Utsikt från Steningeviadukten 1963. Man ser det omdiskuterade ellokstallet.
Smalspårets motorvagns- och ellokstallar 1971
Också 1971
År 1963
Kanske kan dessa bilder tillföra något till diskussionerna.
På den utmärkta källan "bangardar.se" finns en spårplan från 1929. Där är huset - med sin märkliga form med. Där står tydligt "MÖJ El-" och mera otydligt något som skulle kunna tydas "loksstall". Så får vi väl anse det bekräftat att byggnaden var elloksstall. På översta bilden ovan, syns också att portarna var höga nog för kontaktledning. Man kan möjligen tycka det underligt att MÖJ underhöll sina nya, fina "high-tech"-dragkrafter i sådant trångt skjul, men MÖJ var väl aldrig någon rik bana.
En annan intressant sak är att på spårplanen saknas de två elloksstallen bredvid vändskivan. Däremot finns byggnaden mellan dessa och vändskivan - som vi spekulerade om den kunde vara ett senare tillkommet lokomotor- eller dieselloksstall - redan på plats 1929! Ska vi gissa på vagnverkstad?
De nya elloksstallen på bilden från 1940 ser ju ut att vara betydligt rymligare och något stabilare än skjulet borde vid slakteriet. Tydligen tröttnade man på att elloken så långt borta i ett uselt skjul.
En språklig detalj: MÖJ kallade sina dragkrafter 2-5 för "lok" medan SJ klassade de som motorvagnar (XFoa1p). Därutöver hade med de två personmotorvagnarna 1 ("Ankan" ) och 6 samt de två elrälsbussarna. Så om man vill kalla resp träskjul för elloksstall eller elmotorvagnsstall, kan nog få vara en smaksak.