Rm-lokens slit på malmbanan. (Järnväg allmänt)
Finishen på Rm-loken var ingen vidare efter några år med malmtrafiken.
Gällivare okänt år.
Malmvagnarna har inga stänkskydd, vilket syns på lokens fronter.
av Cargoman, Saturday, January 25, 2020, 19:00 (1551 dagar sedan)
Finishen på Rm-loken var ingen vidare efter några år med malmtrafiken.
Gällivare okänt år.
Malmvagnarna har inga stänkskydd, vilket syns på lokens fronter.
av Stig Lagergren, Saturday, January 25, 2020, 20:05 (1551 dagar sedan) @ Cargoman
Ingen vacker syn men fina bilder. Och SJ-märket syns ju bra.
av ak44, Saturday, January 25, 2020, 23:45 (1550 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Går det att spola bort med t.ex en högtryckstvätt, eller "sitter det som berget?"
(Det var ju berg från början. ;-) )
av Olle E, Sunday, January 26, 2020, 10:57 (1550 dagar sedan) @ Cargoman
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
av mormorsgruvan, Sunday, January 26, 2020, 13:08 (1550 dagar sedan) @ Olle E
Sliter koppelstångslok mer på rälsen än boggielok ?
av BD, Sunday, January 26, 2020, 18:19 (1550 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Sliter koppelstångslok mer på rälsen än boggielok ?
Ja. Lång fast hjulbas sliter.
av Lennart Petersen, Monday, January 27, 2020, 15:48 (1549 dagar sedan) @ Olle E
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
Man rustade upp och moderniserade Dm3 och med effektivare omlopp klarade de, tilldammans med de norska loken hela malmtrafiken.
Dm3 kunde ju nästan bara användas till malmtrafik medan Rm kunde användas i godståg söderut och faktiskt har de också använts i persontåg på Malmö-Trelleborg.
av mamma Ulla, Monday, January 27, 2020, 16:36 (1549 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
Man rustade upp och moderniserade Dm3 och med effektivare omlopp klarade de, tilldammans med de norska loken hela malmtrafiken.
Dm3 kunde ju nästan bara användas till malmtrafik medan Rm kunde användas i godståg söderut och faktiskt har de också använts i persontåg på Malmö-Trelleborg.
Var det inte också ett problem med Rc/Rm's dåliga effektfaktor? Att dom egentligen var rätt värdelösa där uppe.
av Lennart Petersen, Monday, January 27, 2020, 19:28 (1549 dagar sedan) @ mamma Ulla
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
Man rustade upp och moderniserade Dm3 och med effektivare omlopp klarade de, tilldammans med de norska loken hela malmtrafiken.
Dm3 kunde ju nästan bara användas till malmtrafik medan Rm kunde användas i godståg söderut och faktiskt har de också använts i persontåg på Malmö-Trelleborg.
Var det inte också ett problem med Rc/Rm's dåliga effektfaktor? Att dom egentligen var rätt värdelösa där uppe.
Lite mer inofficiellt så ansågs det vara problem med Rm på malmbanan. Vilket väl bidrog till att dom flyttades , utöver nu att dom i princip var övertaliga. Inget om problem med Rm nämns i Elloksboken men där nämns ju så gott som inget problem med ASEA-lok
Det var ju inte heller särskilt rationellt med en lokkombination med 6 förarhytter.
av Överkörmästaren, Monday, January 27, 2020, 20:40 (1549 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
Man rustade upp och moderniserade Dm3 och med effektivare omlopp klarade de, tilldammans med de norska loken hela malmtrafiken.
Dm3 kunde ju nästan bara användas till malmtrafik medan Rm kunde användas i godståg söderut och faktiskt har de också använts i persontåg på Malmö-Trelleborg.
Var det inte också ett problem med Rc/Rm's dåliga effektfaktor? Att dom egentligen var rätt värdelösa där uppe.
Lite mer inofficiellt så ansågs det vara problem med Rm på malmbanan. Vilket väl bidrog till att dom flyttades , utöver nu att dom i princip var övertaliga. Inget om problem med Rm nämns i Elloksboken men där nämns ju så gott som inget problem med ASEA-lok
Det var ju inte heller särskilt rationellt med en lokkombination med 6 förarhytter.
