Persontåg 4511 - 4512 (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Thursday, January 16, 2020, 19:28 (1534 dagar sedan)

Vännäs - Ånge - Vännäs har ju nyligen varit på tapeten här. Här kommer en bild på vardera tåget.[image]Hg 782 med 4511 i Vännäs 8 mars 1973


[image]Du 302 med 4512 i Mellansel 16 maj 1972

Persontåg 4511 - 4512

av Alex, Thursday, January 16, 2020, 19:52 (1534 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Se där ja, Hg-lok!

Djäklar vilket fint litet tåg det där var! Som sagt, evig sorg att jag inte tog tillfället och resa med det trots att det var så nära.

Persontåg 4511 - 4512

av Lars-Göran Eriksson, Thursday, January 16, 2020, 21:33 (1534 dagar sedan) @ Alex

Jag kan känna lukten av olja.
Under åren 1971-74 åkte jag "pass" med 4511 9 gånger, 2 ggr till Åg övriga 7 till Lsl.

Då kanske jag inte satte värde på resorna, det tog ganska lång tid Vns-Åg, 14.30-20.56.
Lite längre uppehåll i Msl (15min) Lsl (12 min) Bä (13 min). Det var en hel del godshantering.

När jag nu ser bilderna, är det i ett nostalgiskt skimmer, härligt !

Persontåg 4511 - 4512

av Besc, Friday, January 17, 2020, 11:48 (1533 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ah vilka minnen det väcker att se dessa tåg igen, tack för fina bilder!
Man kunde ju fortsätta/ansluta till 4611/4612 i Vännäs till/från Boden, som utgjordes av Y7+UFV normalt.
Om man valde att resa norr ut, fick man gott om tid i Vännäs att byta och äta. Jag tror t o m att man hann tor Umeå, men å andra sidan var det väldigt tidig avgång från Ånge, runt 04.20 tror jag. Minns sista gången jag åkte norrut. Jag var enda påstigande i Ånge och när tågmästaren viserade biljetten och såg slutstation Narvik, "hm du ska resa långt, ta 1:a klass istället"! Sedan blev det lokåkning från Långsele-Vännäs i Hg-loket!
Reste man däremot söderut, avgick rälsbussen från Boden C straxt efter 08.00, dvs efter att Nordpilen delats upp och Haparandatåget avgått kördes tåget fram till spår 1 i Boden.
Ingen servering på hela dagen ombord och med ankomst till Ånge straxt före 21.00, så det gällde att tåget inte blev sent till Vännäs och att det gick snabbt att få mat i Vännäs på Järnvägsrestaurangen på de c:a 30 minuter som stod till buds! Byte, intag av föda och inte minst fotografera, skulle ju hinnas med!
Stressigt värre under dessa 30 minuter, i övrigt gled man fram genom ett stycke av mycket vacker natur i Sverige, som det idag är svårt att se från ett tågfönster!

Persontåg 4511 - 4512

av Alex, Friday, January 17, 2020, 13:08 (1533 dagar sedan) @ Besc

Ja, sträckan Vännäs-Ånge är inte så pjåkig om man vill njuta av Norrland. Tyvärr har det för många alltid varit en nattågssträcka men på sommaren var det ju ljust nästan hela natten. Minns bla. en skön resa från Skelleftå till Bollnäs en sommarkväll i slutet av 80-talet med Lapplandspilen från Bastuträsk. Dessutom bekvämt i en 1 kl kupé i en AB8K.

Eller varför inte när Pappa i vanlig ordning överraskade mig med att vi skulle ta en omväg från stugan i fjällen och resa hem via Storuman-Vännäs istället för raka vägen ner från Dorotea via Östersund eller Långsele. Det här var 1965 och vi hamnade till sist på nattåget i Vännäs och lyxade till det att äta middag i restuarangvagnen som hade vita dukar och kypare. Jag minns bl.a. de hisnade broarna över Öre älv.

Kanske också när vi var ett kamratgäng som åkte hem från Umeå i början av 80-talet med 91:an Bottenviken. Nu var det smällkall vinter och från Vännäs och söderut roade vi oss med att hänga ut genom fönstret i den tomma sovvagnakorridoren och se hur Rc-loket attackerade kurva efter kurva men det långa tåget i Norrlandsnatten.

Persontåg 4511 - 4512

av bertilb, Friday, January 17, 2020, 18:56 (1533 dagar sedan) @ Alex

Hej
Fina bilder och trevlig info om dessa och andra tåg i norr
Jag har inte rest med desa tåg utan mest med nattågen så och därför
Inte sett så mycket av denna del av Norrland i dagsljus. Men våren 1975 fick
Jag från sovvagnen Vännäs till Stockholm som gick i Lapplandspilen till Långsele
Och sedan i tåg 951 längs Ostkustbanan till Uppsala . Särskilt minns jag utsikten
Till höger i färdriktningen mot Ångermanälven i fjärran och den väldiga Forsmobron
I fjärran . Bron hade man ju bara hört på natten …..
Undrar om denna utsikt finns kvar eller om den växt igen…..
Det verkade som att det var en utförslöpa ner mot Forsmobron
Och motsvarande stigning norrut. Jag tycker mig minnas att när tågen norrut
efter Forsmobron började låta som att kurvorna var skarpa
Sommaren 1976 reste jag från Hällnäs med rälsbuss på morgonen
Till Vännäs och vidare till Långsele med Ådalen och sedan med
Snälltåg till Bräcke ett snälltåg som var en elrälsbuss och
Slutligen med Jämtlandspilen till Uppsala .
På denna tid fanns ju många sätt att resa mellan norr och söder
Olika vägar och tågmöjligheter
Hälsningar och tack för fina billder i detta och det tidigare
Omfattande artikeln om trångt påSÖB
Vertil

Persontåg 4511 - 4512

av Alex, Friday, January 17, 2020, 19:18 (1533 dagar sedan) @ bertilb

Intressant inlägg du gör som plötsligt påminner mig att det faktiskt fanns en X17 som gick som snälltåg S985/986 mellan Långsele-Bräcke 1976. Precis som du säger så anslöt tåget till Ådalen i Långsele i båda riktningarna och Ådalen gick vid den här tiden som sagt åt hela vägen Stockholm-Luleå.

