Morgon vid Stockholms södra (Järnväg allmänt)

av LHL, Saturday, January 18, 2020, 10:25 (1554 dagar sedan)

Minns ni hur det rasslade när tågen passerade växlarna som låg strax före Södra Station? Skramlandet förstärktes när det ekade mot stenmurarna. På bilden kommer Eskilstunatåget med ett TGOJ Bt först. Det fanns en tid då man som lycklig innehavare av 50-kortet kunde följa med detta tåg till Taxinge-Näsby, stiga av där och sedan resa tillbaka med TGOJ:s motorvagnståg. Man kunde i regel välja mellan att resa i TGOJ B1 eller B8 och inne i vagnen var det varmt och doftade från bänkarnas schaggklädsel.

[image]

Morgon vid Stockholms södra

av Alex, Saturday, January 18, 2020, 11:02 (1554 dagar sedan) @ LHL

Fin bild och jag delar helt din uppfattning. Eskilstuna tåget kunde man ställa klockan eftdr. Shaggklädsel?

Morgon vid Stockholms södra

av Mr H, Saturday, January 18, 2020, 12:53 (1554 dagar sedan) @ Alex

Kanske det förekom variationer olika år men jag har ett minne av att SL-taxan inte gällde på SJ-tåget mellan Stockholm och Södertälje och att man då förutsatte att man skulle resa med SL-tågen. Däremot så gällde den alltid mellan Södertälje och Nykvarn. Å andra sidan så har jag ett minne av att det var vanligare än ovanligt att SL-resenärer förekom på den förbjudna sträckan och att konduktörerna hade stort överseende. Naturligtvis så kunde man även köpa en SJ-biljett Stockholm-Södertälje Södra som komplement till SL-kortet.

/Mr H

Morgon vid Stockholms södra

av LHL, Saturday, January 18, 2020, 14:53 (1554 dagar sedan) @ Mr H

Jo, så blev det efter något år, men den första tiden var det fritt fram från Cst.

Morgon vid Stockholms södra

av Leif B, Saturday, January 18, 2020, 14:58 (1554 dagar sedan) @ LHL

Jo, så blev det efter något år, men den första tiden var det fritt fram från Cst.

Apropå den trevliga bilden, stannade någonsin Eskilstunatågen på Stockholms Södra? Gjorde de fortfarande det på 50-kortstiden?

Morgon vid Stockholms södra

av Alex, Saturday, January 18, 2020, 15:16 (1554 dagar sedan) @ Leif B

Nej, jag kan inte minnas att de gjorde uppehåll där.

Morgon vid Stockholms södra

av Hans Broman, Sunday, January 19, 2020, 22:13 (1552 dagar sedan) @ Leif B

Jo, så blev det efter något år, men den första tiden var det fritt fram från Cst.


Apropå den trevliga bilden, stannade någonsin Eskilstunatågen på Stockholms Södra? Gjorde de fortfarande det på 50-kortstiden?

I Sveriges Kommunikationer nr 6 1967, alltså från tidtabellsskiftet, stannade Eskilstunatågen på Stockholm S. I kommunickan nr 5 1968, också det från tidtabellsskiftet, stannade Eskilstunatågen inte längre på Stockholm S. Det vore märkligt om de här uppehållen hade dragits in under pågående tidtabellsperiod. Min slutsats blir att man kan utgå från att uppehållen drogs in från den 12 maj 1968, om inget annat kan påvisas.

Morgon vid Stockholms södra

av Sune Nylén, Saturday, January 18, 2020, 13:06 (1554 dagar sedan) @ Alex

Shagg sammetslikt tyg oftast av ylle. Även kallat plysch

Galon!

av Bobo L, Sunday, January 19, 2020, 21:46 (1552 dagar sedan) @ Alex

Fin bild och jag delar helt din uppfattning. Eskilstuna tåget kunde man ställa klockan eftdr. Shaggklädsel?

Nej. TGOJ:s 40-tals vagnar (B8 och nån AB-variant) hade galonklädsel på sofforna, till skillnad mot SJ:s motsvarigheter som hade just schagg.

Galon!

av Hans Broman, Sunday, January 19, 2020, 22:18 (1552 dagar sedan) @ Bobo L

Fin bild och jag delar helt din uppfattning. Eskilstuna tåget kunde man ställa klockan eftdr. Shaggklädsel?


Nej. TGOJ:s 40-tals vagnar (B8 och nån AB-variant) hade galonklädsel på sofforna, till skillnad mot SJ:s motsvarigheter som hade just schagg.

Jag vill minnas att TGOJ:s 50-talsvagnar (från Kockums) hade ett annat slag av klädsel än vad 40-talsvagnarna hade. Jag har ett svagt minne av att 50-talarna hade en ljusbeige klädsel, och det kan ha varit galon eftersom det kändes plastigt och klibbigt när det blev lite varmare. För min del hade jag trott att 40-talarna hade schaggklädsel, men det blev aldrig det slaget som SJ införde under 50-talet med nackstöd på sidorna så att säga. Jag är emellertid osäker.

Galon!

av Björn Arvidsson, Sunday, January 19, 2020, 22:36 (1552 dagar sedan) @ Hans Broman

Fin bild och jag delar helt din uppfattning. Eskilstuna tåget kunde man ställa klockan eftdr. Shaggklädsel?


Nej. TGOJ:s 40-tals vagnar (B8 och nån AB-variant) hade galonklädsel på sofforna, till skillnad mot SJ:s motsvarigheter som hade just schagg.


Jag vill minnas att TGOJ:s 50-talsvagnar (från Kockums) hade ett annat slag av klädsel än vad 40-talsvagnarna hade. Jag har ett svagt minne av att 50-talarna hade en ljusbeige klädsel, och det kan ha varit galon eftersom det kändes plastigt och klibbigt när det blev lite varmare. För min del hade jag trott att 40-talarna hade schaggklädsel, men det blev aldrig det slaget som SJ införde under 50-talet med nackstöd på sidorna så att säga. Jag är emellertid osäker.

TGOJ Co8f byggda 1949 hade tygklädsel enligt bild från digitalt museum

https://digitaltmuseum.se/021018194069/ursprunglig-inredning-for-trafikaktiebolaget-gra...

Galon!

av Ola Almquist, Sunday, January 19, 2020, 22:48 (1552 dagar sedan) @ Hans Broman

Fin bild och jag delar helt din uppfattning. Eskilstuna tåget kunde man ställa klockan eftdr. Shaggklädsel?


Nej. TGOJ:s 40-tals vagnar (B8 och nån AB-variant) hade galonklädsel på sofforna, till skillnad mot SJ:s motsvarigheter som hade just schagg.


Jag vill minnas att TGOJ:s 50-talsvagnar (från Kockums) hade ett annat slag av klädsel än vad 40-talsvagnarna hade. Jag har ett svagt minne av att 50-talarna hade en ljusbeige klädsel, och det kan ha varit galon eftersom det kändes plastigt och klibbigt när det blev lite varmare. För min del hade jag trott att 40-talarna hade schaggklädsel, men det blev aldrig det slaget som SJ införde under 50-talet med nackstöd på sidorna så att säga. Jag är emellertid osäker.

Här finns en tråd. Tyvärr är det svårt att hänga med när de flesta bilderna inte finns kvar.

M.v.h.
Ola