Biltåget åren 1984-1993. (Järnväg allmänt)
I Sverige har det tidigare (1984-1993?) provats med att köra biltåg på sommaren från södra Sverige till Luleå eller Kiruna, men det blev ingen lönsamhet i det hela och trafiken lades ner.
Eftersom transportvagnarna (hyrda av Skandiatransport) bara kunde disponeras från midsommar till början av augusti missade man tyvärr mycket av kontinentens semesterresande, eftersom flera länder där har semester i augusti.
En annan nackdel var att man inte tog med husbilar och husvagnar.
Från början var Värtans hamn i Stockholm inblandat i de svenska sommarbiltågen, men lastningen där blev senare flyttad till Västerås, en mer central placering i Mälardalsområdet.
Åtminstone gick tåget via Västerås 1989-07-26, då jag körde det en bit på vägen som tåg 1006/1007 Västerås-Nässjö via Flen-Norrköping. Enligt min annotationsbok var dragaren Rc4 nr 1141 och vagnarna bestod av 48 axlar/312 m och dessa vägde 549 ton. Hastigheten var 100 km/h p g a biltransportvagnarna, vilket inte var helt fel då resenärerna åkte lugnt och fint och hann njuta av den vackra svenska sommarnaturen.
Jag har ingen bild från detta tillfälle, men har några andra inskannade bilder från biltåget tagna i Malmö och Nässjö i augusti 1984.
Lastning på Malmö C.
Vagnarna.
Bilvagnarna växlas ner till banhallen.
Tåget går in på sjösidan i Nässjö.