Kranar (Järnväg allmänt)

av KranTompa, onsdag, januari 15, 2020, 12:43 (13 dagar sedan)

Hej på Er, alla glada järnvägsentusiaster.

Oinsatt som jag är, så har jag en fråga...

I Porjus respektive Harg står det eller har det stått A-formade kranar, med rejäl lyftkapacitet, över ett sidospår.

Användes dess för att lyfta lok och vagnar i samband med byten av hjullager och liknande arbeten?

Mvh//KranTompa

Kranar

av -RB- @, onsdag, januari 15, 2020, 12:55 (13 dagar sedan) @ KranTompa

Den i Harg var nog för delar till Kärnkraftverket i Forsmark .
mvh Rolf Berg

Kranar

av Per Ljungberg @, onsdag, januari 15, 2020, 13:01 (13 dagar sedan) @ KranTompa

Sådana lyftinrättningar kan ha varit uppställda vid t.ex kraftstationsbyggen där maskindelar eller andra tyngre delar kom på järnvägsvagn. Numera finns det ju kraftiga väggående kranar som man kan hyra in vid behov så jag antar att dylika lyftinrättningar inte används idag.

Kranar

av KranTompa, onsdag, januari 15, 2020, 13:25 (13 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag förstår Din tanke.

Men som sådana, blir ju kranarna väldigt begränsade.

Godset kan, vad jag kan se, inte flyttas i sidled då kranen står fast monterad.

Jag är, som namnet antyder, krannörd och vill gärna fördjupa mig i det här ämnet.

Dom här kranarna är en vit fläck på min kunskapskarta :)

//KranTompa

Kranar

av Anders C @, Sollentuna, onsdag, januari 15, 2020, 18:46 (12 dagar sedan) @ KranTompa

I gamla Postvagnen diskuterades kranen en gång:
http://www.tydal.nu/postvagnen/309201.htm

Kranar

av Per Wirback @, onsdag, januari 15, 2020, 20:26 (12 dagar sedan) @ KranTompa

Jag förstår Din tanke.

Men som sådana, blir ju kranarna väldigt begränsade.

Godset kan, vad jag kan se, inte flyttas i sidled då kranen står fast monterad.

Jag är, som namnet antyder, krannörd och vill gärna fördjupa mig i det här ämnet.

Dom här kranarna är en vit fläck på min kunskapskarta :)

//KranTompa

Kranen i Harg byggdes för Forsmarksbygget.

Denna typ av kran är mycket riktigt begränsad, bara rakt upp och ner igen.
Användningsmetoden är att köra in järnvägsvagnen med tunggodset under kranen, lyfta rakt upp, köra undan järnvägsvagnen, köra in landsvägsgående tungtransporttrailer under kranen, och sänka ner godset på denna.
Därefter vidtar en långsam körning på landsväg till bestämmelseorten.

Vattenfall har (hade?) ett flertal tungtransporttrailers med tillhörande dragtruckar för denna typ av transporter.
https://www.klassiker.nu/reportage/vattenfalls-vidunder-2961

/Per

Kranar

av KranTompa, onsdag, januari 15, 2020, 21:15 (12 dagar sedan) @ Per Wirback

Jag förstår Din tanke.

Men som sådana, blir ju kranarna väldigt begränsade.

Godset kan, vad jag kan se, inte flyttas i sidled då kranen står fast monterad.

Jag är, som namnet antyder, krannörd och vill gärna fördjupa mig i det här ämnet.

Dom här kranarna är en vit fläck på min kunskapskarta :)

//KranTompa


Kranen i Harg byggdes för Forsmarksbygget.

Denna typ av kran är mycket riktigt begränsad, bara rakt upp och ner igen.
Användningsmetoden är att köra in järnvägsvagnen med tunggodset under kranen, lyfta rakt upp, köra undan järnvägsvagnen, köra in landsvägsgående tungtransporttrailer under kranen, och sänka ner godset på denna.
Därefter vidtar en långsam körning på landsväg till bestämmelseorten.

Vattenfall har (hade?) ett flertal tungtransporttrailers med tillhörande dragtruckar för denna typ av transporter.
https://www.klassiker.nu/reportage/vattenfalls-vidunder-2961

/Per


Hej Per.

Det var ett mycket informativt inlägg.

Då förstår jag också varför kranen i Harg inte känns så enormt gammal.

Forsmarksarbetena inleddes ju 1971.

Och då är det av samma anledning som det står en i Porjus, vad jag förstår.

Jag antar att det kan finnas fler kranar, av samma sort, på andra kraftverksorter.

Finns det någon dokumentation på dessa kranar?

Tackar för informationen och ser fram emot ännu mer :)

Kranar

av Ingemar B @, torsdag, januari 16, 2020, 12:42 (12 dagar sedan) @ KranTompa

[image]

Bild på kranen i Kävlinge (Barsebäck). 16 april 1983

Ingemar

Kranar

av K Lemming @, fredag, januari 17, 2020, 01:11 (11 dagar sedan) @ Ingemar B

[image]

Bild på kranen i Kävlinge (Barsebäck). 16 april 1983

Ingemar

Var på bangården var denna kranen placerad?

http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0630.jpg

Kranar

av Ingemar B @, fredag, januari 17, 2020, 11:22 (11 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Här syns mer av bangården. Stationshuset har jag till vänster om mej.

Kranar

av KranTompa, fredag, januari 17, 2020, 12:10 (11 dagar sedan) @ Ingemar B

[image]

Här syns mer av bangården. Stationshuset har jag till vänster om mej.


