Vallentuna (Järnväg allmänt)

av bengt24 @, lördag, januari 18, 2020, 18:59 (275 dagar sedan)

Har funderat på motorvagnsstallet med två portar som fortfarande finns kvar i Vallentuna. När byggdes det och vad använde man det till och under vilken tidsperiod. I dåvarande Täby (nuvarande Täby kyrkby) fanns väl ett stall med två portar i bangårdens norra ände, revs väl någon gång på 70-talet. Någon har sagt att det härbärgerade ånglok för lokaltågen med Täby som slutstation.
Någon som vet?

Vallentuna

av Christer Göransson @, lördag, januari 18, 2020, 19:25 (275 dagar sedan) @ bengt24

Lokstallet i Vallentuna härbärgerade ånglok som drog tågen norrut när elektrifieringen nått dit.

/Christer

Vallentuna

av Granis @, lördag, januari 18, 2020, 19:26 (275 dagar sedan) @ bengt24

Det har att göra med trafikuppläggen medan järnvägen elektrifierades från "Djursholmsbanorna" upp till Rimbo, påbörjat på 1930-talet och avslutat i o m att elektrifieringen nådde Rimbo 1946 (samtidigt genomfördes samma jobb på Österskärslinjen och så elektrifierades Rimbo- Norrtälje 1949 som sista sträcka). Dessutom ändrades linjespänningen från ursprungliga 600 V till 1500 V sträckvis. Allt detta gjorde att dragkraft byttes/ ändrades på olika sträckningar vid olika tidpunkter. Bästa källa att kolla detaljer är väl "Järnvägsdata".

/ L G

Vallentuna

av HLi @, Stockholm, lördag, januari 18, 2020, 20:11 (275 dagar sedan) @ bengt24

Lokstallet i Täby kyrkby revs i början av 1980-talet.

HLi

Vallentuna

av bengt24 @, söndag, januari 19, 2020, 16:06 (274 dagar sedan) @ HLi

Ok, då klarnade det. Tack för info.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum