DSB My - dia (Fordon: lok)

av bosc, Sunday, January 19, 2020, 00:39 (1559 dagar sedan)

Avslutningsvis kommer två dia från Danmark (troligen mellan Helsingör och Köpenhamn) på två av DSBs My. Mitten av 70-talet. Varsågoda.
[image][image]
Nu ska jag börja gräva bland mina monokroma bilder och återkommer när jag har något att publicera./BoSC

DSB My - dia

av Anders Nordebring, Sunday, January 19, 2020, 01:51 (1559 dagar sedan) @ bosc

Den nedre bilden visar ju MY 1202, ett av Frichs' två MY-lok - roligt! Motormateriel 7 säger att 1202 avställdes i augusti 1967, följt av 1201 i februari 1968. Sommaren 1968 togs delar från båda loken för att få ihop ett driftsdugligt lok (det är okänt om det var 1201 eller 1202), men det slutade i ett misslyckande och 1971 skrotades båda loken.

För övrigt är historien om lokens formgivning värd att citera ur nyssnämnda bok. Det ansågs viktigt att loken inte skulle framstå som kopior av NOHAB:s MY-lok och vad gäller fronterna har mannen med ansvar för formgivningen berättat detta: "Jeg stod en dag og så lavede jeg den modsat, bare for at den skulle være anderledes."

Den övre bilden visar en Mx.

DSB My - dia

av -RB-, Sunday, January 19, 2020, 01:57 (1559 dagar sedan) @ bosc

Tack för bilderna , bagatellinfo - den översta bilden visar en Mx .
Den understa är ett av de 2 Frichs My loken som "alltid" höll till väster om Stora Bält .
(1201 kallad "Marilyn Monroe" och 1202 kallad "My Fair Lady") .
Kanske har du haft extra tur och fångat 1202 på någon okänd provtur i Östområdet ?
Mvh Rolf Berg

DSB My - dia "Marilyn Monroe" och "My Fair Lady"

av Leif B, Sunday, January 19, 2020, 10:10 (1558 dagar sedan) @ -RB-

Tack för bilderna , bagatellinfo - den översta bilden visar en Mx .
Den understa är ett av de 2 Frichs My loken som "alltid" höll till väster om Stora Bält .
(1201 kallad "Marilyn Monroe" och 1202 kallad "My Fair Lady" ) .
Kanske har du haft extra tur och fångat 1202 på någon okänd provtur i Östområdet ?
Mvh Rolf Berg

Wikipedia framgår av att 1201 fick sitt smeknamn av sina kurviga former medan 1202 fick sitt p g a att leveransförseningen påminde om en samtida musikal....

DSB My - dia "Marilyn Monroe" och "My Fair Lady"

av Lennart Petersen, Sunday, January 19, 2020, 17:13 (1558 dagar sedan) @ Leif B

Tack för bilderna , bagatellinfo - den översta bilden visar en Mx .
Den understa är ett av de 2 Frichs My loken som "alltid" höll till väster om Stora Bält .
(1201 kallad "Marilyn Monroe" och 1202 kallad "My Fair Lady" ) .
Kanske har du haft extra tur och fångat 1202 på någon okänd provtur i Östområdet ?
Mvh Rolf Berg


Wikipedia framgår av att 1201 fick sitt smeknamn av sina kurviga former medan 1202 fick sitt p g a att leveransförseningen påminde om en samtida musikal....

Jag har alltid i danska media sett dom beskrivna som Marilyner eller Marrilyns i pluralis. Men det är så länge sedan och loken var så få och så sällan i trafik.

DSB My - dia

av Karlsson, Sunday, January 19, 2020, 11:08 (1558 dagar sedan) @ -RB-

Kanske har du haft extra tur och fångat 1202 på någon okänd provtur i Östområdet ?
Mvh Rolf Berg

1202 är det i vilket fall som helst.

