En orange i Solna... (Fordon: lok)

av Stefan J, Tuesday, January 21, 2020, 14:40 (1556 dagar sedan)

...kom denna gråa dag rullandes med ett tomtåg från Stockholm C in mot Hagalund.

[image]

TGOJ Hg 202. Solna 23/2-79.

En orange i Solna...

av tobbe, Tuesday, January 21, 2020, 16:00 (1556 dagar sedan) @ Stefan J

En Eskilstunasläpa strax rullar in till Dvst Hagalund.
tobbe

En orange i Solna...

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, January 21, 2020, 16:04 (1556 dagar sedan) @ tobbe

Hur länge kördes Hg i dessa tåg?

undrar
Thomas K Ohlsson

En orange i Solna...

av Stig Lagergren, Tuesday, January 21, 2020, 16:11 (1556 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hur länge kördes Hg i dessa tåg?

undrar
Thomas K Ohlsson

TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.
De Eskilstunatåg som kördes av TGOJ hade normalt Bt-lok.

En orange i Solna...

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, January 21, 2020, 16:24 (1556 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hur länge kördes Hg i dessa tåg?

undrar
Thomas K Ohlsson


TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.
De Eskilstunatåg som kördes av TGOJ hade normalt Bt-lok.

Tack för info!
Att det var Bt-lok i Eskilstunatågen innan Svealandsbanan minns jag - men inte att dom gick med Hg.

/TKO

En orange i Solna...

av Bobo L, Tuesday, January 21, 2020, 17:05 (1556 dagar sedan) @ Stig Lagergren

TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.


Hg, både bruna och orange, kunde dyka upp då och då både Eskilstuna- och Västeråståg, mera sällsynt i Uppsalatåg. Gamla Eskilstunabanan var ganska backig och krokig så sth 80 borde inte gett så mycket försening kan man gissa, mellan Stockholm och Södertälje då, förstås. Möjligen räckte Hg också till på Västeråsbanan med acceptabla tidsförluster. Men till Uppsala med Hg? Njäe, då skulle nog skadeläget vara mycket allvarligt.

Vagnsammansättningen ser inte ut som varken Eskilstuna- eller Västeråståg. 60-talare gick nästan aldrig i Eskilstunatågen och ganska sällan i tågen till Tillberga-Ludvika/Västerås(-Frövi-Hallsberg/Ludvika).

Troligen en tomsläpa med delar från ett eller flera tåg, eller ett verkstadståg från Tillberga kanske?

En orange i Solna...

av Stig Lagergren, Tuesday, January 21, 2020, 17:31 (1556 dagar sedan) @ Bobo L

TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.

Hg, både bruna och orange, kunde dyka upp då och då både Eskilstuna- och Västeråståg, mera sällsynt i Uppsalatåg. Gamla Eskilstunabanan var ganska backig och krokig så sth 80 borde inte gett så mycket försening kan man gissa, mellan Stockholm och Södertälje då, förstås. Möjligen räckte Hg också till på Västeråsbanan med acceptabla tidsförluster. Men till Uppsala med Hg? Njäe, då skulle nog skadeläget vara mycket allvarligt.

Vagnsammansättningen ser inte ut som varken Eskilstuna- eller Västeråståg. 60-talare gick nästan aldrig i Eskilstunatågen och ganska sällan i tågen till Tillberga-Ludvika/Västerås(-Frövi-Hallsberg/Ludvika).

Troligen en tomsläpa med delar från ett eller flera tåg, eller ett verkstadståg från Tillberga kanske?

Visst förekom det Hg i Uppsalatåg även om det var ovanligt. De anteckningar jag hittat i en hast är
22 aug. 1979: 2256 Hg 777 + 8 vagnar
18 sept.1979: 2205 Hg 777 + 11 vagnar
15 jan. 1980: 2251 Hg + 10 vagnar
Jag vet säkert att även TGOJ-loken förekom i Uppsalatågen ibland.

