Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Saturday, January 18, 2020, 09:50 (1532 dagar sedan)

Del 1
8 maj 1975 fortsätter vi med Y7 1170 i 4612Y Vännäs-Boden. Jag skriver annars ingen fordons- eller tåginformation under bilderna utan hänvisar till tidtabellsbladen. Här är tidtabellen återgiven i första delen.
[image]
Övre Tvärålund, nedre Vindelns kyrka

[image]
Övre Vindeln, nedre Hällnäs

[image]
Yttersjön och Ekträsk

[image]
Övre Ekträsk, nedre Åsträsk

[image]
Bastuträsk och Jörn

[image]
Jörn och Träskholm

[image]
Tidtabellen

[image]
Myrheden och Långträsk

[image]
Två bilder i Koler

[image]
Renar mellan Koler och Storsund, stopp i infarten till Storsund

[image]
Tågmöte i Storsund och Älvsbyn

[image]
Laduberg och Brännberg

[image]
Hednoret och Boden södra

[image]
Framme i Boden och övernattning skall ske

[image]
Priset för hotellet avser tre personer(!) Serveringen är mackor att ta med på morgonen...
Biljetten Storuman - Vindelns kyrka kom lite före i handlingen.

[image]
Boden och Murjek (efter högst 5 timmars sömn)

[image]
Murjek, bägge bilderna

[image]
Geografiska polcirkeln och Nattavaara

[image]
Nuortikon och Ripats

[image]
Gällivare och Harrå

Fortsättning i kommande del(ar)

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av Stig Lagergren, Saturday, January 18, 2020, 09:59 (1532 dagar sedan) @ sepernik

Vilken otrolig dokumentation i bild och text. Om man bara hade varit hundradelen så flitig ändå. Tack för att du tar dig tid och delar med dig.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2 (Mdr 3773)

av WS, Saturday, January 18, 2020, 10:49 (1532 dagar sedan) @ sepernik

Riktigt snyggt och elegant kaross på Motordressin 3773. (Bild 27)
De Mdr jag såg på 70/80-tal hade alltid den kantiga karossen. /WS/

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av tobbe, Saturday, January 18, 2020, 12:47 (1532 dagar sedan) @ sepernik

Vilket bilddokument... Håller med andra att man borde ha varit mer energiskt i fotograferandet.
Koler stn har man suttit i bilen och inmundigat sig dagen lunch bestående av filmjölk o flingor medan tågen rusade förbi vid flera tillfällen på 1970-1980-talet.;-) ;-) ;-)
tobbe

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av Alex, Saturday, January 18, 2020, 14:31 (1532 dagar sedan) @ sepernik

Jag blir lite fascinerad av alla välhållna stationer och hållplatser som ni stannade på efter er väg upp genom Norrland. Anders K. har redan konstaterat att det var i sista minuten. I tidtabellsomläggningen försvann både 4512 och 4612 och på er resa hade dessa tåg sammanlagt 44 uppehåll mellan Ånge och Boden. Efter juni 1975 fanns de flesta uppehållen kvar mellan Bräcke och Långsele men mellan Långsele och Boden var det bara Österås, Forsmo, Nyåker, Tväråbäck, Tvärålund, Vindelns kyrka Vindeln och Kusfors som hade uppehållen kvar. Då får man komma ihåg att de flesta av dessa stationer betjänades av motorvagnarna på tvärbanorna och det var väl bara Vindeln och Nyåker som hade finfrämmande i form av Bottenviken och Lapplandspilen.

Jag gissar ändå att det inte var en slump att ni företog den här resan och dokumenterade den så fint just i maj 1975.

En liten kommentar vid sidan om allt annat är att jag är förvånad över att SbÖN hade så pass låg standard med grusbanvall m.m. så sent som 1975. Det borde inte varit mindre trafik på banan då som nu kan man tycka.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, January 18, 2020, 15:11 (1532 dagar sedan) @ Alex

Ett stort tack för ett fint bildreportage, bilderna väcker många minnen hos mig.
Jag har tillbringat en stor del av mitt liv och gärning efter banan Boden-Ånge under åren 1970-2009.
T ex: tågmötet i Storsund, måndagar åkte Bäddpersonal fr Vns pass i tåg 5512 till möte med 901.
Min första lokbiträdestur(70-02-04) åkte jag pass med 5512 Vns-Yttersjön och åter med tåg 6291 Yö-Lsl.
Jag observerar att spåret inte är upprustat, fortfarande ”spikat” spår på grusballast, kontaktledningsupphängning av gammal typ.
”Makadamiseringen” och 40-metersräler var klar Vns-Tvärålund, när jag började ”åka”
Fjärrblockeringen hade inte kommit ännu, första sträckan som togs i bruk var Vns-(Hls) (1970-06-29).
Dessutom var det mer levande efter banan.
Min första kontakt med SJ var under en pryo-period i Långsele vår-vintern 1960. Efter en utflykt till Lund-Malmö (1961-1967) hamnade jag i Vännäs (1967-2009) och avslutade ”karriären” i Hallsberg, järnvägens Mekka.
Min sista tur (131230) blev pass 199-5576 Hpbg-F-Hrbg.
Ungefär 52 år blir det och när jag ser bilderna inser jag att dessa år inte bara har varit ett vanligt jobb, det är hela min identitet.
Det är nog därför bilderna värmer mitt hjärta.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2. Spårstandard?

av Leif B, Saturday, January 18, 2020, 16:37 (1532 dagar sedan) @ Alex

---

En liten kommentar vid sidan om allt annat är att jag är förvånad över att SbÖN hade så pass låg standard med grusbanvall m.m. så sent som 1975. Det borde inte varit mindre trafik på banan då som nu kan man tycka.

Men STAX var nog lägre då. Jag skulle tror att ton/år också var lägre då. En hel som går på tåg idag, gick väl på båt då?

Å andra sidan var det väl först 1975 (eller 1976) som man kunde börja köra båt ändå upp i Bottenviken vintertid? Även om en hel gods gick med tåg vintertid när hamnarna var frusna, så misstänker jag att mycket lågvärdigt gods fick vänta på att seglationssäongen skulle börja. Rätt? "Just-in-time" var ju ännu inte påtänkt då.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av K Lemming, Saturday, January 18, 2020, 15:46 (1532 dagar sedan) @ sepernik

Fantastiska bilder, vilka tidsdokument, tack för du delar med dig. Men hur hade du tid och möjlighet att ta alla dessa bilder som resenär? Välviligt inställda förare som lät dig gå av för att ta bilder överallt, ge dig tid att ta dig en bit från tåget för att få med stationshus i bilden, ja t.o.m traska runt i spåren för att ta bilder, t.o.m vid ett tågmöte.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av sepernik, Saturday, January 18, 2020, 16:59 (1532 dagar sedan) @ K Lemming

Men hur hade du tid och möjlighet att ta alla dessa bilder som resenär?

Relevant fråga. Jag var inte ensam och min reskompis var fenomenal på att slå sig i slang med personalen. Oftast ledde det till att vi på rälsbussar kunde åka med på passagerarsätena i förarhytten (fanns ju inte i motoränden som vanligen var vänd bakåt). Min upplevelse är att förarna oftast tyckte det var roligt att vi ville dokumentera och det fanns ganska mycket luft i tidtabellerna. Hände ju också att föraren gjorde extra stopp där han tyckte att vi borde ta en bild. Att det var fråga om enmansbetjänade fordon underlättade säkert, fanns ju ingen annan personal som kunde ha synpunkter. På just denna resa var vi för övrigt tre kompisar, annars var det på nästan alla resor jag gjort en och samma kompis med uttalad social kompetens.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av Hans XH Karlsson, Wednesday, January 22, 2020, 12:12 (1528 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Renar mellan Koler och Storsund, stopp i infarten till Storsund

[image]
Tågmöte i Storsund och Älvsbyn

På bilden "stopp i infarten till Storsund" befinner sig tåget såvitt jag förstår vid norra infarten till Storsund som är den signal som man ser och som givetvis visar stopp eftersom det står en motorvagn strax efter signalen. Motorvagnen har alltså stannat vid blocksignalen som gäller för utfart från Storsund station norrut. Antingen för att den visade stopp eller för att ni skulle få fotografera. Bilden som visar tågmötet i Storsund borde alltså vara tagen innan bilden med tåget vid signalen. Om ni nu inte hade något annat hyss för er såsom att växla med tåget innan tågmötet.

Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2

av sepernik, Wednesday, January 22, 2020, 22:35 (1528 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Bilden som visar tågmötet i Storsund borde alltså vara tagen innan bilden med tåget vid signalen. Om ni nu inte hade något annat hyss för er såsom att växla med tåget innan tågmötet.

Oj, nästan 45 år senare har jag ingen förklaring till detta. Bilderna är inskannade i den visade ordningen vilket på inget vis utesluter att jag kan ha stoppat in dem i skannern i omvänd ordning.

Frågan om växling får mej dock att tänka på ett par bilder i tredje delen:
[image]
Det första mötet går in på det vänstra spåret (i mötestågets färdriktning) medan det andra går in på högerspåret. Rälsbussen måste här ha gjort en växlingsrörelse, det är ingen tvekan om att bägge bilderna är tagna i södra änden av stationen, syns på signaltavlorna. Har heller här inget minne av hur det hela gick till men väntade mej i detta fall att någon skulle undra...

Tillbaka till Storsund, mötet med 901 skulle enligt vad jag skrivit i tidtabellen skett i Järneträsk. Kan man ha velat ha in rälsbussen på sidospåret inför mötet och därför just ha kört fram denna till utfartssignalen för att sedan backa tillbaka på sidotågväg? Spekulation, men skulle kunna förklara ordningen på bilderna.