Den kranen ser lite rejälare ut än den i Harg respektive Porjus.

Den här bilden känns också som att den är tagen i början av 80-talet.

//T

Kranar

av Ingemar B @, fredag, januari 17, 2020, 13:26 (11 dagar sedan) @ KranTompa

Bilden på X10 3107 år tagen den 16 april 1983.

Ingemar

Kranar

av K Lemming @, fredag, januari 17, 2020, 17:48 (11 dagar sedan) @ Ingemar B

[image]

Här syns mer av bangården. Stationshuset har jag till vänster om mej.

Tack för ytterligare bild. Med den trillade t.o.m minnespolletten ner och jag började komma ihåg kranen från mina passager av Kävlinge.

Kranar

av Ola Almquist @, Göteborg, torsdag, januari 16, 2020, 13:27 (12 dagar sedan) @ Per Wirback

Vattenfall har (hade?) ett flertal tungtransporttrailers med tillhörande dragtruckar för denna typ av transporter.
https://www.klassiker.nu/reportage/vattenfalls-vidunder-2961

/Per

Denna sida är bättre.

M.v.h.
Ola

Kranar

av KranTompa, torsdag, januari 16, 2020, 22:32 (11 dagar sedan) @ Ola Almquist

Aha...

En trebent variant.

Jag tackar för bilden.

Finns denna kran kvar idag?

Mvh//T

Kranar

av Ingemar B @, fredag, januari 17, 2020, 11:33 (11 dagar sedan) @ KranTompa

Nej.
Ingemar

Kranar

av Ingemar B @, fredag, januari 17, 2020, 18:34 (11 dagar sedan) @ KranTompa

Aha...

En trebent variant.

Jag tackar för bilden.

Finns denna kran kvar idag?

Mvh//T

[image]

Jag har lyckats få kranen trebent på bilden. Men den har fyra ben.

[image]

Ingemar

Kranar

av KranTompa, lördag, januari 18, 2020, 00:59 (10 dagar sedan) @ Ingemar B

Aha...

En trebent variant.

Jag tackar för bilden.

Finns denna kran kvar idag?

Mvh//T


[image]

Jag har lyckats få kranen trebent på bilden. Men den har fyra ben.

[image]

Ingemar


Ja, jag såg det på bild nummer två :)

Sådant som händer.

Skulle vara enormt kul och få grotta ner sig i historien m m kring dom här kranarna.

Hoppas att någon har något.

Förresten, vet Du när kranen på bilderna revs/skrotades?

Mvh//Tompa

Kranar

av KranTompa, lördag, januari 25, 2020, 00:19 (3 dagar sedan) @ KranTompa

Aha...

En trebent variant.

Jag tackar för bilden.

Finns denna kran kvar idag?

Mvh//T


[image]

Jag har lyckats få kranen trebent på bilden. Men den har fyra ben.

[image]

Ingemar

Ja, jag såg det på bild nummer två :)

Sådant som händer.

Skulle vara enormt kul och få grotta ner sig i historien m m kring dom här kranarna.

Hoppas att någon har något.

Förresten, vet Du när kranen på bilderna revs/skrotades?

Mvh//Tompa

Hej igen.

Jag försöker hålla liv och aktualitet uppe i min tråd.

Någon mer som har något om dessa kranar?

Mvh//Tompa

Vännäs

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, onsdag, januari 15, 2020, 13:39 (13 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Sådana lyftinrättningar kan ha varit uppställda vid t.ex kraftstationsbyggen där maskindelar eller andra tyngre delar kom på järnvägsvagn. Numera finns det ju kraftiga väggående kranar som man kan hyra in vid behov så jag antar att dylika lyftinrättningar inte används idag.

Även Vännäs har en liknande kran som har använts vid kraftstationsbyggen, men där är själva kroken rörlig i sidled. Eventuellt står det också en inne vid lokstallet men den har nog fyllt andra syften.

--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie med specialinriktning mot järnvägsbyggnader
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

Kranar

av Christer Fredriksson @, onsdag, januari 15, 2020, 13:55 (13 dagar sedan) @ KranTompa

Hade inte även Rosersberg en kraftig kran vid ett nyanlagt stickspår med betongplattor kring kranen?

Kranar

av KranTompa, onsdag, januari 15, 2020, 15:53 (13 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det tycks finnas/ha funnits några sådana här kranar runt om i landet.

Och jag vill förtydliga, det är specifikt dom kranar som bokstavligen (hö-hö) ser ut som ett "A" som jag är intresserad av.

Kranar

av KranTompa, onsdag, januari 15, 2020, 16:50 (13 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När i tiden var kranen och spåret i Rosersberg nyanlagt?

Kranar. Luspebryggan (och Arvidsjaur)

av Leif B @, lördag, januari 18, 2020, 16:48 (10 dagar sedan) @ KranTompa

Hej på Er, alla glada järnvägsentusiaster.

Oinsatt som jag är, så har jag en fråga...

I Porjus respektive Harg står det eller har det stått A-formade kranar, med rejäl lyftkapacitet, över ett sidospår.

Användes dess för att lyfta lok och vagnar i samband med byten av hjullager och liknande arbeten?

Mvh//KranTompa

I Luspebryggan (nära Porjus) stod en tungkran för kraftverksdelar. (Nej, den var tyvärr inte A-formad men kan kanske intressera någon ändå?) Både den och en lättare kran i Arvidsjaur syns bland bilderna i detta inlägg.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum