Det här med att slå på hjulringar (Fordon: allmänt)

av Arne, Sunday, February 01, 2009, 18:34 (5557 dagar sedan)

Jag undrar hur vanligt det är med att knacka/slå på hjulringar för att upptäcka fel? Nu har jag den senaste tiden sett flera exempel på denna rutin i TV-program från Vietnam och Transsibiriska järnvägen. Här hemma har jag inte varit med om att någon gått utmed tåget och systematiskt knackat på tåghjulen sedan hedenhös ;-) och det vore därför intressant om någon kan kommentera den här tidigare praxisen.

Det måste ju ha varit en viktig säkerhetsåtgärd eftersom man förr här i Sverige knackade på hjulen och uppenbarligen fortfarande i andra delar av världen gör detta. Så huru härmed alltså?

PS. Kanske det numer här i Sverige saknas kunskapen/erfarenheten att tolka klangen från tåghjulen när man slår på dem? Det fordrades säkert en viss vana att höra om det var något farligt slitage på gång. :-)

Det här med att slå på hjulringar

av morrgan, Sunday, February 01, 2009, 18:44 (5557 dagar sedan) @ Arne

Jag undrar hur vanligt det är med att knacka/slå på hjulringar för att upptäcka fel? Nu har jag den senaste tiden sett flera exempel på denna rutin i TV-program från Vietnam och Transsibiriska järnvägen. Här hemma har jag inte varit med om att någon gått utmed tåget och systematiskt knackat på tåghjulen sedan hedenhös ;-) och det vore därför intressant om någon kan kommentera den här tidigare praxisen.

Det måste ju ha varit en viktig säkerhetsåtgärd eftersom man förr här i Sverige knackade på hjulen och uppenbarligen fortfarande i andra delar av världen gör detta. Så huru härmed alltså?

PS. Kanske det numer här i Sverige saknas kunskapen/erfarenheten att tolka klangen från tåghjulen när man slår på dem? Det fordrades säkert en viss vana att höra om det var något farligt slitage på gång. :-)

Man knackar hjulen för att kolla att inte det är några lösa hjulringar. Är klangen ren så sitter de fast, är den dov eller annorlunda så finns det risk för lös hjulring.
För övring skall hjulknackaren med sina vana ögon se så att det inte finns några andra brister på tåget, t. ex .tunna eller trasiga bromsblock.

morrgan

Det här med att slå på hjulringar

av Micke Carlsson., Sunday, February 01, 2009, 18:47 (5557 dagar sedan) @ morrgan

Klangen är en indikation, men klangen ensam är inte utslagsgivande. Om klangen är dålig ska man leta vidare efter "verkliga" problem som förskjutna körnslag, rost, brusten lötring osv.

Det här med att slå på hjulringar

av Arne, Sunday, February 01, 2009, 19:04 (5557 dagar sedan) @ morrgan

Jag undrar hur vanligt det är med att knacka/slå på hjulringar för att upptäcka fel? Nu har jag den senaste tiden sett flera exempel på denna rutin i TV-program från Vietnam och Transsibiriska järnvägen. Här hemma har jag inte varit med om att någon gått utmed tåget och systematiskt knackat på tåghjulen sedan hedenhös ;-) och det vore därför intressant om någon kan kommentera den här tidigare praxisen.

Det måste ju ha varit en viktig säkerhetsåtgärd eftersom man förr här i Sverige knackade på hjulen och uppenbarligen fortfarande i andra delar av världen gör detta. Så huru härmed alltså?

PS. Kanske det numer här i Sverige saknas kunskapen/erfarenheten att tolka klangen från tåghjulen när man slår på dem? Det fordrades säkert en viss vana att höra om det var något farligt slitage på gång. :-)


Man knackar hjulen för att kolla att inte det är några lösa hjulringar. Är klangen ren så sitter de fast, är den dov eller annorlunda så finns det risk för lös hjulring.
För övring skall hjulknackaren med sina vana ögon se så att det inte finns några andra brister på tåget, t. ex .tunna eller trasiga bromsblock.

morrgan

Men varför verkar det som om man inte längre rutinmässigt knackar på hjulen här i Sverige? Jag kan inte påminna mig att jag sett den här kontrollen praktiseras på länge: är det månne för att man inte så lätt kommer åt hjulen på många motorvagnssätt? Eller är det monobloc-konstruktion på hjulen numer?

