Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, January 15, 2020, 18:21 (1562 dagar sedan)

Några bilder tagna av Börje Lagergren strax före nedläggningen av persontrafiken Linköping - Vadstena.
[image]Vadstena station några dagar före nedläggningen

[image]Lokstallet, Vadstena


[image]Sista trafikdagen 28 sept. 1963, troligen tåg 403 i Fågelsta, YBo5p 890 + UBFo3yp


[image] Samma tåg som ovan lämnar Fågelsta


[image]Absolut sista tåget , 459, ska strax lämna Fågelsta 22.09 28 sept. 1963. Föraren hette Marklund.

Vadstena och Fågelsta sedan och idag

av Granis, Wednesday, January 15, 2020, 20:38 (1562 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Underbara bilder! Dom också :-) YBo5p 890 ska tydligen hunnit få litt YP vid "reformen" 1970, trots att den skrotades samma år. Efter en olycka kanske?

Annars ska den enligt "den nya rälsbussboken" (SJK 92) tillhört de YBo-bussar som hastigt flyttades till Lelångenbanan för dess sista år (1963-64), dit den kom från Linköping då. Kanske direkt efter denna tur? När fd ULB lagts ned hamnade 890 i Växjö där den dock bara hann vara i ett år innan den hamnade i Rimbo och i Roslagen. Men till "RB" kom den då aldrig... (?)

Tack vare WFJ har man kunnat se YP-bussar även efter nedläggningen 1963. Och kan fortfarande göra det, efter viss (bokstavlig) "återhämtning" då numera aktuell rälsbuss; YBo5p 808, var såld till AGJ i några år. Men nu är den åter(köpt). Här ett par bilder ur den historien:

[image]
Gästande rälsbussföraren Bosse Linder från ULJ är i Fågelsta och blickar åt sydost, där rälsbussarna fordomdags som framgått av Stigs bilder kunde fortsätta mot Linköping. Tidpunkten var midsommaren 1998.

[image]
Under några år har Skänningevägen i Vadstenas utkant varit ändpunkt för trafiken på banan, alltså då från Vadstena station. Här har YBo5p 808 stannat för att ändra körriktning och åka tillbaka till stationen i augusti 2017.

Fr o m nu i sommar räknar WFJ med att kunna trafikera ytterligare några hundra meter, fram till Qvissberg och Vadstenas Folkets Park, dit personalen denna gång blickar. Sen återstår fortsättningen över nya kringfartsleden (plankorsning är byggd) via Aska åter till Fågelsta.

/ L G :-)

Vadstena och Fågelsta sedan och idag

av Per Lind, Wednesday, January 15, 2020, 21:01 (1562 dagar sedan) @ Granis

Tack för intressanta bilder.
Finns bilder/karta på hur smalspåret korsade normalspåret?
-Per

Vadstena och Fågelsta sedan och idag

av johanmmolin, Wednesday, January 15, 2020, 21:29 (1562 dagar sedan) @ Per Lind

[image]

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bangårdsritning Fgl

av Leif B, Wednesday, January 15, 2020, 22:32 (1562 dagar sedan) @ johanmmolin

bangardar.se finns en tydligare inskanning.

Vadstena och Fågelsta sedan och idag

av WS, Wednesday, January 15, 2020, 22:37 (1562 dagar sedan) @ johanmmolin

[image]


Denna skiss var mycket intressant med spårkorset.
Finns det någonstans bild på detta spårkors? /WS/

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X

av Leif B, Wednesday, January 15, 2020, 22:46 (1562 dagar sedan) @ WS

[image]

Denna skiss var mycket intressant med spårkorset.
Finns det någonstans bild på detta spårkors? /WS/

Om man söker på "Fågelsta" på Samlingsportalen/Digiltalt museum så hittar man flera bilder, bl.a. denna och denna. (Lägg märke till att kontaktledningen bytt spårvidd under mellantiden!)

