Kronans Rallare (Historiskt material)

av Stora Borås @, Borgstena, Sunday, February 01, 2009, 19:29 (5562 dagar sedan)

Det sista stora järnvägsbygget i Sverige troddes på 1920-talet vara Inlandsbanebygget. För att dokumentera detta lät SJ i samarbete med Svensk Filmindustri spela in en film som fick titeln Kronans Rallare. Den fick Svensk premiär den 8:e Augusti 1932 på biografen Skandia i Stockholm. Emellertid var filmen färdig redan till SJ:s 75-årsjubileum 1931. Då var den åtskilligt längre med mycket mera teknisk dokumentation av olika arbetsmetoder. Den version som fick premiär 1932 är en omklippt och till "allmänheten" anpassad version för boigrafvisning. Min fråga är då: Var finns resten, och finns den ursprungliga, och kanske mera för oss historieintresserade versionen bevarad. I så fall var, och är den möjlig att få se? Det kanske till och med är så enkelt att Järnvägsmuseet "ligger" på den? Någonting att bita i för de som vet mer! Stora Borås.

Kronans Rallare

av Anders Ö,,,/NJM, Sunday, February 01, 2009, 20:15 (5562 dagar sedan) @ Stora Borås

Hur lång är biografversionen?

Vi lånade en rulle från SJs arkiv på 80-talet och den var (om jag minns rätt) iaf 2½h lång, så pass att det krävdes kiss- å kaffepaus halvvägs.
Men jag vill minnas den som tämligen populistisk med inte så mycket detaljvisningar av olika moment.

Kronans Rallare

av Stora Borås @, Borgstena, Sunday, February 01, 2009, 21:18 (5562 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Hej, biografversionen är 66 minuter lång. Har Du hittat en som är 2 1/2 timme, så har du förmodligen fått tag på "SJ-versionen". Går den fortfarande att låna? Stora Borås.

Kronans Rallare

av Kjell Friberg, Monday, February 02, 2009, 08:05 (5561 dagar sedan) @ Stora Borås

Båda versionerna fanns för uthyrning hos SJ Filmarkiv. Förmodligen finns de fortfarande kvar hos den som tog över detta arkiv (förmodligen SVT). På min tid som filmförevisare såg jag alltid till att få den längre versionen som jag tyvärr glömt namnet på men jag tror att den bara hette Rallare.

Kronans Rallare

av Jöran Johansson, Monday, February 02, 2009, 08:54 (5561 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Nja, den hette nog något annat.

Rallare var en spelfilm från 1947 med Åke Grönberg och John Elfström som de skådespelare man kanske minns mest. Den utspelade sig vid anläggningen av malmbanan. Har visats i teve åtminstone en gång.

Jöran

Kronans Rallare

av Ola Almquist, Monday, February 02, 2009, 10:09 (5561 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Rallare var en spelfilm från 1947 med Åke Grönberg och John Elfström som de skådespelare man kanske minns mest. Den utspelade sig vid anläggningen av malmbanan. Har visats i teve åtminstone en gång.

Se Svensk Filmdatabas. Filmfaktabladen innehåller bl.a. inspelningsplatser, premiär och TV-visningar.

M.v.h.
Ola

Kronans Rallare

av skogshans, Monday, February 02, 2009, 15:14 (5561 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det finns väl en film som heter Järnvägsbyggnad och som är ursprunget till Kronans Rallare. Den är 108 minuter och kom 1931.Har själv inte sett den men den verkar vara mer ingående.

Kronans Rallare

av Stora Borås @, Borgstena, Monday, February 02, 2009, 18:23 (5561 dagar sedan) @ Thomas Pettersson

Jag får tacka för alla svar jag har fått.

Nu är det emellertid så att det är lätt att det uppstår missförstånd om vad jag egentligen menar.

Såhär är det: Rallare, det är en spelfilm från 1947. Den har jag, men det var inte den jag frågade om.

Kronans Rallare, det är en spelfilm från 1932. Den har jag, jag behöver inte köpa den igen!

Den filmen är en nedklippt och romantiserad version av en dokumentär som SJ lät göra till 75-årsjubileet 1931.

