Mycket bortglömt spår (Bana)

av Micke Carlsson, Saturday, January 31, 2009, 21:03 (5558 dagar sedan)

Gjorde för ett tag sedan en 5-minuters ödespårsvandring. Var? :-) Har någon bilder från mer glansfulla dagar?

Söderut
[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/dagligt/DSC00450.jpg[/IMG]

Norrut (Lägg märke till väskan, här i skogen omsätts tydligen omfördelad egendom)
[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/dagligt/DSC00451.jpg[/IMG]

Mer norrut
[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/dagligt/DSC00449.jpg[/IMG]

Söderut igen fast från en plats mer norrut än den förra söderut. :-P Nu tar någon det!
[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/dagligt/DSC00448.jpg[/IMG]

Mycket bortglömt spår

av GSD, Saturday, January 31, 2009, 22:13 (5558 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vore perfekt för Gotlands ändamål

Mycket bortglömt spår

av Micke Carlsson., Saturday, January 31, 2009, 22:30 (5558 dagar sedan) @ GSD

Njä, det är ganska så grov räl. Men den är säkerligen tillgänglig.

AÖ, Nässjö stämmer bra förresten.

Mycket bortglömt spår

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 31, 2009, 22:34 (5558 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

:-P :-D :-) ;-) :-P :-)
Men var där vette katten

Mycket bortglömt spår

av Lasse M, Saturday, January 31, 2009, 22:49 (5558 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Njä, det är ganska så grov räl. Men den är säkerligen tillgänglig.

AÖ, Nässjö stämmer bra förresten.

Vad är detta för spår och vad är det för annat spår som syns på första bilden?

Mycket bortglömt spår

av Anders Sandgren, Sunday, February 01, 2009, 02:47 (5557 dagar sedan) @ Lasse M

Jag borde känna igen det....
Antingen känns det som industrispår i Åkershäll (södergårdens industri eller så numera, ABB-kabel/Ingut typ) längs fd HNJ eller möjligen vid fd Eldon dvs ex NOJ uppemot Träslända. Det är alldeles för brett för Bodaberg tycker jag. Oelektrifierad linje i första bilden, om jag inte såg fel. Länge sedan jag gick runt här.

Mycket bortglömt spår

av Herbert Paalberg, Sunday, February 01, 2009, 10:34 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Är det inte på "gamla" KJ str. N-Vta. Industrin strax efter man lämnat N söderut kommer inte ihåg namnet på fabriken.
Palle i Vika.

Mycket bortglömt spår

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 10:56 (5557 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nja..är det inte precis i början av utfarten på NOJ...
På sista bilden så ser man till höger N bangård?

Mycket bortglömt spår

av Micke Carlsson, Sunday, February 01, 2009, 12:56 (5557 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det är vid f d oljedepån i norr, jäms med BV:s materialförråd.

Mycket bortglömt spår

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 14:12 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jupp, just där jag menade..hur långt norrut gick det spåret?

(kan du inte släppa det där med cisterner?):-P

Mycket bortglömt spår - vikt?

av Torbjörn G, Sunday, February 01, 2009, 14:36 (5557 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Någon som vet vilken rälsvikt det är på det som ligger där?

/Torbjörn G

Mycket bortglömt spår - vikt?

av Micke Carlsson., Sunday, February 01, 2009, 15:04 (5557 dagar sedan) @ Torbjörn G

Jag som är en klåpare på ämnet skulle säga något i stil med 34-41 kg. Det är deinitivt inte så särskilt klena räler.

Mycket bortglömt spår - vikt?

av Torbjörn G, Sunday, February 01, 2009, 15:06 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Aha....

Alltså "en bit" mer än 27 kg/m som är det största som OBJ använder....:-)

Tack för infon i alla fall!

MVH

Torbjörn G

Mycket bortglömt spår - vikt?

av WS, Sunday, February 01, 2009, 17:12 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag som är en klåpare på ämnet skulle säga något i stil med 34-41 kg. Det är deinitivt inte så särskilt klena räler.

Svårt det här..

Kan det va i närheten av Gölgatan/Duvekullen?
Men får inte ihop det riktigt. WS.

Mycket bortglömt spår

av Lasse M, Sunday, February 01, 2009, 17:12 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är vid f d oljedepån i norr, jäms med BV:s materialförråd.

Hmmm, är inte så hemma på vad som ligger var i Nässjö men i norr hittade jag vad som såg ut som en f d oljedepå där NOJ viker av när man tittar på eniros flygbilder. Men jag inte hitta vad som skulle kunna vara platsen för detta ödespår.

Mycket bortglömt spår

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 17:26 (5557 dagar sedan) @ Lasse M

Det är vid f d oljedepån i norr, jäms med BV:s materialförråd.


Hmmm, är inte så hemma på vad som ligger var i Nässjö men i norr hittade jag vad som såg ut som en f d oljedepå där NOJ viker av när man tittar på eniros flygbilder. Men jag inte hitta vad som skulle kunna vara platsen för detta ödespår.

det syns med nöd och näppe....röjningen på bilden har väl gjorts nyligen, kanske för att det ska demonteras?
Sikta på apparatskåpet till höger om kurvan, det syns på Hittas flygfoto, det är tidigt tidigt i kurvan ut från N.
Sen kan man med lite vilja skönja bågen genom skogen norrut.
Sen tycker jag mig kunna se själva spåret parallellt med cisternerna, rätt Micke??

Mycket bortglömt spår

av Micke Carlsson., Sunday, February 01, 2009, 17:33 (5557 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Japp, viker av från NOJ och lägger sig bredvid stambanan.

Lokalt namn

av Bjarnulf @, Malmbäck, Sunday, February 01, 2009, 17:09 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Detta spår kallades för 'Gasverksspåret' enl äldre kollegor i Nässjö
/B

Gasverksspåret

av HP, Sunday, February 01, 2009, 19:36 (5557 dagar sedan) @ Bjarnulf

Detta spår kallades för 'Gasverksspåret' enl äldre kollegor i Nässjö
/B

Nja, gasverksspåret är det spåret som slutar i en stoppbock strax innan dressinboden och "växlarnas" utmed Bockabanan. Det gick tidigare lite längre, och förbi dressinboden. Tegelkåken där GC håller till är gamla gasverket (för acetyelengas SJ).

Mvh Henrik R

Gasverksspåret

av Bjarnulf @, Malmbäck, Monday, February 02, 2009, 10:48 (5556 dagar sedan) @ HP

Okej. Jag tackar för klarläggandet och ska genast sluta sprida irrläror
/B, pseudosmålänning