Stickspår på Solvalla ? (Järnväg allmänt)

av AA-Rail, Monday, January 20, 2020, 18:05 (1550 dagar sedan)

[image]

Hej alla

Hittade en gammal bild på mig som liten knatte troligen tagen på Solvalla 1956.
Vad jag dock undrar är om det verkligen fanns ett stickspår där. En gammal O-vagn
star parkerad på bilden. Kan man möjligen identifiera var exakt bilden är tagen och hur det här spåret gick.

Stickspår på Solvalla ?

av Ola Almquist, Monday, January 20, 2020, 20:19 (1550 dagar sedan) @ Gåård

Det fanns ett stickspår vid nuvarande Almedalsvägen strax Öster om travbanan.
https://kartbild.com/#17/59.36524/17.94895/0x4
Sen om det är där har jag svårt att avgöra.

Mvh Fredrik

denna sida finns en bild tagen från bron över järnvägen vid Marabouparken. Kan platsen vara bland byggnaderna längst till vänster på denna?

M.v.h.
Ola

Stickspår på Solvalla ?

av Anders Svensson, Tuesday, January 21, 2020, 00:44 (1550 dagar sedan) @ Ola Almquist

Efter att ha tittat lite fram och tillbaka på bilderna är jag ganska säker på att vagnen står på det stickspår som gick under Ulvsundabanans bro över bl a Bällstaån och i riktning mot men inte fram till Solvalla. Om man tittar på bilden tagen från bron invid Marabouparken på bilderna på bostadsrättsföreningens hemsida så ser man ett mörkare (trä)hus till höger om Ulvsundabanans banvall alldeles efter ovan nämnda bro över Bällstaån m m och alldeles till höger om det ett vitt (sten)hus - jag får det till att det är samma trähus och stenhus vi ser på sign AA-Rails bild, fast i omvänd ordning eftersom den bilden är tagen från andra hållet. Med lite god vilja kan man skymta något som kan vara Ulvsundabanans banvall bakom trähuset på denna bild... //Anders

Stickspår på Solvalla ?

av Mikael Blom, Tuesday, January 21, 2020, 17:10 (1549 dagar sedan) @ Gåård

Det fanns ett stickspår vid nuvarande Almedalsvägen strax Öster om travbanan.
https://kartbild.com/#17/59.36524/17.94895/0x4
Sen om det är där har jag svårt att avgöra.

Mvh Fredrik

Jodå, nog är fotot därifrån. Mitt i bilden i nedanstående länk kan man se huset med den sneda gaveln. Fotografen står på Annedalsvägen och riktar kameran åt ostsydost. Flygfotot i länken är från 1958.
Idag ser ju allt helt annorlunda ut.

Kartbild.com

Stickspår på Solvalla ?

av Bobo L, Tuesday, January 21, 2020, 17:17 (1549 dagar sedan) @ Mikael Blom

Det fanns ett stickspår vid nuvarande Almedalsvägen strax Öster om travbanan.
https://kartbild.com/#17/59.36524/17.94895/0x4
Sen om det är där har jag svårt att avgöra.

Mvh Fredrik


Jodå, nog är fotot därifrån. Mitt i bilden i nedanstående länk kan man se huset med den sneda gaveln. Fotografen står på Annedalsvägen och riktar kameran åt ostsydost. Flygfotot i länken är från 1958.
Idag ser ju allt helt annorlunda ut.

Kartbild.com

Aha, tack!

Det stora magasinen närmare spårslutet, dvs i NV på flygbilden, vad var det för verksamhet?

Stickspår på Solvalla ?

av Kjell Aghult, Tuesday, January 21, 2020, 17:19 (1549 dagar sedan) @ Mikael Blom

Det fanns ett stickspår vid nuvarande Almedalsvägen strax Öster om travbanan.
https://kartbild.com/#17/59.36524/17.94895/0x4
Sen om det är där har jag svårt att avgöra.

Mvh Fredrik


Jodå, nog är fotot därifrån. Mitt i bilden i nedanstående länk kan man se huset med den sneda gaveln. Fotografen står på Annedalsvägen och riktar kameran åt ostsydost. Flygfotot i länken är från 1958.
Idag ser ju allt helt annorlunda ut.

Enligt en gammal uppgift kördes hästfoder till Solvalla från Hebybanan. På vad som numera kallas bilavstånd. Det kan ha handlat om något slags avtalstrafik: Solvalla står inte som vagnslastpunkt i vare sig 1940, 1945 eller 1953 års stationsförteckningar.

Linjeväxeln har jag inte registrerad. Men den kan stå i någon linjebok jag inte sett.

