110 år gammal banvaktsinstruktion från VGJ. (Arkiv/forskning/litteratur)

av Lars-Olof Nilsson, Sunday, February 01, 2009, 00:25 (5563 dagar sedan)

Jag vet inte om det är fler än jag som är intresserad av gamla instruktioner, anvisningar och föreskrifter i järnvägssammanhang? Jag provar med en 110 år gammal instruktion för banvakter vid V.G.J. så får jag se om det finns något intresse.

Jag har dessutom två frågor om att lägga upp scannade föreskrifter här.
Finns det något överskådligare sätt än att lägga upp alla "bilderna" här. Känns som om det tar onödigt lång tid att tanka hem sidan för den som bara är lite smånyfiken.
Fråga två är vad som gäller om copyright på föreskrifter, instruktioner, anvisningar, mm?

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion1.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion3.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion4.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion5.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion6.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion7.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion8.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion9.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion10.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion11.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion12.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion13.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion14.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion15.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion16.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion17.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion18.jpg[/img][img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion19.jpg[/img]

[img]http://i431.photobucket.com/albums/qq40/lon71/scannat/BV%20instr%20VGJ/VGJBVInstruktion20.jpg[/img]

//Lars-Olof Nilsson

110 år gammal banvaktsinstruktion från VGJ.

av Victor S, Sunday, February 01, 2009, 00:48 (5563 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Fråga ett kan jag tyvärr inte besvara, svaret på fråga två finns [link=http://sv.wikipedia.org/wiki/Copyright]Här[/link]

Upphovsrätt

av Kirby, Sunday, February 01, 2009, 11:12 (5562 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Det har redan varit en stor diskussion om upphovsrätt - [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=17919]Här[/link] och tidigare. Jag tror att det skulle vara igen problem med en så gammal bok. Rule of thumb är 75 år.

Kirby

[link=http://kielikeskus.helsinki.fi/~kvincent/]ÅmÅJ[/link]

110 år gammal banvaktsinstruktion från VGJ.

av Jan Frelin, Sunday, February 01, 2009, 22:44 (5562 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Jättetrevligt! Tack. Någon som vet om dessa var lika vid olika förvaltningar eller om varje bana var tvungen att utveckla sin egen.

110 år gammal banvaktsinstruktion från VGJ.

av Lars-Olof Nilsson, Sunday, February 01, 2009, 23:16 (5562 dagar sedan) @ Jan Frelin

Kul att det uppskattas!

Jag tror att detta är något "standard verk" som man skrivit V.G.J. på? Jag tänker på § 27, om rörlig bro, eller fanns det någon rörlig bro på "orginal" V.G.J., tex i Göteborg?

Svenska Järnvägsföreningen gav ut en del instruktioner, bland annat för banvakter, lokpersonal, vagnpersonal, konduktörspersonal, bromsare och växlingastjänsten. Jag har kommit över några av dessa och de började gälla 1936. Jag utgår från att anledningen till att det gavs ut 1936 var att man införde en ny säo på EJ detta år?

Jag tycker att det är intressant att läs om yrkesgrupper som nu är helt borta, tex bromsare och banvakter (tänker inte på museibanorna).

Kan väl som en parantes nämna att det går att bearbeta det scannadesidorna och få "renare" sidor, men då försvinner känslan av att det är gamla dokument tycker jag, då kunde jag lika gärna skrivit av dem.

//L-O

110 år gammal banvaktsinstruktion från VGJ.

av Kurt G Möller, Monday, February 02, 2009, 13:33 (5561 dagar sedan) @ Jan Frelin

Om det fanns ngn generell bv-instruktion redan ca 1900 vet jag inte, däremot gav Sv. Järnvägsföreningen ut "typinstruktioner" för alla bef.havare på EJ under 1930-talet. Sen var det väl upp till resp. förvaltning om dom nöjde sej med dessa eller broderade ut sina egna varianter...

Skillnad på banvakter...

av Erik Samuelsson (tillfällig), Monday, February 02, 2009, 08:27 (5561 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Antar att fliten och ambitionsnivån måste skiftat mellan banvakter - var det en vanlig orsak till konflikt eller tom. uppsägning?

Jag tänker på snösvängen idag. När man passerar en kommungräns kan det vara exemplariskt på ena sidan gränsen och bedrövligt på andra.

Antar att liknande iakttagelser kunder göras förr längs järnvägen "Jaha - nu är Johansson full igen och inte rensat trummorna".

Skillnad på banvakter...

av nicke, Monday, February 02, 2009, 13:57 (5561 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

EJ-Banvakterna hölls hårt i tukt och förmaning i till äfventyrs uppkommet fall. Löneavdrag var det vanligaste vid bestraffning. I allvarligare fall deporterad till annat ställe kanske då även degraderad till stationskarl. Och förstås afsked.

De vanligaste orsakerna till trassel var kröken och fiffel med bokföringen. Lönerna. Lönen i kontanter var så låg att de knappt klarade sig.