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X

av WS, Wednesday, January 15, 2020, 23:02 (1562 dagar sedan) @ Leif B

[image]

Denna skiss var mycket intressant med spårkorset.
Finns det någonstans bild på detta spårkors? /WS/


Om man söker på "Fågelsta" på Samlingsportalen/Digiltalt museum så hittar man flera bilder, bl.a. denna och denna. (Lägg märke till att kontaktledningen bytt spårvidd under mellantiden!)


Mycket intressanta bilder! Tackar. /WS/

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X

av Kjell Friberg, Thursday, January 16, 2020, 08:32 (1561 dagar sedan) @ WS

På filmen om Östergötlands smalspåriga järnvägar syns att båda spårvidderna hade kontaktledning med isolerad sektion över korsningen.

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X

av Farbror Mossa, Thursday, January 16, 2020, 08:34 (1561 dagar sedan) @ Kjell Friberg

På filmen om Östergötlands smalspåriga järnvägar syns att båda spårvidderna hade kontaktledning med isolerad sektion över korsningen.

Ha, jag hann precis skriva en fråga om detta och så kom svaret medan jag skrev. Tack!

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X med ktl

av Leif B, Friday, January 17, 2020, 10:13 (1560 dagar sedan) @ Farbror Mossa

På filmen om Östergötlands smalspåriga järnvägar syns att båda spårvidderna hade kontaktledning med isolerad sektion över korsningen.


Ha, jag hann precis skriva en fråga om detta och så kom svaret medan jag skrev. Tack!

Jo, om man letar lite bland bilderna på Digtalt museum/Samlingsporteln, så hittar man även bilder med kontaktledning på båda spårvidderna.

Det är hur som helst fascinerande att lilla MÖJ var före SJ med elektrifiering! (om man undantar SJ:s provdrift 1905-96). MÖJ (Borensberg-Klockrike) 1908 mot SJ (Malmbanan) 1914. Och dessutom lokalt i Fågelsta (MÖJ 1915, SJ 1933).

MöJ var 1908 en av de första enfasbanorna även internationellt sett.

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X med ktl

av Christer Fredriksson, Friday, January 17, 2020, 10:17 (1560 dagar sedan) @ Leif B

Elektriska bruksbanor/industribanor fanns ju redan tidigare än så!

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X med ktl

av daniel, Friday, January 17, 2020, 12:31 (1560 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Elektriska bruksbanor/industribanor fanns ju redan tidigare än så!

Knappast med växelström?

Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X

av Farbror Mossa, Thursday, January 16, 2020, 08:32 (1561 dagar sedan) @ Leif B

(Lägg märke till att kontaktledningen bytt spårvidd under mellantiden!)

Kontaktledningen ja - det har jag inte tänkt på. Det var ju en tid på dryga tjugo år som det var elektrifierat på båda banorna. Hur utförde man den korsningen?

Man kan ju tänka sig en simpel spänningslös sektion, men med närheten till stationen är det ju lite olyckligt när avgående tåg ska dra på.. Man kan ju också tänka sig en kombination av sektioner och matningar så att södergående tåg fick "rätt spänning" längs hela utfarten.

Lite mindre känsligt än spårvägar som korsar elektrifierad järnvägar (har vi väl haft i Gävle, Stockholm och Helsingborg, fler ställen?) - men icke desto mindre intressant.

Edit: Första alternativet gällde enligt ett svar från Kjell Friberg som kom in på annan plats i tråden medan jag skrev detta..

Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen

av Mr H, Thursday, January 16, 2020, 20:33 (1561 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder!
Ser lite lustigt ut när målarschablonen spegelvänts på båda vagnarna där det stora orange fältet expanderar uppåt i ändpartierna. Fanns fler smalspårsbussar som målats så.