Stickspår på Solvalla ?

av daniel, Tuesday, January 21, 2020, 18:17 (1549 dagar sedan) @ Kjell Aghult

.


Linjeväxeln har jag inte registrerad. Men den kan stå i någon linjebok jag inte sett.

Spåret utgick väl från bangården vid Sieverts kabelverk, dvs. Sundbyberg norra?

Stickspår på Solvalla ?

av Kjell Aghult, Wednesday, January 22, 2020, 08:42 (1549 dagar sedan) @ daniel

.


Linjeväxeln har jag inte registrerad. Men den kan stå i någon linjebok jag inte sett.


Spåret utgick väl från bangården vid Sieverts kabelverk, dvs. Sundbyberg norra?

Då kanske vagnarna fraktskrevs till Sundbyberg? Även Sundbyberg N anges nämnda år som ren hållplats.
Firmors olika lastnings/lossningsspår kunde stå i en lokal order, t ex förr vid Örebro C: "Snickerikajen", "kexspåret" och andra spårnamn.

Stickspår på Solvalla ?

av Bobo L, Tuesday, January 21, 2020, 16:20 (1550 dagar sedan) @ AA-Rail

Vad är det för höjder och bebyggelse vi ser i bakgrunden? Var finns dessa att se i platsens (Sovallas) närhet?

Är bilden alls ifrån Solvallas omgivningar? Kan personerna på bilden, andra foton tillsammans med detta mm ge ledtrådar?

Men oavsett, tack alla för en härlig nostalgisk digital rundvandring i trakterna kring Marabou River! :-)

Stickspår på Solvalla ?

av Anders Svensson, Tuesday, January 21, 2020, 23:11 (1549 dagar sedan) @ Bobo L

Vad är det för höjder och bebyggelse vi ser i bakgrunden? Var finns dessa att se i platsens (Solvallas) närhet?

...

Mariehälls höjder längre bak, Ulvsundabanans bank strax bortom det stora trähuset - se mitt svar i en annan del av tråden. Fotot är alltså inte taget i riktning _mot_ Solvalla utan _från_ Solvalla... Hade inte vagnen stått "i vägen" hade vi antagligen sett Ulvsundabanans bro över stickspåret, Bällstaån m m. //Anders

Stickspår på Solvalla ?

av AA-Rail, Wednesday, January 22, 2020, 17:46 (1548 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tack för alla fantastiska svar. Det är jag på den lilla cykeln och min mamma bakom.
Vem mannen är har jag ingen aning om. Bilden bör bara tagen 1956. Tyvärr finns inga fler bilder från denna plats. Min far ägde hästar på Solvalla så mycket av min barndom tillbringades där. Lägger upp tre bilder till som min far tog i Malmö troligen samma år då han som transportchef på NYNÄS besökte en oljedepå. Jag har dock inte lyckats lista ut var exakt denna depå låg men där stod bland annat en östtysk tankvagn. Någon som vet mer om depån ? [image][image][image]

Stickspår på Solvalla ? 1956 hyrdes tyska tankvagnar

av BD, Wednesday, January 22, 2020, 19:20 (1548 dagar sedan) @ AA-Rail

[image]

Under 1956 var inhyrda tyska tankvagnar vanliga att se vid oljedepåerna i Vindskärsvarv. Men de var nog i allmänhet märkta DB. Vagnen på bilden kan dock även den vara västtysk men ännu ej ommärkt om året är 1956.

Stickspår på Solvalla ? 1956 hyrdes tyska tankvagnar

av -RB-, Thursday, January 23, 2020, 19:51 (1547 dagar sedan) @ BD

Bilden visar en DDR-DR vagn , det syns på vagnsnumret med XX-XX-XX . Vissa DR tankvagnar hade
7 siffriga nummer med siffran 7 eller 8 först X-XX-XX-XX .

"Lånat" från "el vikingo" från en tidigare tråd :

http://home.wtal.de/gueterwagen/ddrgatt.htm

http://trapeztafel.de/wagennum3.html

Hela tråden :

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=192301

mvh Rolf Berg

Oljehamn Malmö

av z750asn, Wednesday, January 22, 2020, 22:38 (1548 dagar sedan) @ AA-Rail

Tack för alla fantastiska svar. Det är jag på den lilla cykeln och min mamma bakom.
Vem mannen är har jag ingen aning om. Bilden bör bara tagen 1956. Tyvärr finns inga fler bilder från denna plats. Min far ägde hästar på Solvalla så mycket av min barndom tillbringades där. Lägger upp tre bilder till som min far tog i Malmö troligen samma år då han som transportchef på NYNÄS besökte en oljedepå. Jag har dock inte lyckats lista ut var exakt denna depå låg men där stod bland annat en östtysk tankvagn. Någon som vet mer om depån ? [image]

En gissning är att bilderna är tagna i Västra hamnen i Malmö.
På bild 2 tycker jag mig se att en båt är under byggnation i bakgrunden.

https://kartbild.com/#16/55.6160/12.9886/0x4

Mvh
Anders S

Oljehamn Malmö

av Ola Ahlström, Wednesday, January 22, 2020, 23:28 (1548 dagar sedan) @ z750asn

En gissning är att bilderna är tagna i Västra hamnen i Malmö.
På bild 2 tycker jag mig se att en båt är under byggnation i bakgrunden.

