Norrviken 6 augusti 1967 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Sunday, January 26, 2020, 22:17 (1545 dagar sedan)

Stannade till i Norrviken för att fotografera Y3. Även ett persontåg fastnade på plåten.
[img]images/uploaded/202001262114535e2e014dccfd1.jpg[/img][img]images/uploaded/202001262115105e2e015eeca3b.jpg[/img]S 674 "Siljan" passerar. Obs. stationshuset och magasinet.


[img]images/uploaded/202001262116195e2e01a36cbd8.jpg[/img]Ett persontåg med lite udda sammansättning, D-lok, Bo6, Bo14c (el. Bo10a), Bo8b och Ao15b.

Norrviken 6 augusti 1967

av Mattias Jansson, Monday, January 27, 2020, 12:49 (1545 dagar sedan) @ Stig Lagergren


[img]images/uploaded/202001262116195e2e01a36cbd8.jpg[/img]Ett persontåg med lite udda sammansättning, D-lok, Bo6, Bo14c (el. Bo10a), Bo8b och Ao15b.

Den sista bilden, med tanke på en fråga om trävagnar som var uppe nyligen, minns du vad som var mer normal sammansättning på Uppsala-Stockholmstågen vid just den tiden, för det var det den frågan i hög grad handlade om?

(Vid den tiden bodde huvuddelen av min farmors släkt ännu i Norrviken, hon reste säkert regelbundet där, tänk om man hade fått se en 51-årig farmor på perrongen :) )

Norrviken 6 augusti 1967

av Stig Lagergren, Monday, January 27, 2020, 14:21 (1545 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Kan tyvärr inte svara på frågan men trävagnarna var ju helt borta då. Gissar att normalsammansättning var Ao15b och 4 Bo8 men jag bodde inte i trakten då så jag kan inte säga säkert.

Norrviken 6 augusti 1967

av Bobo L, Monday, January 27, 2020, 14:47 (1545 dagar sedan) @ Mattias Jansson


[img]images/uploaded/202001262116195e2e01a36cbd8.jpg[/img]Ett persontåg med lite udda sammansättning, D-lok, Bo6, Bo14c (el. Bo10a), Bo8b och Ao15b.


Den sista bilden, med tanke på en fråga om trävagnar som var uppe nyligen, minns du vad som var mer normal sammansättning på Uppsala-Stockholmstågen vid just den tiden, för det var det den frågan i hög grad handlade om?

Från 60-talet har jag nog inga egna minnen men under tidigt 70-tal såg jag, och reste med, Uppsalatågen emellanåt. Mitt minne är att de "alltid" drogs av D-lok, och annars av vad brunt som helst. Visst kanske Ra eller Rb kan ha haft någon planenlig sväng med Uppsalatåg men i vart fall tror jag det dröjde länge innan Rc blev vanliga i dessa tåg. F-loken hade ju länge monopol på Uppsalatågen, som en slags reträttpost på gamla dar. Visst var det väl F-dominans ännu ett par år in på 80-talet?

Vissa, eller flera, av Uppsalatågen, men säkert inte alla, hade en tvåaxlig resgodsvagn. Alltså FV1, men säkert förekom tex FV2 eller dito 3 i undantagsfall. Något annat än FV1 har jag inget minne av i alla fall.

Vad beträffar vagnssammansättningen i övrigt tror jag nästan det var Kajsa Varg som gällde. Säkert fanns tre-fyra tågstammar färdigväxlade för dessa tåg, men det var nog ganska ad hoc från dag till dag, eller i mera ansträngda lägen kanske timme till timme, vad som råkade hamna där. Säkert hamnade sådana vagnar som man "inte ville ha nån annan stans" i dessa tåg liksom i de Eskilstunatåg som SJ-körde. Fd OKB-vagnar, "gäddvagnar" (Hechtwagen?) tex, och en eller annan av de nitade 30-talare som sedan länge hade fått vilfåtöljer, gick här. Någon kort vagn med B8-inredning men utan nackstöd gick ganska länge här (ombyggd trävagn, minns inte litt). B6 var dock i mina minnesbilder sällsynta i dessa tåg.

Man ska också komma ihåg att det kanske fortfarande gick persontåg med uppehåll på "alla" mellanstationer på både Dalabanan och Gävlebanan, och kanske hade även dessa tåg uppehåll på vissa stationer och hållplatser mellan Cst och U.

Det gick gamla brunvagnar, ofta av uddatyp, i även Västeråstågen men jag uppfattade det som att lätt igenkännbara uddavagnar på fd SWB aldrig syntes i Uppsalatågen. Inte tvärtom heller. Fjärrtågen norr om Mälaren, dvs de som gick till och från Hallsberg och bortom innehöll aldrig dessa uddavagnar. Jag har därför tänkt tanken att det var t ex Hallsberg som ansvarade för sammansättning av dagtågen på fd SWB och att "vagnpoolerna" var separerade.

Om detta kan säkert någon kunnig utveckla sig!