1973 var ett lokskrotningens år och (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Tuesday, January 14, 2020, 09:04 (1557 dagar sedan)

TÅG hade som vanligt, utförliga rapporter om vad som tilldrog sig.Detta är hämtat från nummer 3 och 4 73.[img]images/uploaded/202001140800365e1d752486e9c.jpg[/img][img]images/uploaded/202001140801295e1d755936bfa.jpg[/img][img]images/uploaded/202001140803015e1d75b5b0c38.jpg[/img][img]images/uploaded/202001140803415e1d75ddd97f9.jpg[/img]

skrotningens år -1067

av Granis, Tuesday, January 14, 2020, 10:22 (1557 dagar sedan) @ Sune Nylén

Notera att sex rälsbussfordon för 1067 mm slopades i februari 1973, nästan tre år efter att den sista persontrafiken på den spårvidden (sträckan Karlshamn- Vislanda) lagts ned.

/ L G

skrotningens år -1067 (891)

av Leif B, Wednesday, January 15, 2020, 07:00 (1556 dagar sedan) @ Granis

Notera att sex rälsbussfordon för 1067 mm slopades i februari 1973, nästan tre år efter att den sista persontrafiken på den spårvidden (sträckan Karlshamn- Vislanda) lagts ned.

/ L G

De hade väl förmodligen stått avställda men ej slopade/skrotbeslutade tills man var säker på att det inte fanns något behov av dem på 891-banorna.

skrotningens år -1067 (891)

av -RB-, Wednesday, January 15, 2020, 12:36 (1556 dagar sedan) @ Leif B

Var det inte tanken att sälja/skänka dem till Sudan (ev annat 1067 land) ?
mvh Rolf Berg

skrotningens år -1067 (891)

av Granis, Wednesday, January 15, 2020, 15:03 (1556 dagar sedan) @ -RB-

Man ( =SJ) hade väl tankar på att sälja såväl dessa som de "YP-fordon" som blivit över när den smalspåriga persontrafiken lades ned i Västergötland samma år (1970) till det 1972 nybildade "RB" på Roslagsbanan i Stockholm. Kanske främst 1067-bussarna då, paradoxalt. Och Jordanien de från Västergötland -891 då. Fast där var/ är spårvidden 1050 mm, så det hade ju blivit boggibyte/ ombyggnad ändå, liksom.

/ L G

1973 var ett lokskrotningens år och

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 18:18 (1557 dagar sedan) @ Sune Nylén

Oj, bilden på Rc1 1023 "Slaktaren" minns jag fortfarande.

Ja det hände ju då och då att

av Sune Nylén, Tuesday, January 14, 2020, 19:37 (1557 dagar sedan) @ Alex

diverse kreatur förirrade sig upp på banan genom att någon rivit ned stängslet. I forna tider med grindvakt svängde man ju upp grindarna över banan, så att inte lösa, kringspringande djur skulle förirra sig in på densamma. När man inte längre drev kreatur på vägen och över järnvägsövergångar, så behövdes grindarna ju inte längre, utan ersattes med vägbommar

Ja det hände ju då och då att

av Stefan Olsson, Tuesday, January 14, 2020, 20:56 (1557 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har idag på Riksarkivet varit förbi en liknande incident på en smalspårsbana. Kan man tänka sig, det var bondens bästa ko!

Ja det hände ju då och då att

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 21:23 (1557 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har ett tidigt barndomsminne att vid resa mellan Hallsberg och Södertälje så smackade S10 eller S426, beroende på vilket år det var, in i 13 kor utanför Sparreholm.

Ja det hände ju då och då att

av Anders Sandgren, Wednesday, January 15, 2020, 14:59 (1556 dagar sedan) @ Sune Nylén

Albert Engström beskriver i Smålandshistorier hur NOJ-loket Turfy (=byggloket Turvey) krockar med en ilsken tjur. Loket spårar ut och tjuren blir omhändertagen efter blodbadet.

TÅG 7 73 innehåller just

av Sune Nylén, Wednesday, January 15, 2020, 19:04 (1556 dagar sedan) @ Anders Sandgren

under olyckor,att ett TGOJ malmtåg från Oxelösund 73-08-15 körde in i en flock ungtjurar.Olyckan inträffade vid Bälgviken och 9 djur,värda 18000kr, massakrerades till döds, konstaterar rapportören.