DSB My - dia

av Lennart Petersen, Sunday, January 19, 2020, 02:04 (1559 dagar sedan) @ bosc

Avslutningsvis kommer två dia från Danmark (troligen mellan Helsingör och Köpenhamn) på två av DSBs My. Mitten av 70-talet. Varsågoda.
[image][image]
Nu ska jag börja gräva bland mina monokroma bilder och återkommer när jag har något att publicera./BoSC

Det översta är nog ett vanligt My från NOHAB , fast Mx såg så gott som likadana ut.
Men det undre är en sällsynt fågel , två lok tillverkades av danska Frichs , My 1201 och My 1202 bland annat med en B&W motor.
Tillverkningsår 1957 och 1961. Av någon mystisk anledning fick dom samma littera My som NOHAB-loken men skiljde sig från dessa framförallt genom att de fungerade mycket dåligt och redan 1971 skrotades de. Utvändigt ser man att fronten sticker ut mer än på NOHAB-loken och i Danmark fick dom Marylinerne efter Marilyn Monroe. Så undre bilden är ett mycket udda foto.

DSB My - dia

av Anders Nordebring, Sunday, January 19, 2020, 02:22 (1559 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Inte för att vara petig, men "14/6 1960 kom MY 1202 i normal drift" (mm 7). Enligt kontraktet skulle loket ha levererats 15/12 1955!

DSB My - dia

av bosc, Sunday, January 19, 2020, 02:31 (1559 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Roligt att bilderna var intressanta, men förlåt en yngling: Hur skiljer man på Mx och My?/BoSC

DSB My - dia

av Anders Nordebring, Sunday, January 19, 2020, 02:38 (1559 dagar sedan) @ bosc

My har fyra runda maskinrumsfönster, Mx har tre och ett ventilationsgaller.

DSB My - dia

av Lennart Petersen, Sunday, January 19, 2020, 04:50 (1558 dagar sedan) @ Anders Nordebring

My har fyra runda maskinrumsfönster, Mx har tre och ett ventilationsgaller.

Och skillnaden ”inuti” är mindre motor med mindre effekt, lägre tjänstevikt och lägre axeltryck för Mx som alltså lämpade sig för sidolinjer.

DSB My - dia

av tobbe, Sunday, January 19, 2020, 20:02 (1558 dagar sedan) @ Lennart Petersen

My hade väl 16 cylindrig motor medan Mx hade en 12 cylindrig. Några lok i serien blev väl litt
Mv (12 cylindrig). Eller har jag fel? har inte DLM-boken tillgänglig....
tobbe

DSB My - dia

av Lennart Petersen, Sunday, January 19, 2020, 21:14 (1558 dagar sedan) @ tobbe

My hade väl 16 cylindrig motor medan Mx hade en 12 cylindrig. Några lok i serien blev väl litt
Mv (12 cylindrig). Eller har jag fel? har inte DLM-boken tillgänglig....
tobbe

Enligt DLM 1976 hade MY en 16 cylindrig GM 567C och MX en 12 cylindrig GM 567D1 alternativt 567C och MX är också 600mm kortare.
Tjänstevikt för MX är 89t och för MY 101,6t vilket för MX nog var rätt betydelsefullt för användning på sidobanor.
5 MY fick littera MV när motorn byttes till 16 cylindrig GM 567B , något mindre motor och tjänstevikt blev 98,6t

DSB My - dia

av Anders Nordebring, Sunday, January 19, 2020, 21:26 (1558 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Faktiskt fick enligt mm 7 också 1201 och 1202 år 1968 nytt littera MV eftersom även de hade motorer om 1 750 hk.

DSB My - dia

av -RB-, Monday, January 20, 2020, 12:00 (1557 dagar sedan) @ Lennart Petersen

NoHAB byggda MY 1101 - 1104 hade EMD 16-567B vid leverans , en reservmotor lär ha levererats .
När serien MY 1105 - 1124 levererades fick 1105 16-567B reservmotorn och de övriga 19 MY loken fick 16-567C .
Serien MY 1125 - 1144 fick också 16-567C medan MY 1145 - 1159 fick 16-567D1 motorer .
Hur många reservmotorer som kom med varje serie vet jag inte . Motorerna vandrade runt och därför blev det MV med högre nummer . Senare köptes det in några 16-645E motorer och både 16-567C och 16-567D1 motorer ombyggdes till 16-645C (något osäker på beteckningen , ev 16-645CE eller CR) .

NoHAB/EMD-GM MY och MV :

https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MY&typenr=2

https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MV&typenr=2

Frichs/B&W MY/MV:

https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MY&typenr=1

mvh Rolf Berg