En högspänningsfråga! (Elektrifiering/elektrisk drift)

av chfahlgren, Saturday, January 18, 2020, 11:25 (1531 dagar sedan)

Hej bästa vänner på forumet.Hur är det med den högre spänningen i kontaktledningen,som har talats om och som undertecknad läst om i några tidigare sammanhang.Kommer detta att genomföras i framtiden, eller avvaktar man genomförandet,av andra skäl?Tack för svar om någon vill informera bara lite kort vad som gäller.CH.Fahlgren jvm -vän 92 i Falun.

En högspänningsfråga!

av daniel, Saturday, January 18, 2020, 13:57 (1531 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner på forumet.Hur är det med den högre spänningen i kontaktledningen,som har talats om och som undertecknad läst om i några tidigare sammanhang.Kommer detta att genomföras i framtiden, eller avvaktar man genomförandet,av andra skäl?Tack för svar om någon vill informera bara lite kort vad som gäller.CH.Fahlgren jvm -vän 92 i Falun.

Vad har du läst och var?

Den nominella spänningsnivån är och har varit 15 kV. Enligt normal praxis för energiöverföring matar man ut 10% överspänning, dvs. 16,5 kV.

Införande av återmatande elfordon kan medföra ännu högre spänningar lokalt, upp till 18 kV tillåts. Vilket H. Lundén i Postvagnen brukade påpeka kanske kan vara till harm för gamla fordon som inte är konstruerade för det.

En högspänningsfråga! AT-system?

av Leif B, Saturday, January 18, 2020, 14:56 (1531 dagar sedan) @ daniel

Hej bästa vänner på forumet.Hur är det med den högre spänningen i kontaktledningen,som har talats om och som undertecknad läst om i några tidigare sammanhang.Kommer detta att genomföras i framtiden, eller avvaktar man genomförandet,av andra skäl?Tack för svar om någon vill informera bara lite kort vad som gäller.CH.Fahlgren jvm -vän 92 i Falun.


Vad har du läst och var?

Den nominella spänningsnivån är och har varit 15 kV. Enligt normal praxis för energiöverföring matar man ut 10% överspänning, dvs. 16,5 kV.

Införande av återmatande elfordon kan medföra ännu högre spänningar lokalt, upp till 18 kV tillåts. Vilket H. Lundén i Postvagnen brukade påpeka kanske kan vara till harm för gamla fordon som inte är konstruerade för det.

Kan det vara AT-system som avses? Det innebär (förenklat) att matningen längs banan sker med 30 kV men att kontaktledningen fortfarande har 15 kV. Den dubbla spänningen på de långa sträckorna gör att strömmen blir hälften så stor vilket minskar spänningsfallet till hälften och förlusterna i matarledningen till en fjärdedel. Men för tåget innebär det ingen skillnad, spänningen mellan kontaktledningen och rälsen är fortfarande 15 kV. En principskiss här.

Mer om AT-system på Wikipedia. Trafikverket håller på att bygga ut AT-systemet på allt fler sträckor.

En högspänningsfråga! AT-system?

av Martin Långström, Sunday, January 19, 2020, 05:55 (1530 dagar sedan) @ Leif B

Det han frågar efter, tror jag, är när man höjer tillåtna övre gräns för eftermatning från 18kV till 20kV, vilket är på gång.

När denna höjning skulle genomföras, kommer jag dock inte ihåg.

En högspänningsfråga! AT-system?

av BD, Sunday, January 19, 2020, 06:41 (1530 dagar sedan) @ Martin Långström

Det han frågar efter, tror jag, är när man höjer tillåtna övre gräns för eftermatning från 18kV till 20kV, vilket är på gång.

När denna höjning skulle genomföras, kommer jag dock inte ihåg.

Eftermatning? Är det detsamma som återmatning (elbromsning) från lok?

En högspänningsfråga! AT-system?

av Överkörmästaren, Sunday, January 19, 2020, 09:01 (1530 dagar sedan) @ BD

Det han frågar efter, tror jag, är när man höjer tillåtna övre gräns för eftermatning från 18kV till 20kV, vilket är på gång.

När denna höjning skulle genomföras, kommer jag dock inte ihåg.


Eftermatning? Är det detsamma som återmatning (elbromsning) från lok?

Går det att stänga av den med ”blockering eftermatning” om man har vagnar med enkla bromsmotstånd med i tåget? ;-)

En högspänningsfråga! AT-system?

av Martin Långström, Sunday, January 19, 2020, 19:36 (1530 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det han frågar efter, tror jag, är när man höjer tillåtna övre gräns för eftermatning från 18kV till 20kV, vilket är på gång.

När denna höjning skulle genomföras, kommer jag dock inte ihåg.


Eftermatning? Är det detsamma som återmatning (elbromsning) från lok?


Går det att stänga av den med ”blockering eftermatning” om man har vagnar med enkla bromsmotstånd med i tåget? ;-)

Äh!!! :-P

Satt samtidigt och surrade med en kollega om tryckluftbromsar, så det blev skrivfel.... Självklart så menade jag återmatande elbroms.

En högspänningsfråga! AT-system?

av daniel, Sunday, January 19, 2020, 14:35 (1530 dagar sedan) @ Martin Långström

Det han frågar efter, tror jag, är när man höjer tillåtna övre gräns för eftermatning från 18kV till 20kV, vilket är på gång.

När denna höjning skulle genomföras, kommer jag dock inte ihåg.

Är det så klokt?

Det verkar, om man läser H. Lundéns gamla inläggen på PV, varit ren tur att 18kV-gränsen inte medförde några allvarliga problem med haverier för äldre fordon. Rc, Rd2 och förstås alla elektriska museifordon riskerar att få problem.

En högspänningsfråga! AT-system?

av Martin Långström, Sunday, January 19, 2020, 19:34 (1530 dagar sedan) @ daniel

Det han frågar efter, tror jag, är när man höjer tillåtna övre gräns för eftermatning från 18kV till 20kV, vilket är på gång.

När denna höjning skulle genomföras, kommer jag dock inte ihåg.


Är det så klokt?

Det verkar, om man läser H. Lundéns gamla inläggen på PV, varit ren tur att 18kV-gränsen inte medförde några allvarliga problem med haverier för äldre fordon. Rc, Rd2 och förstås alla elektriska museifordon riskerar att få problem.

Vad som är klokt i detta fall går att diskutera, men det är redan beslutat och påtvingats via EU.

Överspänning sannolikhet

av mormorsgruvan, Friday, January 24, 2020, 09:44 (1525 dagar sedan) @ daniel

På sträckor med AT system och förstärkningsledning är impedansen så låg att risken för överspänning är närmast lika med noll.
På sträckor utan AT system kan överspänningen resultera i en kraftig uppvärmning av transformatorn på äldre lok.
Finns det övertemperaturskydd/överströmsskydd/gasvakt på de äldre lokens (Ma, Mg, Hg, F Ra, Da, Dm, Rc) transformatorer?