En språkfråga (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av ak44, Monday, January 13, 2020, 20:39 (1554 dagar sedan)

Danska rälsbussar heter (har hetat) Lynetter.
Lynette är en kvinna i den fornengelska Arthursagan. Kung Arthur och riddarna kring runda bordet. Om den är sann eller inte är en annan sak, men händelserna skall ha utspelat sig för ungefär 1 500 år sedan.
Som av en händelse hittade jag på YouTube en jazzsångerska som heter Lynette. Hon är både se- och hörvärd. Bor i Malmö.
Åter till rälsbussarna i Danmark. Varför heter dom Lynetter och vad betyder namnet i det sammanhanget?

Lyn och lynette

av Anders_W, Monday, January 13, 2020, 20:48 (1554 dagar sedan) @ ak44

Jag tror att det är en diminutivform av lyn = blixt. (Jfr med cigarr och cigarrett.)

Snabbtågen på DSB:s huvudbanor kallades länge lyntåg, eftersom de gick som blixten.

Lyn och lynette

av tobbe, Monday, January 13, 2020, 22:11 (1554 dagar sedan) @ Anders_W

De svenska Y-bussarna kallade för "dadelasker" i folkmun...;-) ;-) ;-)
Och ser man dem uppifrån så är likheten slående. eller hur?
tobbe

Lyn och lynette

av Per Ljungberg, Wednesday, January 15, 2020, 11:48 (1553 dagar sedan) @ tobbe

Så som jag har uppfattat det så var det de tvåaxliga släpvagnarna som kallades för "dadelask". Inte de fyraxliga rälsbussarna. Men likadana uttryck kan ju betyda olika saker i olika områden.

Lyn och lynette

av -RB-, Wednesday, January 15, 2020, 12:53 (1553 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Några SJ stål UFV hamnade inte i Danmark .
Däremot UF6 1576 en Hilding ombyggd av SJ från UF2 till UF6 för användning med YBo6 som blev såld til OHJ 1964 .
https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=156&vognid=598
Dessa 2 axliga rälsbussläp (HC och Scandia byggen) kallades "rumpeged" i Danmark .

"Daddelæsker" är ett danskt uttryck för SJ Y6 familjen men jag minns inte att det kom förrän VNJ och VLTJ gjorde sina inköp av Y6 mm 1973 .
mvh Rolf Berg

Lyn och lynette

av Per Ljungberg, Wednesday, January 15, 2020, 19:18 (1552 dagar sedan) @ -RB-

Du har rätt. Vid närmare eftertanke så var det "ostkupa" eller "tvålkopp" som man kallade de tvåaxliga släpen.

En språkfråga

av Jørgen Schwartz, Thursday, January 16, 2020, 09:02 (1552 dagar sedan) @ ak44

Danska rälsbussar heter (har hetat) Lynetter.
Lynette är en kvinna i den fornengelska Arthursagan. Kung Arthur och riddarna kring runda bordet. Om den är sann eller inte är en annan sak, men händelserna skall ha utspelat sig för ungefär 1 500 år sedan.
Som av en händelse hittade jag på YouTube en jazzsångerska som heter Lynette. Hon är både se- och hörvärd. Bor i Malmö.
Åter till rälsbussarna i Danmark. Varför heter dom Lynetter och vad betyder namnet i det sammanhanget?

Lollandsbanen (LJ) modtog som den første privatbane i DK de nye tog i 1965. LJ havde udskrevet en konkurrence om et navn til togtypen og resultatet blev “Lynetten”. Navnet var inspireret af DSB´s lyntog (hurtig og komfortabel). DSB havde 2 år før fået leveret de første MA-lyntog. Strækningshastigheden på LJ var 100 km/t og på de øvrige privatbaner 75 km/t på daværende tidspunkt. Oplysninger om navnet findes i denne fremragende bog. I DK omtales togene typisk som Lynetter eller Y-tog (hovedlitra Y (YM, YP og YS)), ikke skinnebusser (rälsbusser).

Mvh Jørgen