Trångt på SbÖN sommaren 1973 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 17:29 (1557 dagar sedan)

Det var tydligen trångt på banan från Långsele till Mellansel på morgonen. Persontåget Ånge - Vännäs (4512?) kopplades därför planenligt in sist i tåg 756 på den sträckan. På bilden nedan ses 756 bestående av Ma 875 + 9 vagnar + Du2 597 + AB4 + godsvagnar på väg in för tågmöte i Holmån 31 juli 1973.[image]

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Fredrik Lundström, Tuesday, January 14, 2020, 17:53 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det var tydligen trångt på banan från Långsele till Mellansel på morgonen. Persontåget Ånge - Vännäs (4512?) kopplades därför planenligt in sist i tåg 756 på den sträckan. På bilden nedan ses 756 bestående av Ma 875 + 9 vagnar + Du2 597 + AB4 + godsvagnar på väg in för tågmöte i Holmån 31 juli 1973.

Kan det ha pågått något utbyggnadsarbete så att flera mötesstationer inte gick att använda och att man därför ville koppla ihop tågen för att spara ett tågläge?

För övrigt sällar jag mig till kören av beröm för dina bilder, en annan tid, en annan värld, ett annat SJ...

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 17:57 (1557 dagar sedan) @ Fredrik Lundström


Kan det ha pågått något utbyggnadsarbete så att flera mötesstationer inte gick att använda och att man därför ville koppla ihop tågen för att spara ett tågläge?

Jag minns inte anledningen, men 756 gick väl bara på sommaren (som dubblering till 752) och det kanske blev lite för många norrgående på kort tid.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 18:22 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren

4512 hade väl uppehåll på en del småstationer mellan Ånge och Vännäs. Hur löste man det med 756 tidtabell?

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 18:25 (1557 dagar sedan) @ Alex

4512 hade väl uppehåll på en del småstationer mellan Ånge och Vännäs. Hur löste man det med 756 tidtabell?

Kopplingen var bara mellan Långsele och Mellansel och där var det nog inga uppehåll på småstationer.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, January 14, 2020, 18:38 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren

4512 hade väl uppehåll på en del småstationer mellan Ånge och Vännäs. Hur löste man det med 756 tidtabell?

Kopplingen var bara mellan Långsele och Mellansel och där var det nog inga uppehåll på småstationer.

Jodå, 756 stannade i både Österås och Forsmo under den perioden.
Har åkt sovvagn Falköping-Forsmo för att i Forsmo byta mot Hoting. :-)

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 18:40 (1557 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Jodå, 756 stannade i både Österås och Forsmo under den perioden.
Har åkt sovvagn Falköping-Forsmo för att i Forsmo byta mot Hoting. :-)

Där ser man. Som jag sagt tidigare så sviker minnet lite nu och då. Tack för påpekandet.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 18:43 (1557 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Men så sent som 1973 var det väl inga tidtabellsenliga stopp för 756? Jag reste också mycket med rälsbussen upp till Hoting men det var alltid byte i Långsele. Då kom jag från Stockholm via Sundsvall.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, January 14, 2020, 18:56 (1557 dagar sedan) @ Alex

Men så sent som 1973 var det väl inga tidtabellsenliga stopp för 756? Jag reste också mycket med rälsbussen upp till Hoting men det var alltid byte i Långsele. Då kom jag från Stockholm via Sundsvall.

756 hade 4512:s uppehåll på mellanstationerna denna period.
Det var bara en kort period och man var förstås tvungen att veta att man
skulle boka till Forsmo vilket dock gick alldeles utmärkt.
Ska leta fram tidtabellen (och kanske SNAP-sovplatsen) vid tillfälle.
Edit: Bör ha varit uppehåll även i Skorped och Anundsjö.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 20:33 (1557 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Jag har tyvärr inte sommartdt 73 men närliggande tabeller för 4512 bekräftar uppehåll i Österås, Forsmo, Skoped och Anundsjö.

Vi får inte glömma rälsbussen Långsele-Hoting som gick i samma drev. Tillsammans med Lapplandpilen 752 var det tätt med resandetåg mellan Långsele på morgonen sommaren 1973.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stefan Olsson, Tuesday, January 14, 2020, 20:54 (1557 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Någonstans där i krokarna tidsmässigt gick det även ett blandat tåg mellan Mellansel och Vännäs. Har åkt det där en tidig morgon i en trettiotalare med bara kupéer. Hoppade då av i Forsmo och ställde om plåtstinsen. Sen var det bara och vänta in rälsbussen till Hoting.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 21:06 (1557 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Någonstans där i krokarna tidsmässigt gick det även ett blandat tåg mellan Mellansel och Vännäs. Har åkt det där en tidig morgon i en trettiotalare med bara kupéer. Hoppade då av i Forsmo och ställde om plåtstinsen. Sen var det bara och vänta in rälsbussen till Hoting.