Och det där med vagnar kunde bli lite hur som helst vid vagnbrist. Ett exempel som jag minns (fast inte när det var) är BF1 + BC2 i ett Västeråståg en fredagseftermiddag. Alltså bara dessa två vagnar.

En orange i Solna...

av Bobo L, Tuesday, January 21, 2020, 17:39 (1556 dagar sedan) @ Stig Lagergren

TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.

Hg, både bruna och orange, kunde dyka upp då och då både Eskilstuna- och Västeråståg, mera sällsynt i Uppsalatåg. Gamla Eskilstunabanan var ganska backig och krokig så sth 80 borde inte gett så mycket försening kan man gissa, mellan Stockholm och Södertälje då, förstås. Möjligen räckte Hg också till på Västeråsbanan med acceptabla tidsförluster. Men till Uppsala med Hg? Njäe, då skulle nog skadeläget vara mycket allvarligt.

Vagnsammansättningen ser inte ut som varken Eskilstuna- eller Västeråståg. 60-talare gick nästan aldrig i Eskilstunatågen och ganska sällan i tågen till Tillberga-Ludvika/Västerås(-Frövi-Hallsberg/Ludvika).

Troligen en tomsläpa med delar från ett eller flera tåg, eller ett verkstadståg från Tillberga kanske?


Visst förekom det Hg i Uppsalatåg även om det var ovanligt. De anteckningar jag hittat i en hast är
22 aug. 1979: 2256 Hg 777 + 8 vagnar
18 sept.1979: 2205 Hg 777 + 11 vagnar
15 jan. 1980: 2251 Hg + 10 vagnar
Jag vet säkert att även TGOJ-loken förekom i Uppsalatågen ibland.

Och det där med vagnar kunde bli lite hur som helst vid vagnbrist. Ett exempel som jag minns (fast inte när det var) är BF1 + BC2 i ett Västeråståg en fredagseftermiddag. Alltså bara dessa två vagnar.

Haha, ja, var bara skadeläget tillräckligt illa så... :-) Men typ flera gånger om året? Ja, säger du det så tror jag förstås på dig, men jag kan inte minnas att jag sett det själv fastän jag tidvis åkte ganska ofta med Uppsalatågen. Men kul att höra, det ska jag berätta för omgivningen. Ha! :-D

Och lika med personvagnarna förstås, under vintrarna där i slutet på 70-talet kunde tågen se ut precis hur som helst. Just i Västeråstågen har jag tex sett obäddade sovvagnar rulla dagtid. Och som du skriver, ingen vet hur litet ett Västeråståg kan bli! :-)

Fast BF-vagnar måste väl anses optimalt i sådana situationer? De rymmer mycket folk... :-D

En orange i Solna...

av IH, Tuesday, January 21, 2020, 18:39 (1556 dagar sedan) @ Bobo L

SJ Hg-lok har jag sett några gånger till Eskilstuna i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Vagnsammansättningen har jag inte riktigt koll på men oftast 4 vagnar och det förekom 60-talsvagnar ibland. En kall snöig vinterkväll när många tåg var försenade så bestod Eskistunatåget av ett Hg-lok, AB3+nitad 2-klassvagn+BF1. Kan ha varit 1978 eller 1979.

En orange i Solna...

av Peter Flink, Tuesday, January 21, 2020, 18:07 (1556 dagar sedan) @ Bobo L

TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.

Hg, både bruna och orange, kunde dyka upp då och då både Eskilstuna- och Västeråståg, mera sällsynt i Uppsalatåg. Gamla Eskilstunabanan var ganska backig och krokig så sth 80 borde inte gett så mycket försening kan man gissa, mellan Stockholm och Södertälje då, förstås. Möjligen räckte Hg också till på Västeråsbanan med acceptabla tidsförluster. Men till Uppsala med Hg? Njäe, då skulle nog skadeläget vara mycket allvarligt.

