Kan det ha pågått något utbyggnadsarbete så att flera mötesstationer inte gick att använda och att man därför ville koppla ihop tågen för att spara ett tågläge?
Jag minns inte anledningen, men 756 gick väl bara på sommaren (som dubblering till 752) och det kanske blev lite för många norrgående på kort tid.
Intressant. Som modern tidtabellskonstruktör är alltid gamla lösningar intressanta!
Jag har inte tillgång till graferna för 1973, men däremot 1972 års graf. Där ligger 756 först i spår från Långsele, avgång 06.59, direkt följd av 07.02. 752 kommer lite senare och har avgångstid från Långsele 07.34. I Mellansel ändras tågordningen då 752 avgår före 4512. '
Det som är intressant är att 756 ligger som E-läge och tidtabellen för 756 är inte konfliktfritt konstruerad på sträckan Långsele- Mellansel, däremot är den konfliktfri Mellansel - Vännäs. 756 ska möta tre godståg som går dagligen enligt grafen. Det känns som lite slarvig tidtabellskonstruktion om man nu körde 756 sommaren, den borde ju varit konflikthanterad då kan man tycka. 756 är helt enkelt inte körbar, som man säger med dagens uttryck.
Eftersom 4512's tidtabell är konfliktfri får man kanske anta att tågsättet framfördes i 4512's läge på sträckan Långsele - Mellansel. I Vännäs har tåget 15 min uppehåll så kanske räknade man med att köra in förseningen där, hänga av går ju fort.
Tidtabellsläggningen Långsele - Vännäs har aldrig varit enkel, även i våra dagar.
Man kan för övrigt fråga sig hur rättidigheten var på 756, för norr om Vännäs och upp till Boden är tåget inte heller konfliktfritt konstruerat. Kanske ställde man in en del godståg på sommaren och på så vis fick man fram 756
Tänk vad en bild kan leda till intressant reflektioner.