Det måste ha varit 4512 du åkte med. Hade även en del godsvagnar med sig. Och du måste då ha åkt från Långsele. 4512 hade en AB4 som bara hade kupéer.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stefan Olsson, Tuesday, January 14, 2020, 21:39 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det måste ha varit 4512 du åkte med. Hade även en del godsvagnar med sig. Och du måste då ha åkt från Långsele. 4512 hade en AB4 som bara hade kupéer.

La aldrig några tågnummer på minnet, men det är säkert rätt, eftersom resten är det.

Själv kom jag norrifrån:[image]
Klockan är alltså 5.10 på morgonen och Ma 827 kan inte haft det särskilt svårt med det tåget.

[image]

AB4 med kupéer så långt man ser!

[image]

Österås som väl sett andra tider när sanatoriet var nybyggt.

[image]

Plåtstinsen i Forsmo. Bara jag och min väska vill åka med.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 21:56 (1557 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om jag fattat rätt och du reste söderut på morgonen från Vännäs så kan det vara S906 Bottenviken vi ser på bilden med vagndelen till Luleå och Skelleftehamns över. Tåget avgick från Vännäs 05.09 och var en renodlat sovvagnståg utan sittvagnar. Vagndelen till Umeå är redan avhängd därav det relativt korta tåget. Fortfarande är vi i 1968 års vintertidtidtabell.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 22:04 (1557 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det måste ha varit 4512 du åkte med. Hade även en del godsvagnar med sig. Och du måste då ha åkt från Långsele. 4512 hade en AB4 som bara hade kupéer.


La aldrig några tågnummer på minnet, men det är säkert rätt, eftersom resten är det.

Själv kom jag norrifrån:[image]
Klockan är alltså 5.10 på morgonen och Ma 827 kan inte haft det särskilt svårt med det tåget.


Fina och intressanta bilder. Vet du vilket år det här var?

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 22:08 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det måste ha varit 4512 du åkte med. Hade även en del godsvagnar med sig. Och du måste då ha åkt från Långsele. 4512 hade en AB4 som bara hade kupéer.


La aldrig några tågnummer på minnet, men det är säkert rätt, eftersom resten är det.

Själv kom jag norrifrån:[image]
Klockan är alltså 5.10 på morgonen och Ma 827 kan inte haft det särskilt svårt med det tåget.


Fina och intressanta bilder. Vet du vilket år det här var?

Nu blev det komplicerat. Är inte bilden på Ma 827 från Långsele?

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stefan Olsson, Tuesday, January 14, 2020, 22:14 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Får väl ta till "att det var ju länge sedan".
Jo bilden på Ma är från Långsele och som svar på Alex inlägg så är detta tåget norrifrån, jag kom närmast från Kiruna efter att ha varit en vända i Luleå och dessförinnan till Haparanda bland annat.

Höll på att skriva att jag kanske har det på diaramen, men på den tiden var jag noggrann och förtecknade resorna: 13 juni 1974 är det.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Tuesday, January 14, 2020, 22:19 (1557 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Får väl ta till "att det var ju länge sedan".
Jo bilden på Ma måste vara från Långsele och som svar på Alex inlägg så är detta tåget norrifrån, jag kom från närmast från Boden efter att ha varit en vända i Luleå och dessförinnan till Haparanda bland annat.

Då stämmer det bättre för mig. Då är det Xt 93 vi ser med Ma 827. Sen fick du fördriva en god stund i Långsele innan 4512 gick.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Wednesday, January 15, 2020, 08:03 (1556 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ursäkta Stefan och Stig men det var jag som rörde till det i min iver. Jag snöade in på att Stefan kom med ett lokdraget persontåg norrifrån (typ Vännäs) och steg av i Forsmo för att sedan invänta rälsbussen mot Hoting där.

Nu inser även jag när polletten har trillat ner hur allting har gått till och jag skulle förstås själv gjort som Stefan och tagit det härliga 4512 upp till Forsmo även om det gick att åka med rälsbussen från Långsele lite senare.

Jag såg P4512 i Långsele flera gånger när vi kom upp till Långsele på morgonen med nattåget 952 från Stockholm för att sedan byta till rälsbussen upp mot Hoting. Den minnesbild jag har av tåg var att det var kort och blandat samt ofta draget av Hg-lok. Visst kan man sakna att man inte fick göra en maklig färd genom Norrland med detta tåg.

När man kikar igenom gamla kommunikationstabeller från 50-60 talet är det lätt att få till spännade resor med "mjölktåg" genom Sverige från Riksgränsen till Ystad som i princip stannade på varenda station och hållplats. Tror också att jag fick till en resa på sammasträcka där man man bara reste med rälsbuss.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Stig Lagergren, Wednesday, January 15, 2020, 09:00 (1556 dagar sedan) @ Alex

Ursäkta Stefan och Stig men det var jag som rörde till det i min iver. Jag snöade in på att Stefan kom med ett lokdraget persontåg norrifrån (typ Vännäs) och steg av i Forsmo för att sedan invänta rälsbussen mot Hoting där.

Nu inser även jag när polletten har trillat ner hur allting har gått till och jag skulle förstås själv gjort som Stefan och tagit det härliga 4512 upp till Forsmo även om det gick att åka med rälsbussen från Långsele lite senare.