Hur mycket hade man sparat på att bygga dem med bara en hytt?
av Lennart Petersen, Tuesday, January 28, 2020, 03:04 (1548 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
Man rustade upp och moderniserade Dm3 och med effektivare omlopp klarade de, tilldammans med de norska loken hela malmtrafiken.
Dm3 kunde ju nästan bara användas till malmtrafik medan Rm kunde användas i godståg söderut och faktiskt har de också använts i persontåg på Malmö-Trelleborg.
Var det inte också ett problem med Rc/Rm's dåliga effektfaktor? Att dom egentligen var rätt värdelösa där uppe.
Lite mer inofficiellt så ansågs det vara problem med Rm på malmbanan. Vilket väl bidrog till att dom flyttades , utöver nu att dom i princip var övertaliga. Inget om problem med Rm nämns i Elloksboken men där nämns ju så gott som inget problem med ASEA-lok
Det var ju inte heller särskilt rationellt med en lokkombination med 6 förarhytter.
Hur mycket hade man sparat på att bygga dem med bara en hytt?
Vet absolut inget om de exakta proportionerna men en förarhytt med all dess utrustning måste ju kosta betydande belopp.
Men Rm var ju i princip bara försökslok för att kunna simulera hur det tänkta men aldrig beställda Mc-loken med trippel boggier ku de uppföra sig i malmtrafik. Tanken tycks ha varit att om Mc beställts så skulle boggierna från Rm användas till dessa medan resten av Rm-loken skulle konverteras till ett vanligt Rc-4 .
av -RB-, Tuesday, January 28, 2020, 15:43 (1548 dagar sedan) @ Lennart Petersen
I ett gammalt ÅW fanns en SJ bogginummerförteckning med 12 nummer reserverade för Rc4 boggier till konvertering av Rm loken (till Rc4) .
mvh Rolf Berg
av BM, Wednesday, January 29, 2020, 10:52 (1547 dagar sedan) @ -RB-
Än idag återfinns den sexaxliga historien i rc¤:s maskinrum.
Motormöblerna heter S1 - S4
Apparatskåpet med säkringar och strömbrytare heter S7.
S5 och S6 finns inte
av Peter Flink, Wednesday, January 29, 2020, 12:10 (1547 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Sådär skitiga är ju alla lok på malmbanan.
Varför försvann Rm söderut så tidigt? Var det i samma veva som Dm utgick ur malmtrafiken?
Man rustade upp och moderniserade Dm3 och med effektivare omlopp klarade de, tilldammans med de norska loken hela malmtrafiken.
Dm3 kunde ju nästan bara användas till malmtrafik medan Rm kunde användas i godståg söderut och faktiskt har de också använts i persontåg på Malmö-Trelleborg.
Var det inte också ett problem med Rc/Rm's dåliga effektfaktor? Att dom egentligen var rätt värdelösa där uppe.
Lite mer inofficiellt så ansågs det vara problem med Rm på malmbanan. Vilket väl bidrog till att dom flyttades , utöver nu att dom i princip var övertaliga. Inget om problem med Rm nämns i Elloksboken men där nämns ju så gott som inget problem med ASEA-lok
Det var ju inte heller särskilt rationellt med en lokkombination med 6 förarhytter.
Hur mycket hade man sparat på att bygga dem med bara en hytt?
Vet absolut inget om de exakta proportionerna men en förarhytt med all dess utrustning måste ju kosta betydande belopp.
Men Rm var ju i princip bara försökslok för att kunna simulera hur det tänkta men aldrig beställda Mc-loken med trippel boggier ku de uppföra sig i malmtrafik. Tanken tycks ha varit att om Mc beställts så skulle boggierna från Rm användas till dessa medan resten av Rm-loken skulle konverteras till ett vanligt Rc-4 .
Denna fick jag i Kiruna vintern 1985/86 när jag var utlånad från Hagalund för malmtågskörning mm.