Det är svårt att avgöra om bilden är tagen i Västra hamnen i Malmö men min känsla säger att så inte är fallet. Att se ett fartygsskrov under byggnad i den vinkeln känns fel i förhållande till en oljedepå men jag kan givetvis ha fel.

Ola Ahlström
Malmö

Oljehamn Malmö

av Anders.k., Thursday, January 23, 2020, 10:57 (1548 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En gissning är att bilderna är tagna i Västra hamnen i Malmö.
På bild 2 tycker jag mig se att en båt är under byggnation i bakgrunden.


Det är svårt att avgöra om bilden är tagen i Västra hamnen i Malmö men min känsla säger att så inte är fallet. Att se ett fartygsskrov under byggnad i den vinkeln känns fel i förhållande till en oljedepå men jag kan givetvis ha fel.

Ola Ahlström
Malmö

Gamla oljehamnen i Malmö låg ju granne med Kockums, kan inte bilden vara tagen där.

Innan flytten och Kockum absorberade hela det området .

M.V.H Anders.k.

Oljehamn Malmö

av Ola Ahlström, Thursday, January 23, 2020, 11:35 (1548 dagar sedan) @ Anders.k.

Gamla oljehamnen i Malmö låg ju granne med Kockums, kan inte bilden vara tagen där. Innan flytten och Kockum absorberade hela det området.

I så fall skulle bilden vara tagen norrifrån och i rakt sydlig riktning för att förklara stapelbädden/utrustningskajen.

Ola Ahlström
Malmö

Oljehamn Malmö

av Anders.k., Thursday, January 23, 2020, 14:28 (1548 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kan inte länka direkt till Eniros historiska flygfoto, länken blir för lång..??

Om man tittar på Eniro historiska flygfoto så ser man ett fartyg som ligger i docka och håller på att byggas, bredvid där ser man ett par tankvagnar stå vid cisternerna.

M.V.H Anders.k.

Oljehamn Malmö

av Ola Ahlström, Thursday, January 23, 2020, 14:43 (1548 dagar sedan) @ Anders.k.

Kan inte länka direkt till Eniros historiska flygfoto, länken blir för lång..??

Om man tittar på Eniro historiska flygfoto så ser man ett fartyg som ligger i docka och håller på att byggas, bredvid där ser man ett par tankvagnar stå vid cisternerna.

M.V.H Anders.k.

Jo men den dockan ligger väl till väster spåren, förutsätter att bilden är tagen nordvart, och är dessutom en torrdocka och inte en byggslip. Byggsliparna och utrustningskajen ligger östvart och döljs troligen från aktuellt spår.

Möjligen kan bilden vara tagen just söder om kolupplaget i riktning sydvart vilket skulle kunna medföra att det är dockan som syns men återigen, dockan är inte för nybygge av fartyg. Då tror jag mer på att det är utrustningskajen västerut vi ser.

Är som sagt tveksam till att bilden är från Malmö men man skall aldrig vara för säker.

Ola Ahlström
Malmö

Oljehamn Malmö

av Micke Carlsson, Saturday, July 29, 2023, 13:22 (265 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Nynäsraffinaderiet (raffinaderi, inte bara depå) i Malmö byggdes 1945 och låg granne med Mataki:s fabrik, de tog asfalt på rörledning rakt in i takpappsfabrikationen. Nynäs lämnade Malmö 1986, tror jag. Nynäs köpte en del av VEB Buna i DDR, bland annat ett "flux" som behövdes i tillverkning av asfalt för t ex takpapp. Detta "flux" är helt enkelt en rak SAE 20-olja som användes i olika "recept" och också för gummi- och plasttillverkning, eller såldes som sågkedjeolja. Trelleborg ägde för övrigt Mataki och alla som haft ett par Trelleborggummistövlar (eller norska Viking) har haft produkten "Bunaflux" på sina fötter. VEB Buna hade det bästa fluxet, därav importen. Samma kvalitet finns inte längre på marknaden sedan muren föll.