Jag såg P4512 i Långsele flera gånger när vi kom upp till Långsele på morgonen med nattåget 952 från Stockholm för att sedan byta till rälsbussen upp mot Hoting. Den minnesbild jag har av tåg var att det var kort och blandat samt ofta draget av Hg-lok. Visst kan man sakna att man inte fick göra en maklig färd genom Norrland med detta tåg.

När man kikar igenom gamla kommunikationstabeller från 50-60 talet är det lätt att få till spännade resor med "mjölktåg" genom Sverige från Riksgränsen till Ystad som i princip stannade på varenda station och hållplats. Tror också att jag fick till en resa på sammasträcka där man man bara reste med rälsbuss.

Inga problem. En sån här liten "urspårning" medför ju istället att det kommer fram en hel del intressanta uppgifter utöver det ursprungliga.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 21:16 (1557 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det stämmer. P5313 avgick från Vännäs 05.25 och gick till Ånge. Hade uppehåll på alla mellanstationer och bytte du i Forsmo 09.07 så kom tåget till Hoting en timme senare. Du hade också kunnat gjort bytet i Långsele. Detta tåg försvann dock som mycket annat i tidtabells omläggningen 1968. Då kom också X95 Ådalen som gick från Umeå till Stockholm och i viss mån ersatte detta tåg.

Tilläggas kan att resenärer från Umeå kunde med rälsbuss som avgick 04.35 komma med 5313 och sedan via Långsele-Sundsvall och S955 nå Stockholm 19.00 på kvällen.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Fredrik Lundström, Tuesday, January 14, 2020, 19:04 (1557 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Kan det ha pågått något utbyggnadsarbete så att flera mötesstationer inte gick att använda och att man därför ville koppla ihop tågen för att spara ett tågläge?


Jag minns inte anledningen, men 756 gick väl bara på sommaren (som dubblering till 752) och det kanske blev lite för många norrgående på kort tid.

Intressant. Som modern tidtabellskonstruktör är alltid gamla lösningar intressanta!

Jag har inte tillgång till graferna för 1973, men däremot 1972 års graf. Där ligger 756 först i spår från Långsele, avgång 06.59, direkt följd av 07.02. 752 kommer lite senare och har avgångstid från Långsele 07.34. I Mellansel ändras tågordningen då 752 avgår före 4512. '

Det som är intressant är att 756 ligger som E-läge och tidtabellen för 756 är inte konfliktfritt konstruerad på sträckan Långsele- Mellansel, däremot är den konfliktfri Mellansel - Vännäs. 756 ska möta tre godståg som går dagligen enligt grafen. Det känns som lite slarvig tidtabellskonstruktion om man nu körde 756 sommaren, den borde ju varit konflikthanterad då kan man tycka. 756 är helt enkelt inte körbar, som man säger med dagens uttryck.

Eftersom 4512's tidtabell är konfliktfri får man kanske anta att tågsättet framfördes i 4512's läge på sträckan Långsele - Mellansel. I Vännäs har tåget 15 min uppehåll så kanske räknade man med att köra in förseningen där, hänga av går ju fort.

Tidtabellsläggningen Långsele - Vännäs har aldrig varit enkel, även i våra dagar.

Man kan för övrigt fråga sig hur rättidigheten var på 756, för norr om Vännäs och upp till Boden är tåget inte heller konfliktfritt konstruerat. Kanske ställde man in en del godståg på sommaren och på så vis fick man fram 756

Tänk vad en bild kan leda till intressant reflektioner.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Johnny, Tuesday, January 14, 2020, 20:39 (1557 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Gick 756 verkligen längre än till Vännäs? Mitt minne är att sovvagnarna stannade i Vännäs - någon gick vidare till Umeå. Sittvagnarna gick sedan mot Boden i 752.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Fredrik Lundström, Tuesday, January 14, 2020, 20:48 (1557 dagar sedan) @ Johnny

Gick 756 verkligen längre än till Vännäs? Mitt minne är att sovvagnarna stannade i Vännäs - någon gick vidare till Umeå. Sittvagnarna gick sedan mot Boden i 752.

I grafen från 1972 är 756 pålagt som E-läge hela vägen till Boden, men E-läge kunde ju anordnas delsträcka förr i tiden, så det kan vara som du säger, själv vet jag inte.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av Alex, Tuesday, January 14, 2020, 20:55 (1557 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Enligt Kommunickan 1972 så gick 756 bara till Vännäs men det har funnits olika varianter genom åren.

Trångt på SbÖN sommaren 1973

av WL11, Tuesday, January 14, 2020, 21:22 (1557 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Sommaren 1973 (tdt 173§) gick tåg 4512 Ånge-Långsele M-L samt Långsele-Vännäs endast Måndagar. Ti-L gick 4512 även Mellansel-Vännäs. Tåg 756 gick Ånge-Långsele-Vännäs Ti-L
Tåg 4511 gick Vännäs-Långsele-Ånge M-FS.
Utifrån denna fakta torde det varit en planenlig koppling Ti-L Långsele-Mellansel under sommaren 1973