Två nyreviderade lok från SJ hvst Malmö 1967 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, January 17, 2020, 22:00 (1552 dagar sedan)

SJ:s huvudverkstad i Malmö levererade nyreviderade lok och vagnar på löpande band men sedan många år är verksamheten nedlagd. Det stora verkstadsområdet med sina imponerande byggnader står fortfarande kvar och nu planeras bostäder och annan verksamhet på området. I mitt bildarkiv blickar jag nu tillbaka till en tid när jag ofta kunde få njuta av att se nyreviderade lok lämna verkstaden. Först har vi här Ub 257 som just körts upp till Lundavägen (nuvarande Östervärn) från verkstadsområdet 7/7 1967.
[image]

När loken kommit ut nyreviderade från verkstaden kördes de i ett provtåg som ensamt lok till Hässleholm (givetvis inte växelloken, t.ex. Ub) enligt tidtabell. Tjt 14002 avgick vardagar Malmö C 9.30 och ankom Hässleholm 11.15. Om allt gått bra gick loket sedan först i pt 1021 tillsammans med ordinarie tåglok tillbaka till Malmö C med avgång Hässleholm 11.41. Här ses Du 201 (revision klass A) efter en lyckad provtur främst i pt 1021 i Hässleholm 10/7 1967. Andra loket är Dk 580.
[image]

Två nyreviderade lok från SJ hvst Malmö 1967

av Besc, Saturday, January 18, 2020, 15:15 (1552 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén


När loken kommit ut nyreviderade från verkstaden kördes de i ett provtåg som ensamt lok till Hässleholm (givetvis inte växelloken, t.ex. Ub) enligt tidtabell. Tjt 14002 avgick vardagar Malmö C 9.30 och ankom Hässleholm 11.15. Om allt gått bra gick loket sedan först i pt 1021 tillsammans med ordinarie tåglok tillbaka till Malmö C med avgång Hässleholm 11.41. Här ses Du 201 (revision klass A) efter en lyckad provtur främst i pt 1021 i Hässleholm 10/7 1967. Andra loket är Dk 580.
[image]

Fina och intressanta bilder, tack!
Pt 1021 vill jag minnas att det var ett blandat-/person- och nattåg från Stockholm C. Avgick vid c:a 23.35 och hade väl sovvagn till Alvesta eller den kanske följde med hela vägen ner till Malmö? Få stopp och blandat tåg fram till Nässjö där det blev persontåg. Pkp rullade nog hela vägen. Såg norrgående tåg (Pt 1022?) stanna i Lammhult med en massa G-vagnar, sitt- och sovvagn samt bemannad postkupe, draget av ett D-lok! Fascinerande syn tyckte jag redan då!

Två nyreviderade lok från SJ hvst Malmö 1967

av Cargoman, Saturday, January 18, 2020, 20:54 (1552 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag jobbade som lokreparatör på Malmö lokstation i slutet av 1960-talet, och minns mycket väl när Da- och Du loken kom in på avsyningsspåret nr 9 efter provkörningen fram och åter till Hässleholm.
Normalt luktade loken olja, men dessa lok luktade mer "nytt stål", eller vad nu man ska kalla det för.
Malmö Hvst hade bara fyllt på olja i över- och underboxar samt i drevkåpan så att loken klarade provturen, så det blev till att pytsa i ordentligt med olja inför loket första tjänstgöring.
Nu var det inte så jobbigt eftersom man där fyllde på olja med munstycke och slang kopplat till en oljepump, men det tog lite tid.
Det var en fröjd att se dessa skinande blanka lok, inte minst träkorgarna i teak. Inte bara i hytter och maskinrum, utan också i hjulsatsen och underredet.

Två nyreviderade lok från SJ hvst Malmö 1967

av Alex, Saturday, January 18, 2020, 22:12 (1551 dagar sedan) @ Cargoman

Bara hålla hålla med! Du201 är mycket vackert och snyggt i sin teakklädsel på bilden.