Biltåget åren 1984-1993. (Järnväg allmänt)

av Cargoman, Wednesday, January 22, 2020, 17:28 (1549 dagar sedan)

I Sverige har det tidigare (1984-1993?) provats med att köra biltåg på sommaren från södra Sverige till Luleå eller Kiruna, men det blev ingen lönsamhet i det hela och trafiken lades ner.
Eftersom transportvagnarna (hyrda av Skandiatransport) bara kunde disponeras från midsommar till början av augusti missade man tyvärr mycket av kontinentens semesterresande, eftersom flera länder där har semester i augusti.
En annan nackdel var att man inte tog med husbilar och husvagnar.
Från början var Värtans hamn i Stockholm inblandat i de svenska sommarbiltågen, men lastningen där blev senare flyttad till Västerås, en mer central placering i Mälardalsområdet.
Åtminstone gick tåget via Västerås 1989-07-26, då jag körde det en bit på vägen som tåg 1006/1007 Västerås-Nässjö via Flen-Norrköping. Enligt min annotationsbok var dragaren Rc4 nr 1141 och vagnarna bestod av 48 axlar/312 m och dessa vägde 549 ton. Hastigheten var 100 km/h p g a biltransportvagnarna, vilket inte var helt fel då resenärerna åkte lugnt och fint och hann njuta av den vackra svenska sommarnaturen.
Jag har ingen bild från detta tillfälle, men har några andra inskannade bilder från biltåget tagna i Malmö och Nässjö i augusti 1984.

Lastning på Malmö C.

[image]

Vagnarna.

[image]

Bilvagnarna växlas ner till banhallen.

[image]

Tåget går in på sjösidan i Nässjö.

[image]

[image]

Biltåget åren 1984-1993.

av Pelle i Västerås, Wednesday, January 22, 2020, 18:22 (1549 dagar sedan) @ Cargoman

Var med och lastade och växlade biltåget i Västerås. Har tyvärr ingen bild, men lastningen skedde vid godsmagasinet.

Biltåget åren 1984-1993.

av tobbe, Wednesday, January 22, 2020, 23:09 (1549 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Vid ett tillfälle fick jag med kort varsel som Tbfh order om att passåka med 94:an till Ånge för att efter ett par timmars vila på posten i Ånge ta hem tåget till Stockholm o Värtan.
Det var ett chartertåg från Kiruna med veteranbilar som ca 14 dagar tidigare kört ett veteranrally i motsatt håll. Tåget var kraftigt försenat så nån gång vid 03-tiden väckte tkl mig och sa att tåget snart var på ingång. En kopp kaffe inmundigades på tågx i väntan på tåget.
Mötte upp tåget vid plattform och löste av Vännäsbon och rullade sedan mot Värtan. Via triangelspåret vid "Boda"(Tomteboda) ankom vi Värtan och efter en hel del växlingsmanövrar rampades tåget och bilarna lämnade Värtan i tur o ordning. Tror mig minnas att det nog var en av de sista turerna till Värtan. Hörde efter denna hämtning inget mer om denna trafik därstädes, men jag kan ha missat nån ytterligare lastning o lossning därstädes... Detta hände någon gång åren 1985 - 1989.
tobbe

Biltåget åren 1984-1993.

av 53 Wadsten, Friday, January 24, 2020, 16:59 (1547 dagar sedan) @ Cargoman

Två Välskräddade Tågmästare står vid rampen i Malmö väntar.