Tb flyger i luften (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 15, 2020, 18:14 (1557 dagar sedan)

[image]

Det är hög tid även för mig att prova bilduppladdningen, så jag publicerar en bild av en "Tb flyger i luften".

Bilden har jag haft i pärm hemma i ca fyrtio år. Jag tror - t r o r - att den härstammar från min far, men är inte säker. Det finns inget "raster" i bilden, så den är inte inskannad från någon tidning eller så. Är det till äventyrs så, att någon äger bildrätten, så får moderator naturligtvis ta bort bilden igen.

I alla fall så är fotot utanför Bodens driftverkstad, när både Tb-lok och Bodens 125-tons Kirow-kran var nya. Personalen behövde något att provlyfta, så man tog vad man hade: en Tb!

Berra

Tb flyger i luften

av Christian, Wednesday, January 15, 2020, 20:38 (1557 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Vad hände med kranen sedan? Finns den kvar någonstans idag?

Tb flyger i luften

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 15, 2020, 22:33 (1557 dagar sedan) @ Christian

När SJ gjorde sig av med alla kranar, såldes den som skrot till Skrot-Johan i Kiruna. En privatperson köpte det dieselelektriska aggregatet.
Berra

Tb flyger i luften

av Jan Langstrom, Wednesday, January 15, 2020, 22:38 (1557 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Men blev den inte blå så småningom? Åtminstone har jag en minnesbild av det.

Tb flyger i luften

av Martin Långström, Thursday, January 16, 2020, 10:36 (1556 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Men blev den inte blå så småningom? Åtminstone har jag en minnesbild av det.

Bodens Kirow-kran förblev orange ända till slutet. Däremot så blev Nässjös kran av samma storlek blå i samband med att den renoverades efter den hade vält.

Nässjö-kranen fanns ett tag i Boden på 80-talet i samband med ett försök att sälja den.