Skeppsbron Stockholm - Godstrafiken ? (Järnväg allmänt)

av Littera JS, Sunday, January 26, 2020, 09:36 (1523 dagar sedan)

Det finns uppgifter om att ”[i]nästan alla spår togs bort mars 1975[/i]” men vilket år gick det sista tåget från Skeppsbrokajen ?

Skeppsbron Stockholm - Godstrafiken ?

av Strömgränsreferensen, Sunday, January 26, 2020, 09:41 (1523 dagar sedan) @ Littera JS

Det finns uppgifter om att ”[i]nästan alla spår togs bort mars 1975[/i]” men vilket år gick det sista tåget från Skeppsbrokajen ?

Har dessvärre inget svar: men ytterligare en fråga!
När gick sista vagnen från Skansbangården och alla anslutande spår därifrån?

Skeppsbron Stockholm - Godstrafiken ?

av Kjell Aghult, Sunday, January 26, 2020, 11:57 (1523 dagar sedan) @ Littera JS

Det finns uppgifter om att ”[i]nästan alla spår togs bort mars 1975[/i]” men vilket år gick det sista tåget från Skeppsbrokajen ?

Svårt att säga, då vagnomsättningen skedde under växlingsrörelse (I dag förkortat till
´växling´). Som bara i specialfall bokfördes. Den lokala vagnredovisningen datoriserades vid något tillfälle - dittills skett i de s k kajvaktsböckerna. Christer F?

Gamla sysslan kajvakt kunde skötas av en äldre växlare. Goodh på Örebro S - med flera industriområden - pryade jag 1968 hos. Sällan satt vi i någon kur. I stället cyklade runt och han tog upp vagnbeställningarna för nästa lastningsdag. Kollade samtidigt vilka vagnar som beräknade bli slutlossade (ev. kunde returlastas) och noterade dem som "stått över tiden" (Jag tror det då var tio dagtimmars lossningsfrist). Vagnarna skulle ju cirkulera, likaväl som lastbilar. G. visste förstås vilka lagerbasar etc som då i praktiken bestämde transporterna. Innan saken statushöjts och blivit logistik.

Kajvakten i stora Malmö hamnbana (företag i hamnen) lär t o m ha haft tjänstemoped!

Skeppsbron Stockholm - Godstrafiken ?

av Christer Fredriksson, Sunday, January 26, 2020, 12:36 (1523 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I Skandiahamnen, Pölsebo och Tingstad i Göteborg hade kajvakterna tjänstebilar.

Skeppsbron Stockholm - Godstrafiken ?

av Kjell Aghult, Sunday, January 26, 2020, 16:32 (1523 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

I Skandiahamnen, Pölsebo och Tingstad i Göteborg hade kajvakterna tjänstebilar.

När datoriserades gamla kajvaktsboken? I det omtalade KAL-projektet i Göteborg?
Jag kan inget om SJ-Datas många verksamheter.

Parentetiskt: Kajvakt Goodh var småkändis ute hos kunderna, kom och gick fritt förbi vaktkontor etc. Skötte sitt jobb, jag fick hänga på. Men vet inte om alla i yrket arbetade på hans sätt.

Skeppsbron Stockholm - Godstrafiken ?

av Strömgränsreferensen, Wednesday, January 29, 2020, 02:10 (1520 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I Skandiahamnen, Pölsebo och Tingstad i Göteborg hade kajvakterna tjänstebilar.

När datoriserades gamla kajvaktsboken? I det omtalade KAL-projektet i Göteborg?
Jag kan inget om SJ-Datas många verksamheter.

Parentetiskt: Kajvakt Goodh var småkändis ute hos kunderna, kom och gick fritt förbi vaktkontor etc. Skötte sitt jobb, jag fick hänga på. Men vet inte om alla i yrket arbetade på hans sätt.

"wicke" på Skansbangården skötte om sina kunder, en extra tur över svängbron med en sen vagn till säg Bröderna Edstrand kunde säkert som Amen i kyrkan löna sig till jul :-D