sedan)

Kom på att det på nyårsafton 2019 var 50 år sedan persontrafiken mellan Kimstad-Finspång lades ned.
[image]
YBo6 1005 med ett av de sista tågen till Finspång i Linköping 31 december 1969. Normalt var det bara 1 YBo i dessa tåg. Något hade även UBFo-släp vad jag kan komma ihåg så här många år efteråt.
[image]
[image]
Information om trafikomläggningen. Har för mig att tågen också gick direkt Linköping-Kimstad men är osäker.

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Alex, Monday, January 13, 2020, 20:39 (1564 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tråkig läsning men ändå intressant. Jag trodde att rälsbussarna gick mot Norrköping men nu vet jag bättre.

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av johanmmolin, Monday, January 13, 2020, 21:15 (1564 dagar sedan) @ Alex

Jag har åkt rälsbuss i båda riktningarna från Finspång. Första gången var just Finspång - Norrköping, Östra Station. Och det bör ha varit runt övergången 50-60-tal.

Ungefär vid samma tidpunkt åkte min mor och jag Finspång - Prästköp där vi bytte till landsvägsbuss mot Motala, dit familjen skulle flytta framöver.

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Klas Blomberg, Monday, January 13, 2020, 21:42 (1564 dagar sedan) @ Alex

Förbindelsen Finspång-Linköping uppstod i och med breddningen, så länge smalspåret fanns kvar gick tågen till Norrköping.

För dem som bor i Finspång är det Norrköping som gäller för stadsbesök och pendling, så jag gissar att trafiken till Linköping aldrig blev någon succé

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Björn Arvidsson, Monday, January 13, 2020, 21:49 (1564 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Förbindelsen Finspång-Linköping uppstod i och med breddningen, så länge smalspåret fanns kvar gick tågen till Norrköping.

För dem som bor i Finspång är det Norrköping som gäller för stadsbesök och pendling, så jag gissar att trafiken till Linköping aldrig blev någon succé

Hade trafiken funnits idag så skulle det säkert varit gott om resande, i vart fall morgon och sen eftermiddag. är många som pendlar Både till och från Finspång mot Linköping nu

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Kjell Aghult, Tuesday, January 14, 2020, 07:31 (1564 dagar sedan) @ Alex

Tråkig läsning men ändå intressant. Jag trodde att rälsbussarna gick mot Norrköping men nu vet jag bättre.

I denna relation valde i stället SJ den dryga milen kortare landsvägen öster om Glan.
Här fanns en inarbetad busslinje (1923), konkurrent till NÖJ. Driven av Finspångs "busskung" Carl Persson, som också konkurrerat ut persontrafiken på Lotorpsbanan. Rörelsen övertogs av SJ 1949.

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Stig Lagergren, Monday, January 13, 2020, 20:39 (1564 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tänk vad tiden går. Tycker inte att det är så länge sen man åkte den där banan. Hann också med att åka smalspåret från Örebro till Kimstad. Det bör ha varit 1959, alltså bara drygt 10 år före nedläggningen. Trevlig bild!

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Granis, Tuesday, January 14, 2020, 10:26 (1563 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ännu "tajtare" var det då på sträckan Finspång- Hjortkvarn- Örebro. 1959 hade den (person)trafiken bara tre år kvar. Även om godstrafiken Finspång- Hjortkvarn (mer eller mindre) levde kvar i ytterligare tjugosju år sådär (från 1962).

/ L G :-)

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av yngve nilsson, Tuesday, January 14, 2020, 10:20 (1563 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vill minnas att sista tåget Finspång-Linköping bestod av YBo6 1010

Sista dagen persontåg Kimstad-Finspång.

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, January 28, 2020, 17:44 (1549 dagar sedan) @ yngve nilsson

Sista tåget bestod av YBo6 1005.