Bornholmspilen (Järnväg allmänt)

av Tommy Texius, Sunday, January 19, 2020, 15:18 (1530 dagar sedan)

[image]

Bornholmspilen utanför Tomelilla 1968.

Vykort, fotograf Tom Persson.

Bornholmspilen

av hassetotebo, Sunday, January 19, 2020, 15:33 (1530 dagar sedan) @ Tommy Texius

Trodde att den gick Malmö - Ystad?

Bornholmspilen

av Tommy Texius, Sunday, January 19, 2020, 16:11 (1530 dagar sedan) @ hassetotebo

Trodde att den gick Malmö - Ystad?

Från början gick den Malmö - Simrishamn.

Bornholmspilen

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, January 19, 2020, 17:17 (1530 dagar sedan) @ Tommy Texius

Jag har påbörjat en ”liten utredning” om ”namntåg”, jag vet inte hur det ska sluta, det är lätt att tappa fokus, med följd att jag måste gå tillbaka och kontrollera och börja om.
Jag vill påpeka att felaktigheter lätt smyger sig in.
Bornholmspilen dyker upp första gången 1954, med ett tågpar Malmö V-Ystad, samt Malmö C-Simrishamn med två tågpar med olika gångalternativ.
Sommaren 1955 finns även en Bornholmspil Kristianstad-Gärsnäs-Simrishamn och åter.
Under årens lopp ändras antal tåg, Kristianstadförbindelsen försvinner och återkommer.
Bornholmspilen går vissa år även Malmö-Ystad-Tomelilla-Simrishamn.
Så sent som 1969 finns Bornholmspilen kvar, Malmö-Ystad o Malmö-Simrishamn.

Bornholmspilen

av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 19, 2020, 19:09 (1530 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Så sent som 1969 finns Bornholmspilen kvar, Malmö-Ystad o Malmö-Simrishamn.

Tågen Malmö-Simrishamn kördes till/från färjeläget (Simrishamn H) tom 1971 eller 1972. De var kanske inte namntåg de sista åren?

Bornholmspilen

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, January 21, 2020, 00:01 (1529 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Vad jag kan se så är 1970 sista året med namnet Bornholmspil, samma år har tillkommit en förbindelse som kallas Polenpil.

Polenpilen går Malmö-Ystad, 22.11-23.09.
I andra riktningen går tåget Simrishamn-Ystad-Malmö med dubbla namn, Bornholmspil/Polenpil.
Si 18.31-Y 19.25-19.30, M 20.24. Uppehåll även i Skurup.

Bornholmspilen

av Alex, Sunday, January 19, 2020, 17:19 (1530 dagar sedan) @ Tommy Texius

Sommaren 1968 gick det faktiskt Bornholmspilar på båda sträckorna, Malmö-Ystad och Malmö-Simrishamn. Det fanns en snabbare förbindelse på förmiddagen till Simrishamn som avverkade sträckan på 1 tim 31 min. Färjan gick till Allinge och man ankom 14.55 på högsommaren men lustigt nog redan 14.00 utanför högsäsong. (Större och långsammare färja eller allmänt mycket folk och bilar?)

Reste man från Malmö 09.55 var gångtiden bara 51 min till Ystad och man var i Rönne 13.45. Fördel Ystad alltså.

På båda stäckorna gick det Bornholmspilar två gånger dagligen från Malmö och v/v.

Passar på och fråga om det finns någon inofficell Bornholmspil idag mellan Köpenhamn och Ystad?

Bornholmspilen

av Calle Wickberg, Tuesday, January 21, 2020, 11:06 (1528 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Passar på och fråga om det finns någon inofficell Bornholmspil idag mellan Köpenhamn och Ystad?


Inte som tåg vad jag vet. Däremot finns ju Bornholmerbussen:

https://www.bornholmerbussen.dk/da/koereplan2020

Det är dock inte så väldigt länge sedan som man slutade köra tåg Köpenhamn-Ystad.

https://www.skd.se/2017/12/11/slopad-trafik-med-direkttag-mellan-kopenhamn-och-ystad/

Bornholmspilen

av Henrik H, Sunday, January 19, 2020, 21:29 (1530 dagar sedan) @ Tommy Texius

Snöstaketen ligger fint ihoprullade

Bornholmspilen

av Farbror Mossa, Monday, January 20, 2020, 15:42 (1529 dagar sedan) @ Henrik H

Snöstaketen ligger fint ihoprullade

Tack! Jag har vykortet någonstans i någon låda sedan väldigt länge och begrep aldrig vad det var för något. Tanken att det var snöstaket slog mig aldrig...

Bornholmspilen

av Ingemar B, Monday, January 20, 2020, 16:59 (1529 dagar sedan) @ Tommy Texius

Om Bornholmspilen Malmö - Simrishamn använde skylten vet jag inte.
Denna skylt var avsedd för Bornholmspilen Kristianstad - Simrishamn.

[image]

Ingemar

Bornholmspilen

av Jan-Anders Wihrén, Monday, January 20, 2020, 21:53 (1529 dagar sedan) @ Ingemar B

Om Bornholmspilen Malmö - Simrishamn använde skylten vet jag inte.
Denna skylt var avsedd för Bornholmspilen Kristianstad - Simrishamn.

[image]

Ingemar

Åtminstone hade Bornholmspilen Malmö-Ystad en likadan skylt på främsta fordonet (tog ett foto i Skurup men hittar det inte just nu) och det skulle jag nog tro att även Simrishamnsbanan hade samma (borde för all del minnas men....).

Bornholmspilen

av Alex, Tuesday, January 21, 2020, 06:30 (1528 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I ursprungsinläggets bild finns det ingen skylt men den kanske bara satt i fronten på tåget och bilden är tagen bakifrån?

Bornholmspilen

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, January 21, 2020, 08:09 (1528 dagar sedan) @ Alex

I ursprungsinläggets bild finns det ingen skylt men den kanske bara satt i fronten på tåget och bilden är tagen bakifrån?

De tända strålkastarna syns tydligt, så tåget är på väg mot Tomelilla åt höger i bild.

Bornholmspilen

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, January 21, 2020, 21:54 (1528 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

I ursprungsinläggets bild finns det ingen skylt men den kanske bara satt i fronten på tåget och bilden är tagen bakifrån?


De tända strålkastarna syns tydligt, så tåget är på väg mot Tomelilla åt höger i bild.

Tom Persson är en god vän till mig (inte på Facebook utan i verkligheten) sedan mer än ett halvsekel och för att vi ska kunna få lite mera information om bilden har jag mejlat till honom ikväll. Kanske kan Tom bringa klarhet i några av de frågeställningar som lyfts i denna tråd. Jag återkommer när jag fått svar från Tom.