Det är det icke nedklippta dokumentären jag frågar efter.

Med vänlig hälsning Stora Borås.

Kronans Rallare

av Thomas Pettersson, Monday, February 02, 2009, 21:07 (5561 dagar sedan) @ Stora Borås

Jag förstår, men det verkade inte som om alla i denna tråd kände till filmen, så det var till dessa jag riktade mig.

Kronans Rallare

av skogshans, Monday, February 02, 2009, 22:12 (5561 dagar sedan) @ Thomas Pettersson

Är det inte nedanstående film som menas? Dessa uppgifter har jag fått via Filminstitutets filmdatabas (tror jag det var). Om någon vet var den filmen kan finnas så är jag också intresserad.
Hans Kellerstam
============================================================================
Järnvägsbyggnad (1931)
Film
Grundfakta
Titlar
Bolag
FörlagaMusikstycken
Filmteam
Medverkande
UtmärkelserInspelningsplatser
Teknisk fakta
Censur
VisningarHandling
Kommentar
Sammansatt film
ÄmnesordFilmfaktablad (pdf) Tillbaka till sökresultat
Fler titlar: Järnvägsbyggnad
Regi: Gustaf Boge
Filmtyp: Långfilm
Längd: 108 minuter Mer
Åldersgräns: Barntillåten Mer
Produktionsland: Sverige
Produktionsbolag: AB Svensk FilmindustriMer
Svensk distributör: Kungliga JärnvägsstyrelsenMer
Kommentar: KommentarMer
Sverigepremiär: 1931-12-03

Kronans Rallare

av Thomas Tell, Monday, February 02, 2009, 23:18 (5561 dagar sedan) @ skogshans

Är det inte nedanstående film som menas? Dessa uppgifter har jag fått via Filminstitutets filmdatabas (tror jag det var). Om någon vet var den filmen kan finnas så är jag också intresserad.
Hans Kellerstam
============================================================================
Järnvägsbyggnad (1931)
Fler titlar: Järnvägsbyggnad
Regi: Gustaf Boge
Filmtyp: Långfilm
Längd: 108 minuter Mer
Åldersgräns: Barntillåten Mer
Produktionsland: Sverige
Produktionsbolag: AB Svensk FilmindustriMer
Svensk distributör: Kungliga JärnvägsstyrelsenMer
Kommentar: KommentarMer
Sverigepremiär: 1931-12-03

Denna film finns inte med i filmlistan som fanns på SJs arkiv i Värtan. Detta arkiv finns i dag på Järnvägsmuseum.
Jag hittar den inte heller i broschyren, "SJ film", om utlåningsfilmer från SJ.
Inte heller i SJ reklamavdelnings lista över SJ-filmer för internt bruk.
/tell

Kronans Rallare, Järnvägsbyggnad

av skogshans, Tuesday, February 03, 2009, 18:20 (5560 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har talat med Filminstitutets arkiv om "Järnvägsbyggnad" och där fins den inte. Men under har ju skett förr. Den kanske kan finnas i nå´t annat arkiv. Som nämnts tidigare, är "Järnvägsbyggnad" den film som i en uppenbarligen kraftigt nerklippt version kallas "Kronans Rallare" och som SVT har rätten till och även säljer. Kanske någon filmvetenskapligt lagd medborgare kan kasta ljus över frågan. Risken är dock uppenbar att originalfilmen "Järnvägsbyggnad" ej längre existerar.

Hans Kellerstam.:-(

Kronans Rallare, Järnvägsbyggnad

av Stora Borås @, Borgstena, Tuesday, February 03, 2009, 18:41 (5560 dagar sedan) @ skogshans

Hej alla.

Jag har nu skickat ett mejl till SVT som tydligen övertog SJ:s filmarkiv (och även SF:s). Jag har alltså frågat om de ligger på ursprungsfilmen. Får se vad svaret blir. Stora Borås.

Kronans Rallare, Järnvägsbyggnad

av skogshans, Tuesday, February 03, 2009, 22:45 (5560 dagar sedan) @ Stora Borås

Låter bra. Jag tänkte göra detsamma.

