Gruståg i Kalmarsand i juni 1980 (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Wednesday, January 22, 2020, 18:03 (1555 dagar sedan)

Sommaren 1980 kördes stora mängder grus ut på sträckan Grillby - Tortuna. Man anlade nya och förstärkte gamla tryckbankar. Första dagen jag körde blev det Du2 men resten av sommaren Tb.[img]images/uploaded/202001221657545e287f1283c0c.jpg[/img]Du2 413 4 juni 1980


[img]images/uploaded/202001221658375e287f3d2e2ba.jpg[/img]Du2 413. Du2 421 med 728 passerar. 4 juni 1980


[img]images/uploaded/202001221701595e2880072cdac.jpg[/img]Vy över grusgropen med Du2 413 4 juni 1980


[img]images/uploaded/202001221702465e28803644fa4.jpg[/img]Tb 290 5 juni 1980

Gruståg i Kalmarsand i juni 1980

av Björn Wåhlin, Thursday, January 23, 2020, 13:14 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder som vanligt!
För en som bara kört modelltåg, hur var det att köra en Tb istället för Du2?
//Björn

Gruståg i Kalmarsand i juni 1980

av Stig Lagergren, Thursday, January 23, 2020, 15:59 (1554 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Fina bilder som vanligt!
För en som bara kört modelltåg, hur var det att köra en Tb istället för Du2?
//Björn

Tack för beröm. Du2 var trots högre effekt lite segare än Tb, speciellt i uppförsbacken mot Bålsta. Tb drog villigt, om än sakta och med väldiga ljudsensationer. Just vid grustömning (krypkörning) var det något lättare att finlira med Tb.
Körkomfortmässigt var Tb i viss mån bättre, men det stora problemet var sikten när man körde med huven främst. Man var tvungen att ha en signalkunning person med för att hålla koll på andra sidan. Båda loken var besvärliga att köra när man var tvungen att titta ut genom sidofönstret. På Tb sitter pådraget på sidan om förarstolen mot mitten av hytten. D-lokets pådrag (kaffekvarnen eller ratt på senare tid i några lok) var lite lättare att nå, men det var heller inte bekvämt.