X8 på okänd plats - dia (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av bosc, Sunday, January 19, 2020, 00:35 (1531 dagar sedan)

På resa någonstans i Sverige har jag tagit denna bild genom bilfönstret. Det ser ut som en X8, men jag vet inte var bilden är tagen. Hjälp!?
Varsågoda./BoSC[img]images/uploaded/202001182335405e23964cdd5b7.jpg[/img]

X8 på okänd plats - dia

av Staffan Myrenberg, Sunday, January 19, 2020, 09:17 (1531 dagar sedan) @ bosc

Det är på fd BJ i Vålberg strax söder om Vålbergs station. På Vålbergs station lastades det då ut virke från Norsälvens sågverk och spånplattor från Karlstadplattan. Virket kom med lastbil till stationen. Svenska Rayon i Ålvenäs hade eget stickspår och ett eget diesellok. Det spåret ligger kvar men är inte använt. Planer har i alla fall funnits att köra skogsflis till hamnen i Älvenäs med tåg. Det finns ett rätt nytt spår till fd Karlstadplattans fabrik. Älvsbyhus körde byggmaterial på spåret i flera år. Ett diesellok från Karlstad drog vagnarna. Nu är husfabriken i malpåse.

X8 på okänd plats - dia

av bosc, Sunday, January 19, 2020, 22:43 (1530 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Tack Staffan för hjälpen. När jag kollar på Googel Earth, känner jag igen viadukten, men träden har ju vuxit en del på nästan 50 år!/BoSC

X8 på okänd plats - dia

av Staffan Myrenberg, Sunday, January 19, 2020, 23:06 (1530 dagar sedan) @ bosc

Ja och husen på bilden är rivna, bara trädgården är kvar. Spåren på Vålbergs station var helt igenbuskade när spåret till fd Karlstadplattan byggdes, nuvarande Älvsbyhus. Då byggdes en ny bangård med bara ett sidospår. Det sitter en stoppbock mot spåret vidare till Älvenäs.

X8 på okänd plats - dia

av David Sohlberg, Sunday, January 19, 2020, 23:13 (1530 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Det är på fd BJ i Vålberg strax söder om Vålbergs station. På Vålbergs station lastades det då ut virke från Norsälvens sågverk och spånplattor från Karlstadplattan. Virket kom med lastbil till stationen. Svenska Rayon i Ålvenäs hade eget stickspår och ett eget diesellok. Det spåret ligger kvar men är inte använt. Planer har i alla fall funnits att köra skogsflis till hamnen i Älvenäs med tåg. Det finns ett rätt nytt spår till fd Karlstadplattans fabrik. Älvsbyhus körde byggmaterial på spåret i flera år. Ett diesellok från Karlstad drog vagnarna. Nu är husfabriken i malpåse.

Hann det verkligen bli flera års trafik på det nya spåret? Det tog ju lång tid att bygga, och det som kanske mest drog ut på tiden sägs ha varit frågan om vem som skulle stå för växeln till bangården.

X8 på okänd plats - dia

av Staffan Myrenberg, Monday, January 20, 2020, 23:12 (1529 dagar sedan) @ David Sohlberg

Ja det blev flera års trafik men jag har inga noteringar om hur många. Spåret var färdigt något/några år innan Älvsbyhus började köra vagnar på spåret