Ombyggnad av T-lok i Finnland (Järnväg allmänt)

av Kent Hedqvist, Sunday, January 26, 2020, 10:51 (1545 dagar sedan)

1942 såldes 20 lok litt Ta och Tb till Finland. Detta väcker ett antal frågor om hur man byggde om loken för den bredare spårvidden, det skiljer ju nästan 9 cm.
Bytte man de kopplade axlarna, svetsade på förlängningar, eller kunde hjulen tillåtas ligga delvis utanför axeländen?
Flyttade man ut cylindrarna eller lät man vevstakarna arbeta snedställda?
Ändrades rambalkarna?
Hur gjorde man med lagringen av koppelaxlarna? Bredare lager, utstickande del av axeln, påbyggnad av ramen så att lagren kom längre ut?
Om man räknar lite på det finner man att det sannolikt var en mer komplicerad ombyggnad än man kan tro vid en första anblick. Antingen lade man ned ganska mycket arbete på att ändra loken, eller tillät man snedbelastningar med kraftigt ökat slitage som följd. Den maximala tryckkraften på vevstakslagret är exempelvis 28 Mp! Snedbelastning här betyder mycket kort livslängd på lagret.
Kent

Ombyggnad av T-lok i Finnland

av Thomas Tell, Monday, January 27, 2020, 00:14 (1544 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

1942 såldes 20 lok litt Ta och Tb till Finland. Detta väcker ett antal frågor om hur man byggde om loken för den bredare spårvidden, det skiljer ju nästan 9 cm.
Bytte man de kopplade axlarna, svetsade på förlängningar, eller kunde hjulen tillåtas ligga delvis utanför axeländen?
Flyttade man ut cylindrarna eller lät man vevstakarna arbeta snedställda?
Ändrades rambalkarna?
Hur gjorde man med lagringen av koppelaxlarna? Bredare lager, utstickande del av axeln, påbyggnad av ramen så att lagren kom längre ut?
Om man räknar lite på det finner man att det sannolikt var en mer komplicerad ombyggnad än man kan tro vid en första anblick. Antingen lade man ned ganska mycket arbete på att ändra loken, eller tillät man snedbelastningar med kraftigt ökat slitage som följd. Den maximala tryckkraften på vevstakslagret är exempelvis 28 Mp! Snedbelastning här betyder mycket kort livslängd på lagret.
Kent

SJ gjorde förutom "reparation" av 20 lok ombyggnad enligt följande.
Fyrboxar av koppar byttes mot dylika av stål, ändring av axlar, hjul och bromsupphängning mm. Alla hjullager var kvar på sina gamla positioner.
Tenderhjulen fick nygjutna stålstommar med konisk form så att hjulcentra hamnade längre in.
Hjulstommarna på loket försågs med på insidan påsvetsade 42,5 mm ringar och sattes på de gamla axlarna. Stommar avsvarvades 42,5 mm på utsidan så att koppeltapparna hamnade rätt i förhållande till cylindrarna. Ingen snedbelastning här alltså.
Boggiaxlarna förlängdes utåt av en ditskruvad rund bit och dess hjulstommar fick också en påsvetsad ring på insidan.

/tell

Ombyggnad av T-lok i Finland Kopparboxar

av BD, Monday, January 27, 2020, 06:39 (1544 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fyrboxar av koppar byttes mot dylika av stål, ändring av axlar, hjul och bromsupphängning mm. Alla hjullager var kvar på sina gamla positioner.


Endast vid behov erhöll loken ny stålfyrbox. Många av loken, troligen de flesta, levererades till VR med kopparfyrbox.
VR skulle leverera lika mycket koppar som motsvarade det som fanns i loken till SJ.

Ombyggnad av T-lok i Finland

av Kent Hedqvist, Monday, January 27, 2020, 10:06 (1544 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för svar (och tack BD för att du ändrade stavfelet i rubriken!).
Den förändring du beskriver Thomas ger ju full klarhet i hur det maskinmässigt fungerade. Det visar ju också att i och med denna ombyggnad kom koppelstängerna 42 mm närmare hjulringen. En koll på ritningen visar att det fanns plats. Något förvånande tycker jag! Det innebar ju också att vridpåkänningarna på koppelaxlarna och koppelstängernas lager faktiskt blev mindre efter ombyggnad än innan. Intressant!
Kent

Omspårning av tyska krigslok

av BD, Tuesday, January 28, 2020, 07:06 (1543 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

[img]https://oi25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Hjul/52/1.jpg[/img]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Hjul/52/1990a.jpg[/IMG]

[img]https://oi25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Hjul/52/200907%20113.jpg[/img]

Ryssarna har ändrat många normalspåriga ånglok till bredspår. Den vanligaste metoden var att vända hjulen och därvid även vända hjulringen.
Därnäst vanligt var att endast pressa in hjulstommen ca 35 mm mindre än vanligt och att göra den övriga anpassningen genom annorlunda svarvning av hjulringen.

Sedermera återändrades ursprungligen normalspåriga bredspåriga hjulsatser med omvända hjul till normalspåriga utan att vända hjulen. Man pressade in hjulen efter att man sett till att motvikten på insidan hade frigång.

Beträffande krafter. När en bredspårig hjulsats med utvändig lagring för ex vis godsvagnar ändras till normalspårig genom att hjulen pressas in [b]ökar[/b] påkänningen på axeltapparna.