Vilka lok (Fordon: lok)
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
av mormorsgruvan, Saturday, January 25, 2020, 11:21 (1551 dagar sedan)
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
av mormorsgruvan, Saturday, January 25, 2020, 11:27 (1551 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Dalasågen i Mora annonserade åren 1954-1955 ut.
Tre lokomotiv.
Ett lokomotiv 75 ton. Inga uppgifter om spårvidd.
av Mattias Jansson, Saturday, January 25, 2020, 13:43 (1551 dagar sedan) @ mormorsgruvan
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
Om uppgifterna stämmer så tillverkades fyra 891mm lok av Nohab det året, två till HWJ och två till WÅB, dvs två av de tre som omsider blev VÅHJ. De två WÅB-loken såldes 1916 till banbygget av Ostkustbanan, medan HWJ-loken såldes 1908 till respektive Skara-Timmersdala och Lidköpings Järnväg, d v s Tunbanan. Även om det är fem år mellan din annons och angiven försäljning skulle jag således gissa att det handlar om fd Hultsfred-Västerviks Järnvägs lok 13 och 14.
av Ola Almquist, Saturday, January 25, 2020, 16:09 (1551 dagar sedan) @ Mattias Jansson
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
Om uppgifterna stämmer så tillverkades fyra 891mm lok av Nohab det året, två till HWJ och två till WÅB, dvs två av de tre som omsider blev VÅHJ. De två WÅB-loken såldes 1916 till banbygget av Ostkustbanan, medan HWJ-loken såldes 1908 till respektive Skara-Timmersdala och Lidköpings Järnväg, d v s Tunbanan. Även om det är fem år mellan din annons och angiven försäljning skulle jag således gissa att det handlar om fd Hultsfred-Västerviks Järnvägs lok 13 och 14.
Instämmer!
av Ola Almquist, Sunday, January 26, 2020, 11:54 (1550 dagar sedan) @ Mattias Jansson
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
Om uppgifterna stämmer så tillverkades fyra 891mm lok av Nohab det året, två till HWJ och två till WÅB, dvs två av de tre som omsider blev VÅHJ. De två WÅB-loken såldes 1916 till banbygget av Ostkustbanan, medan HWJ-loken såldes 1908 till respektive Skara-Timmersdala och Lidköpings Järnväg, d v s Tunbanan. Även om det är fem år mellan din annons och angiven försäljning skulle jag således gissa att det handlar om fd Hultsfred-Västerviks Järnvägs lok 13 och 14.
Det hör till saken att om man läser hela annonsen så står det att närmare upplysningar lämnas genom jernvägsbyrån, Vestervik.
av Mikael Blom, Monday, January 27, 2020, 00:08 (1549 dagar sedan) @ Mattias Jansson
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
Om uppgifterna stämmer så tillverkades fyra 891mm lok av Nohab det året, två till HWJ och två till WÅB, dvs två av de tre som omsider blev VÅHJ. De två WÅB-loken såldes 1916 till banbygget av Ostkustbanan, medan HWJ-loken såldes 1908 till respektive Skara-Timmersdala och Lidköpings Järnväg, d v s Tunbanan. Även om det är fem år mellan din annons och angiven försäljning skulle jag således gissa att det handlar om fd Hultsfred-Västerviks Järnvägs lok 13 och 14.
Var det inte HWJ lok 15 "SNABB" och 16 "RAPP" som såldes 1908? Lok 13 och 14 blev väl sedermera NVHJ 1 och 2.
av Ola Almquist, Monday, January 27, 2020, 01:31 (1549 dagar sedan) @ Mikael Blom
I Dagens nyheter år 1903 finns en annons: två begagnade fyrkopplade lok, 891mm, 12,5 ton, Nohab 1889.
Från vilken järnväg kom dessa.
Om uppgifterna stämmer så tillverkades fyra 891mm lok av Nohab det året, två till HWJ och två till WÅB, dvs två av de tre som omsider blev VÅHJ. De två WÅB-loken såldes 1916 till banbygget av Ostkustbanan, medan HWJ-loken såldes 1908 till respektive Skara-Timmersdala och Lidköpings Järnväg, d v s Tunbanan. Även om det är fem år mellan din annons och angiven försäljning skulle jag således gissa att det handlar om fd Hultsfred-Västerviks Järnvägs lok 13 och 14.
Var det inte HWJ lok 15 "SNABB" och 16 "RAPP" som såldes 1908? Lok 13 och 14 blev väl sedermera NVHJ 1 och 2.
Visst ska det vara så. HWJ 15 och 16. Nja, senare forskning har visat att det var lok 12 som blev NVHJ 1. HWJ 13 blev NVHJ 3.
av Karlsson, Monday, January 27, 2020, 01:01 (1549 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Om uppgifterna stämmer så tillverkades fyra 891mm lok av Nohab det året, två till HWJ och två till WÅB, dvs två av de tre som omsider blev VÅHJ.
Du menar väl NVHJ? Av det som senare blev VÅHJ fanns inget 1889, den första sträckan öppnades 1895.
av Rolf Nordin, Saturday, January 25, 2020, 15:37 (1551 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Delade din förfrågan till Facebook-gruppen "891 millimeter" och fick denna kommentar:
[img]images/uploaded/202001251436295e2c526db4215.jpg[/img]
av Ola Almquist, Saturday, January 25, 2020, 16:08 (1551 dagar sedan) @ Rolf Nordin
Delade din förfrågan till Facebook-gruppen "891 millimeter" och fick denna kommentar:
[img]images/uploaded/202001251436295e2c526db4215.jpg[/img]
Vilket är helt fel...
/Ola
av K Lemming, Sunday, January 26, 2020, 22:24 (1549 dagar sedan) @ Ola Almquist
Delade din förfrågan till Facebook-gruppen "891 millimeter" och fick denna kommentar:
[img]images/uploaded/202001251436295e2c526db4215.jpg[/img]
Vilket är helt fel.../Ola
Inte första gången jag ser totala villfarelser presenteras som fakta av den skribenten, så föga förvånande.