Hasse

Kronans Rallare, Järnvägsbyggnad

av skogshans, Friday, March 06, 2009, 11:12 (5529 dagar sedan) @ Stora Borås

Idag, 6/3 2009, har jag talat med SVTs filmarkiv som har SJs gamla filmarkiv. Filmen som jag och andra söker är "Järnvägsbyggnad", d v s ursprunget till den film om Inlandsbanans byggnad som blev spelfilmen "Kronans rallare". Den verkar inte finnas. I alla fall finns den inte i SVTs arkiv. Någon vet nå´t om denna films ev existens?

Hans Kellerstam

Kronans Rallare, Järnvägsbyggnad den här!?

av Staffan Granath, Friday, March 06, 2009, 12:13 (5529 dagar sedan) @ skogshans

Idag, 6/3 2009, har jag talat med SVTs filmarkiv som har SJs gamla filmarkiv. Filmen som jag och andra söker är "Järnvägsbyggnad", d v s ursprunget till den film om Inlandsbanans byggnad som blev spelfilmen "Kronans rallare". Den verkar inte finnas. I alla fall finns den inte i SVTs arkiv. Någon vet nå´t om denna films ev existens?

Hans Kellerstam

den här då!?

http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Filmdatabasen/?type=MOVIE&itemid=60807&ref=%2f...

var där för några veckor sedan om en av vattenfalls filmer men glömde bort att fråga om den här filmen :-P
ring/skriv och kolla, jag skulle åsså vilja se den om det nu är samma film :-| :-)

hälsas från det teatraliska horndal

Kronans Rallare, Järnvägsbyggnad den här!?

av skogshans, Friday, March 06, 2009, 13:15 (5529 dagar sedan) @ Staffan Granath

Mycket bra tips men nja, där har jag redan varit (inte lekamligen i o f s) och pratat med personalen. Helt rätt, det är den filmen det gäller. Den finns med som en arkivpost men ingen filmrulle!!??

Fler förslag mottages tacksamt.

Hasse K

det kan gå med list!?

av Staffan Granath, Friday, March 06, 2009, 18:23 (5529 dagar sedan) @ skogshans

Mycket bra tips men nja, där har jag redan varit (inte lekamligen i o f s) och pratat med personalen. Helt rätt, det är den filmen det gäller. Den finns med som en arkivpost men ingen filmrulle!!??

Fler förslag mottages tacksamt.

Hasse K

nä dom har nog inte själva filmrullen, men om man ber dom ta fram ledkortet med gammal information brukar det stå var filmen är arkiverad :-)

jag lyckades med en film om utbyggnaden av indalsälven som vattenfall tog fram :-), den låg på något som heter statens ljud o bildarkiv men som idag är omorganiserat naturligtvis läs mer på http://www.slba.se/index_oldslba.html

tyvärr får man vara rätt tydlig/handgriplig med SFI för att få dem att plocka fram ur det gamla manuella arkivet men trägen vinner.

på ledkortet står nämnligen en bokstav/sifferkombination som gör att det är lättare att hitta själva rullen hos kungl biblioteket eller vad den ligger;-)
trägen vinner alt. mutor brukar ge resultat:-)

bäst är att åka dit själv, men går det inte kanske någon i hufvudstaden kan ta sig till gärdet och förhärja arkivet om inte annat finn en väldans massa annat :-) :-)

tyvärr skall jag inte dit på ett tag men om det kan bero så.

(lyckligtvis är inte tidig trettiotalsfilm självförstörande så den är nog i bra skick :-) )


från ett ivrigt väntande morshyttan :-| :-) :-D

här åsså!?

av skogshans, Friday, March 06, 2009, 23:02 (5529 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tackar så mycket för uppslagen. Ja, man får kanske försöka "slita hjärtat" ur vissa för att komma vidare. Nu har man ytterligare att göra.

Hans Kellerstam

Kronans Rallare

av L-J, Thursday, February 17, 2011, 16:00 (4816 dagar sedan) @ Stora Borås

Jag har hittat den på trafikverkets arkiv.
Tydligen går den att låna.Länk