De flesta banvakter hade dessa jobb som en sort pensioneringsplats. De var rallare som när de började bli äldre sökte platsen på banan de byggt, när det var dags att sätta bo.
Det var ett relativt fritt jobb på ett sätt, om du skötte dina göranden så sprang inte banmästare och ledning benen av sig för att se vad du gjorde och inte gjorde. Revision varje kvartal. Lönen var till stor del självhushållning, med liten ladugård och jordlott. Det var meningen att du sjäälv skulle ha några grisar, höns óch odla vad du behövde på den lila åkern. Fruktträd och bärbuskar.
Som banvakt hade du tillgång till gratis läkarvård av bolagsläkaren, men sällan någon egentlig pension.
Arbetsmässigt var du rätt bunden till stuga och bandelen. Det var väl därför det var bra med kids, de kunde ta hand om en del lättare arbeten tillsamans med frugan när det knep. Var du krasslig någon/några dagfar så så klarade familjen av trafikjobbet. Frugan var även hon ofta anställd med en mindre slant som ersättning. Hon hade hand om ev postbefordran, och var grindvakt för en handfull kronor.
Det tyngsta var utan tvekan själva banarbetet och dess avsyning. Före första tåget på morgonen var det bara att knoga iväg på dressinen. Sedan slipersbyten och åter slipersbyten om dagarne.
Cirka 5 procent (par tre hundra)av slipersbeståndet byttes per år. Mitt i vintern blev det inte mycket gjort med snö och tjäle, så det var säkert en handfull om dagen i snitt annars. På vintern var säkert handräckning till övrig jv-tjänst påbjuden, spårrensning, vedhuggning eller annat kul. Men som sagt, en lugn och avslappnad tillvaro jämfört med att som rallare förhand gräva diken i klibblera hela dagarna...

Skillnad på banvakter...

av Dag Bonnedal, Monday, February 02, 2009, 14:07 (5561 dagar sedan) @ nicke

Det tyngsta var utan tvekan själva banarbetet och dess avsyning. Före första tåget på morgonen var det bara att knoga iväg på dressinen. Sedan slipersbyten och åter slipersbyten om dagarne.
Cirka 5 procent (par tre hundra)av slipersbeståndet byttes per år. Mitt i vintern blev det inte mycket gjort med snö och tjäle, så det var säkert en handfull om dagen i snitt annars. På vintern var säkert handräckning till övrig jv-tjänst påbjuden, spårrensning, vedhuggning eller annat kul. Men som sagt, en lugn och avslappnad tillvaro jämfört med att som rallare förhand gräva diken i klibblera hela dagarna...

Trevlig beskrivning.
Med oimpregnerade slipers så lär väl inte 5% byte per år ha räckt? Skulle väl behövts minst 10%?

Dag B

Skillnad på banvakter...

av Sven Andersson, Uppsala, Monday, February 02, 2009, 14:55 (5561 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Trevlig beskrivning.
Med oimpregnerade slipers så lär väl inte 5% byte per år ha räckt? Skulle väl behövts minst 10%?

Dag B

En uppgift jag har säger en medellivslängdpå ca 8 år för en oimpregnerad slipers, dvs ca 12% per år. Räknat på 1400 st slipers/km blir det 168 st/km/år.

Samtidigt hade man arbetshjälp på våren och sommaren med slipersbytet, sockens arbetskarlar arbetade i skogen på vintern och på sommaren vid järnvägen. Banvakten fungerade då som lagbas.
Man skall också betänka att sträckornas längd ökade med åren. Från början var sträckan ca 3 km, men mot slutet kunde det vara upptill 15 km långa.
Vid en tre km lång sträcka kunde banvakten sköta allt själv, men vid 15 km långa sträckor hinner han inte med allt.

Skillnad på banvakter...

av Stefan Skoglund, Monday, February 02, 2009, 18:07 (5561 dagar sedan) @ Sven Andersson

Man skall också betänka att sträckornas längd ökade med åren. Från början var sträckan ca 3 km, men mot slutet kunde det vara upptill 15 km långa.
Vid en tre km lång sträcka kunde banvakten sköta allt själv, men vid 15 km långa sträckor hinner han inte med allt.

Man kan notera också att sträcklängderna varierade beroende på
hur spåret ser ut. Banvakten i Humlebo hade en relativ kort sträcka
men istället var det MÅNGA kurvor med tillhörande extra-arbete (klotsning tex).

Banvakten i söder (Brobacka) hade en längre sträcka med betydligt färre kurvor.

Skillnad på banvakter...

av Stig Lundin, Monday, February 02, 2009, 20:20 (5561 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Man skall också betänka att sträckornas längd ökade med åren. Från början var sträckan ca 3 km, men mot slutet kunde det vara upptill 15 km långa.
Vid en tre km lång sträcka kunde banvakten sköta allt själv, men vid 15 km långa sträckor hinner han inte med allt.


Man kan notera också att sträcklängderna varierade beroende på
hur spåret ser ut. Banvakten i Humlebo hade en relativ kort sträcka
men istället var det MÅNGA kurvor med tillhörande extra-arbete (klotsning tex).

Banvakten i söder (Brobacka) hade en längre sträcka med betydligt färre kurvor.

Banvakterna arbetade sällan helt själva på sina sträckor. Såväl vid SRJ som VGJ fanns det extra banvakter, vilka inte var fast anställda men ändå arbetade nästan heltid vid järnvägen. Sommartid hade man dessutom hjälp av dagavlönade "hemmasöner" från bygden, så som Sven A skrivit ovan. Då kunde en banvakt ha 5-10 man till sin hjälp för större arbeten under några dagar.
Det var inte vem som helst som antogs som banvakt. Man handplockade ofta duktiga killar, helst gifta och inte för gamla. I vissa fall ingick i banvaktsjänsten även att hjälpa till som stationskarl.
/Stig Lundin

Skillnad på banvakter...

av björn, alingsås, Monday, February 02, 2009, 22:15 (5561 dagar sedan) @ Stig Lundin

Angående banvakter min far växte upp i björboholm hans lek kamrater bland annat Erik Johansson. Son till Vara Kalle som var både Banvaktare extra stins o privat chafför VGJ Trafik chef Gustav Söderling.

Familjen bodde i banvakts stugan 7 i Björboholm på sommaren o på vinten bodde i en lägenhet i närheten av Göteborg västgöta.

Som jag ser det var banvsaktaren en då tiden förman som tog folk från olika avdelning o boende på orten.

mvh Björn