Jag kan inte räkna ut vad som var vitsen med S985/986 men den som var mån om minuter kunde byta i Långsele från Ådalen och på så vis komma 5 min tidigare till Stockholm med Jämtlandspilen

Persontåg 4511 - 4512

av Besc, Friday, January 17, 2020, 22:38 (1533 dagar sedan) @ Alex

Intressant inlägg du gör som plötsligt påminner mig att det faktiskt fanns en X17 som gick som snälltåg S985/986 mellan Långsele-Bräcke 1976. Precis som du säger så anslöt tåget till Ådalen i Långsele i båda riktningarna och Ådalen gick vid den här tiden som sagt åt hela vägen Stockholm-Luleå.

Jag kan inte räkna ut vad som var vitsen med S985/986 men den som var mån om minuter kunde byta i Långsele från Ådalen och på så vis komma 5 min tidigare till Stockholm med Jämtlandspilen

Om det gick en X17 i dessa tåg måste det ha varit något extra. Östersund saknade dessutom X17 i "sortimentet" och tåget utgjordes normalt av Y7/Y8 stationerade i Östersund vid denna tidpunkt. Gävles X16/X17 kom normalt som längst till Ljusdal(-Hudiksvall).

Persontåg 4511 - 4512

av Alex, Friday, January 17, 2020, 23:32 (1533 dagar sedan) @ Besc

Ja, det kändes inte helt rätt med X17 på dessa breddgrader men Bertil pratade om "elrälsbuss" så jag trodde helt enkelt på det.

X17 kom väl gärna upp till Ljusdal från Gävle via Bollnäs också.

Persontåg 4511 - 4512

av Besc, Friday, January 17, 2020, 23:41 (1533 dagar sedan) @ Alex

X17 kom väl gärna upp till Ljusdal från Gävle via Bollnäs också.

Visst gjorde dom det, som jag skrev..

"Gävles X16/X17 kom normalt som längst till Ljusdal(-Hudiksvall)."

Persontåg 4511 - 4512

av bertilb, Saturday, January 18, 2020, 15:10 (1532 dagar sedan) @ Alex

Hej igen
Nu blir jag ju osäker …. Om det nu inte fanns elrälsbussar mellan Långsele och
Bräcke kan jag naturlitvis inte åkt med en sådan Har inget foto men har ett minne
Av att det inte var en dieselrälsbuss som användes….
Men detta snälltåg utgjordes i alla fall av en rälsbuss. Ber om ursäkt om det var fel….
bästa hälsningar
Bertil

Persontåg 4511 - 4512

av Johnny, Saturday, January 18, 2020, 16:58 (1532 dagar sedan) @ Alex

Gick det inte Xoa7 i snälltåg upp till Boden, men det kanske var tidigare?

Persontåg 4511 - 4512

av Alex, Saturday, January 18, 2020, 17:25 (1532 dagar sedan) @ Johnny

Ja, det stämmer men det var väl tidigt 50 tal.Står lite om det i den länk jag bifogade

Persontåg 4511 - 4512

av bertilb, Saturday, January 18, 2020, 19:03 (1532 dagar sedan) @ Alex

Hej igen
Jo det var nog så . har ett rätt bra minne men har inte tänkt på
Denna resa på många många år och när man inte friskar upp en sak kan det ju
Bli fel…
Hälsningar Bertil
Som nu ska kolla in alla fina bilder från SÖB

Fråga till Stig

av Rolf Johansson, Saturday, January 18, 2020, 19:22 (1532 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej Stig och tack för alla de eminenta bilder du visar på detta forum!

Det är ju mycket hög kvalitet på det du visar, inte minst vad gäller bildinnehållet, men även själva fotokvaliteten. Jag blir nyfiken på vilken kamera och film du använt när du tagit bilderna. Och vilken skanner har du använt för att skanna dem?

Vänliga hälsningar

Rolf J

Fråga till Stig

av Stig Lagergren, Saturday, January 18, 2020, 19:46 (1532 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Hej. Roligt att bilderna uppskattas.
Jag tycker nog inte att jag någonsin varit någon vidare fotograf och utrustningen har varit medioker. Första halvan av 70-talet hade jag en billig systemkamera som hette Topcon. Sen blev det Olympus OM 1. Filmen var nog mest Agda CT18 men från någon gäng på 80-talet Kodachrome 64.
Scannern är en enkel flatbädd Canoscan 8800 F med bra många år på nacken. Men fotoshop kan ju göra underverk ibland även om jag inte är någon expert på det området heller.

Fråga till Stig

av Stig Lagergren, Saturday, January 18, 2020, 20:10 (1532 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Någon film som heter Agda har nog inte funnits. Agfa skulle det vara. Telefonen spelade mig som ganska ofta ett spratt.

Fråga till Stig

av Rolf Johansson, Saturday, January 18, 2020, 20:51 (1532 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej och tack för svar! Utrustningen var kanske ändå inte så medioker utan istället mycket prisvärd nu när man ser resultatet. Agfa CT18 har jag själv haft som standardfilm från mitten av 60-talet tills jag slutade med dia någon gång på 90-talet - bra val!

Vänliga hälsningar
Rolf J