Jag är som novisen vid spisen när det gäller den här typen av kontroller. Men blev första gången instruerad om rutinen av min pappa på 50-talet när jag första gången såg en man gå utefter tåget och knackade hjulen vilket jag naturligtvis undrade över. Och nu har jag som sagt sett att man i fjärran länder typ Vietnam fortfarande gör denna manuella kontroll med hjälp av syn och hörsel. Så varför där men inte här?

Det här med att slå på hjulringar

av Robban, Sunday, February 01, 2009, 19:35 (5557 dagar sedan) @ Arne

När det gäller godsvagnar så har alla svenska idag helhjul så den kontrollen är överflödig, men om det kommer utländska vagnar så har endel av dessa (öststatsvagnar främst) sammansatta hjul och då bör man göra den kontrollen. Dessa ska dessutom vara märkta på hjulen med små vita streck i över skarven mellan hjulringen och skivan för att man lättare ska kunna se om hjulringen har lossnat.

Personvagnar däremot har sammansatta hjul, men dessa vet jag inte vad som gäller för.

Det här med att slå på hjulringar

av Kurt G Möller, Sunday, February 01, 2009, 20:24 (5557 dagar sedan) @ Arne

... Och nu har jag som sagt sett att man i fjärran länder typ Vietnam fortfarande gör denna manuella kontroll med hjälp av syn och hörsel. Så varför där men inte här?

Därför att många fortfarande tror att det ger entydiga utslag. Vilket det ALDRIG har gjort, som sagt!

Det här med att slå på hjulringar

av Arne, Sunday, February 01, 2009, 20:45 (5557 dagar sedan) @ Kurt G Möller

... Och nu har jag som sagt sett att man i fjärran länder typ Vietnam fortfarande gör denna manuella kontroll med hjälp av syn och hörsel. Så varför där men inte här?


Därför att många fortfarande tror att det ger entydiga utslag. Vilket det ALDRIG har gjort, som sagt!

Du menar att man invaggade sig i en falsk trygghet förr när man knackade hjulringar här i Sverige. Men vad har man då ersatt det hela med för kontroll? Dvs i de fall det inte är helhjul typ monobloc etc. Finns det någon behändig röntgenkontroll som kan göras på plats? Eller kontrolleras bara hjulen vid olika former av regelbundna revisioner?

Det här med att slå på hjulringar

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 01, 2009, 20:59 (5557 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Du menar väl att bara för att klangen är dålig behöver inte hjulringen vara lös?
finns där någon annan primär koll för att utröna (förutom det MC nämnt)?

Det här med att slå på hjulringar

av Micke Carlsson., Sunday, February 01, 2009, 22:04 (5557 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Du menar väl att bara för att klangen är dålig behöver inte hjulringen vara lös?

Exaktemente!

finns där någon annan primär koll för att utröna (förutom det MC nämnt)?

Om du slår på ringen och får dålig klang, kolla då om det finns några fel typ körnslag som vandrat etc. Om allt är OK förutom klangen, då är det OK.

Klangen kan vara bra trots andra fel. Klangen är inget fel i sig. Men det kan vara en indikation på att något (annat) är fel.

Att kolla klangen strax innan avgång är korkat, bättre att syna ett persontåg i lite bättre tid före så man hinner byta ut den vagnen i tåget isåfall. Därför ser man ingen kuta längs tåget inne på Cst med en hammare.

Att kolla klangen på en mellanstation är väl för att kolla om förarn bromsat sönder tåget på vägen. Med varmgångsdeckare minskar behovet radikalt av den insatsen. Dessutom är det bara blockbromsade personvagnshjul (svenska) som är sammansatta idag (utom R7), skivbroms går på helhjul.

Det här med att slå... språktillägg

av Micke Carlsson, Sunday, February 01, 2009, 22:52 (5557 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Arne som är språkmänniska kan iallafall glädja sig åt att "knacka hjulring" lever kvar som ett uttryck, även om man inte gör just den åtgärden i det sammanhanget längre.

Den som går på knacken på en bangård och knackar ett tåg lossar koppel, fäller upp övergångsbryggor osv och gör ett tågsätt klart för att delas och växlas om. När tåget är knackat går det fort och lätt (nåja) att växla runt och bygga ett nytt tåg.

Roffe, Kurt, Bobo, hette det "knacka" på Östra också?

Jonas, har du någon bild på "knackarboden" i Nynäshamn? (Kullstas första f d stationshus efter flytten ner till hamnen, där korvkiosken står idag intill bommarna? Vagnskötarnas oljebod alltså? )

Det här med att slå... knacktillägg

av Kurt G Möller, Sunday, February 01, 2009, 23:46 (5556 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Roffe, Kurt, Bobo, hette det "knacka" på Östra också?

Nix. Och på tidiga 80-talet hade vi fortfarande rätt gott om tid att jobba. Att slå isär ett 6-vagnarståg på ett par ställen tog bara ett par minuter extra...

Och Roffes hjulknack-beskrivning här nedan tror jag inte ngn förare var ÅLAGD att göra ö h t. Rätt, Roffe??

Det här med att slå... knacktillägg

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Monday, February 02, 2009, 11:28 (5556 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ja det hette knacka på RB.
Nej, man var inte ålagd att knacka. Jag hade Evert Woxdal som lärare och föredömme där.
//Roffe

Det här med att slå... knacktillägg

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, February 03, 2009, 21:25 (5555 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Läs frågan! Det gällde INTE hjulknack på dragfordon! Utan växling.

Det här med att slå på hjulringar

av Urban Åkesson, Sunday, February 01, 2009, 18:45 (5557 dagar sedan) @ Arne

Enligt sägnen så kunde inte hjulringskontrollanten i Nässjö vid pensionen säga hur ett felaktigt hjul lät, för han hade aldrig hittat något. Men kontrollen ren optiskt var nog viktig för samtidigt som han knackade hjulringar så lär han nog hittat ett och annat fel på upphängning o.s.v.

Det här med att slå på hjulringar

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, February 01, 2009, 22:17 (5557 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Micke har beskrivit förfarandet väl. Jag knackade hjulringarna oftast vid klargöring då jag hade fordon med hjulringar.
Det går att höra om den är lös på klangen. Det är en speciell klang. Även om man inte är säker så är ett dovt ljud tecken på något lurt. Men en riktigt lös ring hörs vid hammarslag och oftast är rost en indikation på felaktighet, som nämnts här ovan.
Jag hart tagit ur maskiner av den orsaken och haft rätt. Nu var det inte ofta, någon enstaka på 20 år(C:a), som jag körde hjulringsmaskiner
//Roffe S

Det här med att slå på hjulringar

av Staffan Granath, Sunday, February 01, 2009, 23:17 (5557 dagar sedan) @ Arne

Det måste ju ha varit en viktig säkerhetsåtgärd eftersom man förr här i Sverige knackade på hjulen och uppenbarligen fortfarande i andra delar av världen gör detta. Så huru härmed alltså?

PS. Kanske det numer här i Sverige saknas kunskapen/erfarenheten att tolka klangen från tåghjulen när man slår på dem? Det fordrades säkert en viss vana att höra om det var något farligt slitage på gång. :-)

Nu kanske jag är frispråkig men vill nämna ett par saker som farfar (och även pappa) lite i småskrockande berättade om saken när även jag i min ungdom frågade om :-|

deras åsikt var att det väsentliga var just att inspektera bromsar och upphängningar samt synliga hjulskador, främst på ekerhjulen.
de som gjorde det inlärdes vikten av att slå på hjulen, men det egentliga skälet skulle vara att stationsmästare/stationsinspektor hörde att personalen verkligen var vid hjulen.

detta gällde förhållandena vid deras stationer och kanske inte var en allmän uppfattning.

i farfarsfars noter står det dock anteckningar om hur en skadad vagn skulle kopplas ur tåget på enklaste sätt, så på 1800-talet var det i.a.f ett reelt problem (Mellansjö stn)

i morshyttanhar jag dock aldrig sett en hjulknackning :-| :-) :-D

Det här med att slå på hjulringar

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Monday, February 02, 2009, 23:27 (5556 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jo det kanske var så. Ekerhjul måste synas noga. En brusten eller sprucken eker är ingen höjdare. Det gick att höra även detta om man knackade med vagnsnyckeln om vagnen (i mitt fall oftast motorvagnen) stod så till att boggiramen gjorde det svårsynat men man ända kunde misstänka en spricka.
//Roffe

En hjulknackare i aktion

av BD, Monday, February 02, 2009, 09:18 (5556 dagar sedan) @ Arne

[image]
En BDZ hjulknackare som verkligen knackade på hjulen och div annat också.