Vagnsammansättningen ser inte ut som varken Eskilstuna- eller Västeråståg. 60-talare gick nästan aldrig i Eskilstunatågen och ganska sällan i tågen till Tillberga-Ludvika/Västerås(-Frövi-Hallsberg/Ludvika).

Troligen en tomsläpa med delar från ett eller flera tåg, eller ett verkstadståg från Tillberga kanske?

Kört SJ Intercity med Hg Katrineholm-Stockholm när Rc'n behagade tacka för sig, tidigt 80-tal när det stod lok överllt och drällde inkl Katrineholm.

En orange i Solna...

av tobbe, Tuesday, January 21, 2020, 20:10 (1556 dagar sedan) @ Bobo L

Vad jag kan minnas så drogs många släpor av Hg Cst-Hgl, kunde både vara TGOJ-lok eller SJ.
Förekom även när släpor Hgl- Cst körde in i säcken. När jag gick Vagntjänsten i Hgl under tågmästarutbildningen 1985 så brukade jag alltid kolla vid hemgång från Hgl om någon släpa var på väg mot Cst och vid ett par tillfällen så hade jag turen att medfölja i en Hg...
Fick då höra uttrycket "strykjärn" om loktypen...;-) ;-) ;-)
tobbe

En orange i Solna...

av Lennart Fransson, Tuesday, January 21, 2020, 21:48 (1556 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hur länge kördes Hg i dessa tåg?

undrar
Thomas K Ohlsson


TGOJ Hg var en tillfällig om än ganska frekvent gäst i Hagalund vintern 78-79 och även senare. Det behöver inte vara ett Eskilstunatåg. De kunde dyka upp i andra tåg, t.ex. långa Uppsala-tåg och även Västeråståg. De var antagligen inlånade av SJ.
De Eskilstunatåg som kördes av TGOJ hade normalt Bt-lok.

Inget egentligt svar på det du skriver, men mitt järnvägsintresse tog fart i slutet av 70-talet, och det första TGOJ-lok jag såg var en Hg under ett tågbyte i Hässleholm just vintern 78-79.

En orange i Solna...

av Stig Lagergren, Wednesday, January 22, 2020, 17:12 (1555 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Inget egentligt svar på det du skriver, men mitt järnvägsintresse tog fart i slutet av 70-talet, och det första TGOJ-lok jag såg var en Hg under ett tågbyte i Hässleholm just vintern 78-79.

Men det styrker min teori om att loken var inlånade av SJ. 201 och 202 förekommer i mina anteckningar några gånger under första halvåret 1979. Mest i Västeråståg men även i 722 Hallsberg - Stockholm (via Västerås) 4 maj 1979, Hg 201, B8, AB7 och B5.

En orange i Solna...

av tobbe, Wednesday, January 22, 2020, 23:23 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag har nånstans i min fotosamling bild på ett TGOJ Hg 204 i grönt/gult utförande vid spår 10 södra delen i ett Eskilstunatåg taget nån gång under 1970-talet, fotot taget från plattform spår 11 - 12.
tobbe

En orange i Solna...

av Bengt Gustavsson, Wednesday, January 22, 2020, 23:25 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Inget egentligt svar på det du skriver, men mitt järnvägsintresse tog fart i slutet av 70-talet, och det första TGOJ-lok jag såg var en Hg under ett tågbyte i Hässleholm just vintern 78-79.


Men det styrker min teori om att loken var inlånade av SJ. 201 och 202 förekommer i mina anteckningar några gånger under första halvåret 1979. Mest i Västeråståg men även i 722 Hallsberg - Stockholm (via Västerås) 4 maj 1979, Hg 201, B8, AB7 och B5.

Under vintern och såg jag TGOJ Hg i tjänst i Skåne, och bland annat i växlingstjänst i Hässleholm.

[image]
TGOJ Hg 201 i Hässleholm den 24 februari 1979 med lokförare Oskar Svensson i förarhytten.
[image]
TGOJ Hg 203 på lokstationen i Malmö den 1 april 1979.