/Mr H

Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen

av Överkörmästaren, Thursday, January 16, 2020, 20:54 (1561 dagar sedan) @ Mr H

Fina bilder!
Ser lite lustigt ut när målarschablonen spegelvänts på båda vagnarna där det stora orange fältet expanderar uppåt i ändpartierna. Fanns fler smalspårsbussar som målats så.

/Mr H

Du menar att det kantiga hörnet ska vara neråt? Ja, så var det nog från början. Kan inte säga att det ser bättre ut, snarare blir det väl mer harmoniskt med rundade hörn på det långa ljusa fältet på vagnens långsida.

Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen

av Ola Almquist, Thursday, January 16, 2020, 23:28 (1561 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Fina bilder!
Ser lite lustigt ut när målarschablonen spegelvänts på båda vagnarna där det stora orange fältet expanderar uppåt i ändpartierna. Fanns fler smalspårsbussar som målats så.

/Mr H


Du menar att det kantiga hörnet ska vara neråt? Ja, så var det nog från början. Kan inte säga att det ser bättre ut, snarare blir det väl mer harmoniskt med rundade hörn på det långa ljusa fältet på vagnens långsida.

De fordon som levererades lackerade i grön och crèmegul lackering hade den andra varianten. Med det gröna fönsterpartiet såg det rätt bra ut.
YCo5p 788
UFo1p 1812
Det finns ett antal fordon som har den även som orange/gula. De flesta verkar vara rälsbussläpvagnar och de har nog varit på revision minst en gång.
UCFo3yp 1791
UDFo13p 1818
UFo1p 1913
Sedan finns ju denna bild. Jag tror dock inte på att det är YCo5p 808. Åtminstone inte att den skulle vara på väg till Västergötland. Det skulle kunna vara nyleverans av 908 eller 909.

M.v.h.
Ola

Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen

av Nils-Eric Sääf, Friday, January 17, 2020, 08:17 (1560 dagar sedan) @ Ola Almquist

788 och 1791 stannade till i Jenny vid leveransen till Västervik. Eftersom min far talat om för mej att det skulle komma ett extratåg med de nya vagnar så blev jag nyfiken. Därför stod nuvarande GUBBEN Sääf och synade dessa ekipage noga. Sedan blev det många åkturer i dessa vagnar.

Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen

av Mr H, Friday, January 17, 2020, 09:10 (1560 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Påminner mig om att jag hade en chef en gång som var från Västervik.
Han berättade att han bevistade normalspårsinvigningen i Västervik.
Men alla blev besvikna sa han och gick hem! Det nya tåget såg ju likadant ut som det gamla!
Jag tröstade honom med att säga att det kunde de väl vara glada för!
Så det kan bli!
:-)

/Mr H

Vadstena och Fågelsta strax före nedläggningen

av Nils-Eric Sääf, Friday, January 17, 2020, 10:29 (1560 dagar sedan) @ Mr H

Under hela tiden som ombyggnaden till normalspår höll på bodde vi i Storsjö.Överliggningsrummet i stationshuset var uthyrt till kontor. Där huserade 2 verkmästare. En hette NY och en hette EHRING. Mittemot stationshuset hade AMS en stor barack . Där bodde ett 40 tal arbetare,de fordrade tillsyn hela tiden ty de var glada i flaskan. Arbetena flyttades söderut hela tiden så ett tag skedde alla byten mellan tåg och buss i Storsjö. Far fick en hemsk massa övertid vissa dar när problem uppstod. En dag fanns det 6 tåg Motorvagnståg och 2 Godståg på 3 spår plus magasinsspåret,då var det knappt om plats, Katten hade problem att gå över spåret. Det fanns en tunnel strax söder om Stationen som skulle sprängas en natt. Något misslyckades och det tog över halva dagen också innan det var klart. Snacka om rörigt. Jag kikade i TAM boken i bland .En dag fanns det 6 Ban-dispar och 12 A arbete.Samtidigt, Så kunde det gå till på en liten Sketstation . Nu handlar ju inte detta om VADSTENA- FÅGELSTA men ändå.