Falköping ranten namnbyte (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Saturday, January 25, 2020, 13:34 (1551 dagar sedan)

Varför bytte Falköping namn till Falköping Ranten…?

Falköping ranten namnbyte

av Mattias Jansson, Saturday, January 25, 2020, 14:12 (1551 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Varför bytte Falköping namn till Falköping Ranten…?

Utan att veta tillåter jag mig som född och uppvuxen på orten att spekulera.
När stationen byggdes 1858 fanns ingen bebyggelse alls på platsen och till det väldigt lilla Falköping var det ungefär 1,5 km. Relativt snabbt växte dock en del bebyggelse upp runt stationen. På 10- och 20-talen fanns en ortsbildning som officiellt hette Falköpings förstäders municipalsamhälle med drygt 1000 invånare. Det bör ha varit huvuddelen av den äldre bebyggelsen på norra sidan av järnvägen, sluttningen upp mot Mösseberg.
Exakt när de båda orterna växte ihop vet jag inte, men Centralskolan byggdes 1906 då på ren landsbygd mittemellan gamla staden och stationssamhället. Längs S:t Olofsgatan som förbinder de båda ortshalvorna, och vid vilken nämnda skola ligger finns än idag i huvudsak stenhus från just perioden 1910-20-tal. I kombination med ett par större fabriker i anslutning till stadsstationen (som efter namnändringen blev södra station) så skulle jag tippa att det senast runt 1930-31 bör ha varit i praktiken en enda tätort (fast det begreppet dyker inte upp i SCBs statistik förrän något senare iofs).
Eftersom det var just då namnbytet ägde rum misstänker jag att man vid det laget inte längre såg det som två orter. Lokalt lever namnet Ranten kvar, men som en stadsdel, det skulle alltså knappast vara typiskt om någon idag gjorde en sådan distinktion som "jag har bott både i Falköping och Ranten" eller "är du från Falköping eller Ranten?".

Falköping ranten namnbyte

av Alex, Saturday, January 25, 2020, 14:17 (1551 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det är väl egentligen tvärtom att Falköping Ranten byte namn till Falköping C. När järnvägen byggdes kom stationen på Västra stambanan och där även sammanbindningsbanan till Nässjö anslöt att ligga i en "förort" till Falköping som hette och heter Ranten. Den ligger knappt 2 km från Falköpings centrum och jag tror även att den nedlagda stationen Falköping Södra låg närmare centrum

Sammanbindningsbanan till Nässjö var under en tid också den väg som man fick ta till Skåne från Stockholm innan järnvägen mellan Nässjö och Katrineholm/Järna var färdigställd.

Falköping ranten namnbyte

av S-O Strand, Saturday, January 25, 2020, 15:43 (1551 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Varför bytte Falköping namn till Falköping Ranten…?

För att förtydliga. Frågan gäller alltså namnändringen från Falköping till Falköping Ranten den 1 juni 1895. Jag har en känsla av att de hittills svarande har missuppfattat frågan.
Kan det ha varit för att undvika förväxling med stationen Falköpings stad?

Falköping ranten namnbyte

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, January 25, 2020, 16:36 (1551 dagar sedan) @ S-O Strand

Jag har tittat i ”Sveriges Järnvägsstationer” 2:a Distriktet (Mihnoss)
Tryckt 1950.
I stycket som rör Falköping C står följande. Jag Citerar:
”Ungefär samtidigt som den Västra stambanan byggdes var även arbetena igång med Södra stambanan, som öppnades för trafik den 1 december 1864.
Tolv år därefter, 1876, tillkom utmed denna bana en mindre station benämnd ”Falköpings Stad”.
Huvudstationen erhöll då namnet ”Falköping Ranten”. Numera benämns stationerna Falköpings Södra och Falköpings Central”

Falköping ranten namnbyte

av Kjell Aghult, Saturday, January 25, 2020, 16:47 (1551 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag har tittat i ”Sveriges Järnvägsstationer” 2:a Distriktet (Mihnoss)
Tryckt 1950.
I stycket som rör Falköping C står följande. Jag Citerar:
”Ungefär samtidigt som den Västra stambanan byggdes var även arbetena igång med Södra stambanan, som öppnades för trafik den 1 december 1864.
Tolv år därefter, 1876, tillkom utmed denna bana en mindre station benämnd ”Falköpings Stad”.
Huvudstationen erhöll då namnet ”Falköping Ranten”. Numera benämns stationerna Falköpings Södra och Falköpings Central”

Här får man nog värdera källor. Datumet 1895-01-01 är taget ur SJ cirkulärsamling. "Mihnoss"
kan ibland ha vissa fel. Cirkulärsamligen, från "tidernas morgon" genomgicks successivt under arbetet med Järnvägsdata 4. Förstås då bara grupperna "Allmänt" och "Trafik". Grupperna om personal, ekonomi, kommersiell tjänst etc var i detta sammanhang ointressanta.

Falköping ranten namnbyte

av Christer Fredriksson, Saturday, January 25, 2020, 19:44 (1551 dagar sedan) @ Kjell Aghult

BP 1894 11 28:

[img]images/uploaded/202001251844175e2c8c81bac96.jpg[/img]

Falköping ranten namnbyte

av Sune Nylén, Sunday, January 26, 2020, 09:03 (1551 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Från 1 juni 1895 då. Formuleringen i texten är i övrigt som vore den hämtad ur
Grönköpings Veckoblad.

Falköping ranten namnbyte

av Kjell Aghult, Sunday, January 26, 2020, 12:15 (1551 dagar sedan) @ Sune Nylén

Från 1 juni 1895 då. Formuleringen i texten är i övrigt som vore den hämtad ur
Grönköpings Veckoblad.

Tack! Felläst av mig ur Järnvägsdata 4, jag sneglat på närliggande Odensberg!

Falköping ranten namnbyte

av Ola Almquist, Sunday, January 26, 2020, 12:29 (1551 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

BP 1894 11 28:

[img]images/uploaded/202001251844175e2c8c81bac96.jpg[/img]

Det nämns även i Post- och Inrikes Tidningar den 26 mars 1895, liksom att Oxelösundsbanans station i Eskilstuna ska benämnas Eskilstuna central (även detta den 1 juni) och en ny hållplats öppnas mellan Trehörningsjö och Nyåker.

M.v.h.
Ola