TGOJ AB3 6 och 7 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, January 29, 2020, 17:51 (1543 dagar sedan)

Hittade ett par bilder på dessa vagnar tagna i Hallsberg 28 maj 1968. De skall gå i ett tåg till Stockholm via Västerås (tåget har tydligen kafévagn Bo8cs). Vagnarna är ombyggda från ABo1 (när?) och jag ser att förstaklassavdelningen har fem fönster på korridorsidan. Tydligen så är korridoren på motsatta sidan mot SJ:s AB3. Jag noterar också att vagnarna heter AB3 (med liten trea) och saknar bogginollan trots att detta var före litterareformen. Fanns ju även SJ-vagnar som var före sin tid, B1c, B10c och Bc är dom jag kommer ihåg.[image]

[image]

TGOJ AB3 6 och 7

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 29, 2020, 21:46 (1542 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för dom bilderna!
Intressant!
Jag fick för ett antal år sedan tillgång till TGOJ:s arkiv i Eskilstuna. Jag hittade då några årgångar av TGOJ:s "illustrerade fordonsförteckningar" - eller vad de heter (jag befinner mig utomlands och har inte tillgång till dessa nu). Men några skisser som visar sådana vagnar kan jag inte minnas ha sett!
Naturligtvis visar förteckningen vagnarna av "modell 1957" - men inte med den fönsterdelningen!
Skisserna ifråga var/är väldigt enkla, man kan inte ens lita på måttuppgifter i de enkla skisserna - så man kan kanske inte ens lita på att skissen visar det faktiska utseendet ( även om det inte är "skalenligt" ).
Eller är det så, att jag varit slarvig med att läsa dessa ritningar? Jag har varit till Grängesberg "x" antal gånger, men aldrig sett denna fönsterdelning..
För övrigt är SJK:s arkiv, i den mån det finns kvar, inte att förakta: där fanns också några av dessa TGOJ:s fordonsförteckningar.
Berra

TGOJ AB3 6 och 7

av WS, Wednesday, January 29, 2020, 23:20 (1542 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tack för dom bilderna!
Intressant!
Jag fick för ett antal år sedan tillgång till TGOJ:s arkiv i Eskilstuna. Jag hittade då några årgångar av TGOJ:s "illustrerade fordonsförteckningar" - eller vad de heter (jag befinner mig utomlands och har inte tillgång till dessa nu). Men några skisser som visar sådana vagnar kan jag inte minnas ha sett!
Naturligtvis visar förteckningen vagnarna av "modell 1957" - men inte med den fönsterdelningen!
Skisserna ifråga var/är väldigt enkla, man kan inte ens lita på måttuppgifter i de enkla skisserna - så man kan kanske inte ens lita på att skissen visar det faktiska utseendet ( även om det inte är "skalenligt" ).
Eller är det så, att jag varit slarvig med att läsa dessa ritningar? Jag har varit till Grängesberg "x" antal gånger, men aldrig sett denna fönsterdelning..
För övrigt är SJK:s arkiv, i den mån det finns kvar, inte att förakta: där fanns också några av dessa TGOJ:s fordonsförteckningar.
Berra


Är ingen expert på TGOJ vagnar, men vill minnas någon tråd för länge sen,
där slutsatsen var att några vagnar fått an avancerad ändring/ombyggnad.

Kan det varit dessa vagnar? Christer F vet nog säkert. /WS/

TGOJ AB3 6 och 7

av Ola Almquist, Wednesday, January 29, 2020, 23:31 (1542 dagar sedan) @ WS

Tack för dom bilderna!
Intressant!
Jag fick för ett antal år sedan tillgång till TGOJ:s arkiv i Eskilstuna. Jag hittade då några årgångar av TGOJ:s "illustrerade fordonsförteckningar" - eller vad de heter (jag befinner mig utomlands och har inte tillgång till dessa nu). Men några skisser som visar sådana vagnar kan jag inte minnas ha sett!
Naturligtvis visar förteckningen vagnarna av "modell 1957" - men inte med den fönsterdelningen!
Skisserna ifråga var/är väldigt enkla, man kan inte ens lita på måttuppgifter i de enkla skisserna - så man kan kanske inte ens lita på att skissen visar det faktiska utseendet ( även om det inte är "skalenligt" ).
Eller är det så, att jag varit slarvig med att läsa dessa ritningar? Jag har varit till Grängesberg "x" antal gånger, men aldrig sett denna fönsterdelning..
För övrigt är SJK:s arkiv, i den mån det finns kvar, inte att förakta: där fanns också några av dessa TGOJ:s fordonsförteckningar.
Berra

Är ingen expert på TGOJ vagnar, men vill minnas någon tråd för länge sen,
där slutsatsen var att några vagnar fått an avancerad ändring/ombyggnad.

Kan det varit dessa vagnar? Christer F vet nog säkert. /WS/

Tråden var inte svår att hitta.

M.v.h.
Ola

TGOJ AB3 6 och 7

av IH, Wednesday, January 29, 2020, 23:33 (1542 dagar sedan) @ WS

TGOJ AB3 var ombyggda ganska mycket för att TGOJ ville ha vagnar som var lika platsnumrering som SJ AB3. Man ser de olika sidorna på vagnarna. I förstaklass-delen så är det 5 fönster på korridorsidan och 4 fönster på kupésidan.